کاهش نرخ سود بانکی با واکنش کابران خبرآنلاین مواجه شد؛ به طوری که گروهی این اقدام را در جهت ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری و گروهی دیگر، نسبت به بالا بودن نرخ بالای سود تسهیلات انتقاد داشتند.

بانک‌ها دیروز برای کاهش سود بانکی به توافق رسیدند و این موضوع با استقبال بانک مرکزی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر این اساس، سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد کاهش می‌یابد و نرخ‌های جدید سود بانکی از اول اسفندماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

خبر کاهش نرخ سود بانکی بلافاصله با واکنش کاربران خبرآنلاین مواجه شد. یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را در بخش نظرات ذکر نکرده، نوشته است: «پس سود سرسام‌آور تسهیلات چه زمانی کاهش می‌یابد؟»

صادق نیز عنوان کرده است؛ «از بانک وام می‌گیرم، دو برابر باید بهشون پس بدیم. وام میدی یک صدم واقعی هم سود بهت نمیدن. پولمون رو از بانک بکشیم بیرون، سود بیشتری کردیم.»

یکی از کابران در مقابل نظر صادق نوشته است: «هدف همینه که شما پولت رو از بانک بیرون بکشی و باهاش کار کنی رفیق.»

اما مارال می‌نویسد: «آقای صادق، خودت هم می‌دونی پولتو بکشی بیرون، هیچ کجا این‌جوری سود نمی‌کنی. پس دست به پولت نزن. خدا رو هم شکر کن که مثل کشورهای اروپایی دو یا سه درصد بهت سود نمیدن. ضمنا همین بانک‌ها و با همین سود دادن‌هاشون چرخ اقتصاد مملکت رو فلج کردند. اگه همچین سودی به پول‌های اندوخته امثال شما ندن، جنابعالی و امثال شما مجبور میشید بشینید فکر کنید و ببینید پولتون رو در چه راهی سرمایه‌گذاری کنید که بتونید ازش سود بگیرید و کمکی به چرخه اقتصاد کشورتون بکنید.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین در ادامه نوشته است؛ «دقیقا منظور دولت هم همین هست تا عزیزان سرمایه‌دار، سرمایه‌های خودشون رو به سمت تولید و بازار هدایت کنند. این رو بدونید که مسکن مولد و موتور اقتصاد هست و باید به حرکت در بیاد تا همه منتفع بشوند.»

احسان از خراسان‌شمالی نیز عنوان کرده است؛ «آدم پولش رو زیر فرش بذاره موریانه بخوره، بهتره تا بگذاره بانک تا با منت سود بهت بدن. تازه اگه بری پول خودت رو برداری، هم باید ضررش رو به بانک بدی و هم کلی التماس کنی تا سپردتو بدن.»

فرد دیگری افزوده است؛ «اگه کسی بلد باشه با سرمایه‌اش پول بیشتری نسبت به سود بانک بسازه، باید پولش بیاره بیرون. البته بعید می‌دونم الان کسی بتونه سود کنه چه برسه به 20 درصد.»

در این میان، صادق می‌نویسد: «یه پول کمی داشتم، گفتم بزارم بانک، یه مقدار سود بیاد روش بعد یکی دو سال دیگه خودمم یه مقدار بزارم روش، باهاش کار کنم. من با این چندرغاز که نمی‌تونم کار کنم. شما من رو با بانک مقایسه می‌کنید؟ ایول دارید؛ بابا هیچکس نیست به بانک‌ها بگه با این پول‌هایی که از مردم می‌گیرید، چه‌کار می‌کنید؟ اینم نمیدونید وقتی پول امثال من که از قشر متوسط جامعه هستیم، از بانک بیرون بیاد چه تورمی به وجود میاد؟»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلان نیز معتقد است؛ «اجرای کاهش نرخ سود بانکی از اسفندماه سبب می‌شه که مردم پول‌هاشون رو از بانک‌ها بیرون بکشن و برن به سمت بازارهای دیگه مثل دلار و سکه و این باعث افزایش کاذب قیمت‌ها در این بازارها و به تناسب آن، افزایش قیمت‌ها در بازاهای دیگر می‌شود که همین امر باعث افزایش گرانی در شب عید خواهد شد.»

مسعود نیز نوشته است؛ «سود بانکی کاهش یافت، اما آیا بهره وام‌هایی رو هم که دارین پس می‌گیرید، کاهش دادید؟ مگر میشه در یک زمان سود بالا بدین و بهره بالا بگیرین و در یک زمان دیگه، سود رو کم کنین و بهره رو همون مقدار قبل بگیرین؟»

علیزاده هم متذکر می‌شود: «آیا نرخ سود تسهیلاتی که به مردم می‌دهند را هم کم کردند؟ وام مسکن گرفتم 30 میلیون تومان، همون اول کار با خرید اوراق حق تقدم در عمل 7 میلیون به بانک برگرداندم. یعنی در عمل 23 میلیون وام بیشتر نگرفتم. تازه نزدیک یک میلیون هم پول کارمزد بانک و حق ثبت محضر دادم. حالا برای 22 میلیون موثری که در خرید خانه از طریق بانک به دستم رسیده، بایستی مبلغ 80 میلیون ماهی 500 تومان پرداخت کنم.»

احساس یادآور شده است؛ «هدف از کاهش سود اینه که مردم پولشونو بیارن تو صنعت و تجارت. این هدف در یک کشوری که تمام موارد نرمال باشه، کاملا درسته و به‌جاست، اما در ایران خیر. به چند دلیل: 1- در ایران مهم‌ترین صنایع خودروسازی هست که این وضعیت امروز خودروسازیمونه که داره روز به روز به ورشکستگی نزدیکتر می‌شه. بقیه صنایع کشور هم مثل خودرو. 2- در کشور ما سرمایه‌گذاری هیچ امنیتی نداره. نمونه‌ش کسایی که تو خیلی جاها سهام خریدن یا سرمایه‌گذاری کردن. 3- مطمئنا با این وضعیت اقتصادی کسی پولشو برای سرمایه گذاری تو صنعت نمیاره. مستقیم می‌ره دلار و طلا می‌خره. 4- چهارمی که خیلی مهمه، اینه که کسایی هستن که به راحتی کلاه مردم رو تو همین سرمایه گذاری‌ها بر میدارن.»

كاكو شيرازي نوشته است؛ «قبلا هم از اين بخشنامه‌ها اومده و بانك‌ها براي اين‌كه مشتريانشون رو از دست ندن، قانون رو دور ميزنن از طريق ريختن مابه‌التفاوت سود به حساب جداگانه مشتري. من حساب روزشمار دارم از سال 90 كه هنوز بانك بهم 22 درصد سود مي‌ده. پس اين بخشنامه ها قدرت اجرايي نداره.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    29 5
    سود وام رو دولت کاهش داد بانکها دور زدن، میگن باید این مبلغ تو حساب بمونه، نظارت بر عملکرد بانکها ضعیفه، خصوصا بانک های خصوصی
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    14 5
    ضامن اجرایی ندارد . چونکه بانک مرکزی هیچ برخورد مناسبی با قانون شکنان نمیکند . موسسات جدید مالی که اسم نمیبرم با نرخ سود علنی خیلی بیشتر از این سپرده های مردم را جمع میکنند و این شبه و گمان زنی به وجود میاید که عمدا بانک مرکزی این رویه را در پیش میگیرد که این موسسات جدید التاسیس که معلوم نیست به کجا وصل هستند سرمایه خودشان را روز به روز بیشتر کنند . رکود هم همچنان بالا باقی میماند چونکه با سود 25 درصدی که هر لحظه اراده بکنید قابل دسترس است هیچ انسان عاقلی پول خودش را برای اشتغال و تولید به گردش نمیاندازد . اوضاع بدتر نشود بهبود پیدا نمیکند مگر اینکه با جدیت با نکها ی دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری را مجبور و ملزم به کاهش سود به 18 و بعد از ان 15 درصد بکنند .
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    16 5
    در جواب اون اساتیدی که فرمودن هدف ، برداشت پول از بانک و تزریق به صنعت بوده ، باید عرض کنم ، این مسئولیتو در یک اقتصاد سالم باید بانکها از طریق پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی و مولد داشته باشند ، نه اینکه منو شما با 20 میلیون سرمایه دنبال ایجاد اشتغال و تولید باشیم . متاسفانه این همون تفکر دولت قبل بود که با پرداخت وام به مردم به دنبال ایجاد بنگاههای زود بازده بود که تاثیر بسیار مخرب و منفی در اقتصاد و تورم داشت .عجیب و غم انگیزه که بعد از این همه سال مسئولین نفهمیده اند که پس از حمایت واقعی از صنایع و جذب سرمایه های داخلی و خارجی ،به تبع آن نرخ بهره و تورم متعادل می شود .
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    4 22
    لطفا جو سازی نکیند
  • بی نام RO ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    34 4
    سلام، چرا دولت فقط دنبال منافع خودش هست و فکر مردم بیچاره نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    14 4
    با نظر بي نام ٢٧ بهمن١٣:٣٨:٣٣ كاملا موافقم. وقتي بانكها بأسرمايه هاى مردم نميتونند رونق به اقتصاد بدن ما با سرمايه كوچك ميتونيم؟ بعد هم مگر ما اقتصادمان مثل. كشورهاى پيشرفته شفاف هست؟ مگر ما بيمه درست حسابي داريم يا آموزش مجاني ؟گويا حواس اقايان اقتصاد دادن و وزرا سر جاش نيست.
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    46 14
    با کاهش سود کاملا مخالفیییییییییییییییییییم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    21 8
    اگر این تریبون اهمیت و برش داره به گوش مسئولین برسونید مردم با کاهش نرخ سود سپرده ها مخالف هستند. این کار اونها آه و نفرین پشتش داره. مطمئن باشند...
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    18 6
    سودنبایدکاهش پیدابکنه مردم پول خودرابسمت ارزوسکه خارج میکنند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    9 5
    کاهش سود بانکی در این شرایط و با نرخ ارز 3500 تومانی به علت تزریق وام بانکها خود باعث تورم و ادامه رکود بیشتر خصوصا مسکن و تولید خواهد شد
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    10 1
    سود سپرده های بانکی دو درصد الی چهار درصد کم شد ولی بهره وام ها ثابت ماند...
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    9 22
    سود بانکی باید تا 15 درصد کاهش پیدا کنه مطمئن هم باشید که کسی نه میره با پولش طلا بخره نه دلار چون دیگه سودی تو بازار طلا و دلار نیست در اینصورت دو حالت پیش میاد یا اینکه سپرده گذار هیچ کاری از دستش بر نمیاد ک به همین سود قانع میشه یا اینکه پولش رو میاره بیرون و باهاش کار میکنه تا سود بیشتری عایدش بشه اگر هم پولش رو در بانک نگه داره اونوقت تولید کننده به یک وام با سود پایین تر میرسه و باعث رونق اقتصاد و اشتغالزایی میشه پس در کل به نفع اقتصاد کشوره
    • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
      14 1
      داداشه گلم ازاول اسفندخیلی هاپولشون رامیکشن بیرون باهاش دلارسکه میخرن نزول میدن.آدم باپولش بره گوسفندبخره بهتره
  • محمود A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    14 2
    خیلی ازمردم پولهای زیر صد میلیون را دربانکها گذاشته واز پول ان برای کمک زندگی استفاده میکنند چون یابازنشسته هستند یا حقوق ماهیانه زیریکمیلیون هستند.این اشخاص با پول زیر صد میلیون اقایان اقتصاددانها بگویند چه کار تولیدی میتوانند انجام بدهند/ یااگر چند نفر باهم شریک بشوند چند مدت دیگر باید بروند دادگاه وپاسگاهضمنا تمام کسانیکه دارای کارکاهو کارخانه هستند درشهرکهای صنعتی درچندسال گذشته یا تعطیل هستند یا یک شیفت کار میکنند ضمننا در کشورما کدام تولید کننده اعم از کشاورزی یا صنعتی موفق بودالبته غیراز خودرو که البته انهم انحصاریست و......لذا بانکها چنانچه با این پولهای کم که مردم سپرده میگذارند نمیتواند کمک به تولیدبکند مردم بااین پولهایکم چه میوانند بکنند.ضمننااگرسودکم شد ایا بهره وام کممیشود
  • حسین A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    9 0
    سلام و وقت بخیر بانک یعنی جمع اوری پولهای راکد در دست مردم درجهت بهبود و رونق اقتصاد جامع و مهمتراز همه بالا بردن قدرت خرید مردم در جهت رفاه. حال سوال اینجاست بانک چطور مردم را به این کار ترغیب کند؟ 85مردم بدنبال ایجاد یک بستر آرام برای زندگی هستن. بانک بعنوان یک سرمایه گذار بزرگ در هرکشوری نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد. نتیجه اینکه اگر بانکها این بستر که مردم بدنبال ان هستن را ایجاد نماید کسی بدنبال سود و بالا و پایین آمدن نرخ سود نیست. اعتمادسازی مهمترین ابزار برای فرار از این مهم است.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    4 0
    اگر موئسسات غیر مجاز را دولت بتواند کنترل کند در چرخه اقتصادی می تواند خوب باشد
  • رضوی A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    1 3
    نرخ بهره دلار در دنیا نزدیک به صفره .اگر ما سود ریال را مثلا 20 درصد سالیانه بدهیم و از طرف دیگر دلار را هم کنترل کنیم و نگذاریم گران بشود انگاه مشکلی پیش خواهد امد به این ترتیب که عملا به دلار 20 درصد سود دادیم که هیچ کسب و کار و تجارتی در دنیا وجود ندارد که بتواند با این سرمایه گذاری رقابت کند .الان هم کسانی که سنگ سینه سود بانکی بالا را به سینه میزنند بخاطر همین است حق هم دارند . بدون زحمت و ریسک سود دلاری 20 درصدی میبرند . این وضعیت تا زمانیکه ناگهان تخته از زیر پایشان کشیده شود ادامه خواهد داشت .
  • سیروس A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه بانک ها طوری همه را دور میزنند که هیچکس غیر از خودشون نمیتونه بفهمه چکار کرده اند همین حالا که نرخ بهره 20 درصد بود یکی از بانک هایی که همه میدونند چون آنجا بسیاری از مردم حساب دارند قرار داد شون 20 درصد بود ولی 5 درصد همان ابتدا بدون هیچگونه مدرکی که ثبت شده باشه به سپرده گذار میدادند حتی خود کارمندان بانک میگفتند که برای خودشون درصد بالاتری برمیدارند مطمئن باشید که در ادمه آنها باز به همین صورت بانک مرکزی و دیگر سازمانهای نظارتی را دور خواهند زد جالب اینجاست که خود ناظرها هم میدونند ولی خودشون را به خواب زده اند .بدبختی ما متاسفانه یکی دو تا نیست .
  • محمد A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 0
    کاهش سود بانکی هیچ تاثیری در صنعت و مسکن نخواهد داشت زیر تا وقتی واردات بی رویه هست صنعت رشد نخواهد داشت و در نتیجه بیکاری افزایش و بی پولی به دنبال آن و نتیجه عدم خرید مسکن و نهایت رکود در صنعت و مسکن خواهد ماند . تعدادی از کارخانه ها به علت افزایش قبض گاز و برق و آب و... تعطیل شدند . بعضی کارخانه ها به علت واردات بی رویه کالای مشا به و عده ای به علت افزایش قیمت مواد اولیه . مافیای واردات تا هست بیکاری و رکود بیشتر خواهد شد .