۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸

نرخ بیکاری در اقتصاد ایالات متحده آمریکا به بیش از 8 درصد رسید.

رهام وزیری: نرخ بیکاری در ایالات متحده در پایان ماه فوریه به 8.1 درصد رسید. این بالاترین نرخ بیکاری ایالات متحده از سال 1983 تا کنون است. نرخ بیکاری این کشور در شرایطی به بالاترین میزان در 26 سال گذشته رسیده است که در ماه ژانویه نشانه هایی از کاهش نرخ بیکاری نمود پیدا کرده بود.اما کارفرمایان در ماه فوریه همه امیدها را نقش بر آب کردند.

بنا بر گزارش دپارتمان کار ایالات متحده که زیر مجموعه وزارت بازرگانی این کشور است ، اقتصاد آمریکا در ماه فوریه 651 هزار شغل را از دست داده است. این میزان بیکاری 10 درصد بیشتر از میزانی است که کارشناسان پیش بینی کرده بودند. اما نکته قابل توجه این است که این میزان حذف شغل در یک ماه از سال 1949 تا کنون در آمریکا بی سابقه بوده است.

در جریان بیکاری ماه فوریه کارخانجات لاستیک سازی گودیر بیشترین سهم را داشتند.این گروه صنعتی بیش از 5 هزار کارگر خود را در آمریکا اخراج کرد. جنرال موتورز که این روزها گزارش زیان 30 میلیارد و 900 میلیون دلاری خود در سال 2008 را هم منتشر کرده در جای دوم قرار گرفت. جنرال موتورز 3 هزار و 400 کارگر را اخراج کرد.

جهش نرخ بیکاری امیدواری ها را در خصوص عملکرد موثر طرح نجات اقتصادی باراک اوباما افزایش داده است. این نگرانی در حالی مطرح است که سخنان اخیر بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا نیز به گونه ای آن را تایید می کند. بن برنانکی در تحلیل اخیر خود دامنه بحران را تا پایان سال 2010 میلادی عنوان کرد در حالی که در چشم انداز پیشین او ابتدای سال 2010 به عنوان آغاز روند احیای اقتصادی ذکر می شد.

شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا نیز روز به روز در حال کاهش بیشتر است.این شاخص در ماه فوریه به عدد 25 رسید ، در حالی که شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه ژانویه عدد 37 بود.

کارشناسان عقیده دارند در حالی که عمده نگاه ها در اقتصاد ایالات متحده به خودروسازان دوخته شده است، در دیگر بخش ها نیز کارفرمایان به مرور در حال بیکار کردن کارگران خود هستند.در بخش خدمات که عمده ترین نیروی کار آمریکا در آن فعال هستند میزان بیکاری در ماه فوریه 15 درصد نسبت به ماه ژانویه افزایش پیدا کرده است.از سوی دیگر گزارش بانک ها نشان می دهد که میزان تقاضا برای دریافت وام های تجاری به منظور ایجاد یا توسعه کسب و کار کاهش چشمگیری داشته است.

تحلیلگران عقیده دارند دولت آمریکا برای بازگرداندن دوران شکوفایی اقتصادی ابتدا باید بحران را در بازارهای مالی و اعتباری مهار کند و سپس در اندیشه تزریق پول به دیگر قسمت ها باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =