انتشارات کتابچه های مذهبی در سالهای پیش از انقلاب، نقش موثری در حفظ سطح تدین در جامعه داشت و در غالب اینها، علاوه بر آن که به موضوعات سنتی مانند مسائل اعتقادی و زندگی امامان توجه می شد، به برخی از مباحث نوی مذهبی و دینی نیز عطف توجه وجود داشت. بحث از زنان، یا رهبری در جامعه، مسأله فساد، و همین طور بحث از علم و دین یا نقد مارکسیسم و به طور کلی مسائل اخلاقی جامعه در این نشریات محل توجه بود.
یکی از این موسسات فعال در این زمینه شركت سهامى عام سیمان فارس و خوزستان در شهرستان درود بود که به دلیل تمایلات مذهبی مرحوم منوچهر سالور، به نشر آثار مذهبى کم حجم و به اصطلاح ساندویچى براى نسل جوان می پرداخت.
این کتابچه ها در سطح وسیع انتشار می یافت و قابل مقایسه با جزواتی بود که آن زمان موسسه در راه حق انتشار می می داد. برخی از این آثار از نصرالله نیك آیین بود. از آن جمله کتابی با عنوان زندگانى على بن ابى طالب علیه السلام بود که در سال 53 منتشر شد و کتابی با عنوان «اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب که باز از همین نویسنده و نشر آن توسط شرکت سهامی سیمان فارس بود.
... و اما بیش از همه آثار و نوشته هایی از مرحوم سید محمد صحفى توسط همین شركت سهامى در باره امامان منتشر شد.
برخى دیگر از آثار منتشره توسط شركت سهامى عبارت بود از: تعالیم آسمانى اسلام، در مكتب اهل بیت، قصص قرآن، سخنان چهارده معصوم، زندگانى اباعبدالله الحسین، اسرارى از زندگى حیوانات به قلم عباسعلى محمودى، داستانهاى تاریخى به قلم سید محمد صحفى.
خاطرات مربوط به مؤسسه مذهبى شركت سیمان فارس و خوزستان توسط آقاى مهندس منوچهر سالوركه حامى اصلى این اقدامات بوده است، در دو مجلد به سال 1377 ش چاپ شده است.
در جاى جاى این كتاب مفصل كه مجلد اول آن خاطرات و مجلد دوم آن كشكول سالور است، مى توان رد پاى فعالیت هاى مذهبى را كه بخشى منطقه اى و بخشى كشورى بوده است را ملاحظه كرد.
فعالیت براى جمع آورى مشروب فروشى ها از شهر درود (ج 1، ص 39)، چگونگى تشكیل دفتر مذهبى و فهرست اقدامات آن از جمله مطالبى است كه در نخستین صفحات خاطرات درج شده است.
در آغاز مرحوم حجت الاسلام احمد مشرف از علماى قم كه به دعوت سالور به شهردرود رفت و فعالیت هایى داشت و سپس آقاى سید محمد صحفى از سال 1340 تا سال 1362 به اداره این دفتر مذهبى مشغول بودند. (اكنون كه سال 1389 است همچنان آقاى صحفى در قم منبر رفته و این ایام كه فاطمیه دوم نام دارد در دفتر آیت الله سیستانى منبر داشت.)
آقاى سالور در باره این دفتر مذهبى نوشته اند: تدریس فقه و تعلیمات دینى در هنرستان صنعتى، و دبستانهاى پسرانه و دخترانه، و اقامه نماز جماعت و تشكیل جلسات هفتگى قرآن مجید و تأسیس انجمن اسلامى كاركنان كارخانه و تشكیل كلاسهاى تابستانى از جمله اقدامات مفیدى بود كه وسیله دفتر مذهبى جامه عمل پوشید... از كارهاى مفید دیگر دفتر مذهبى، تهیه سلسله جزواتى بود كه به منظور ارشاد هممیهنان به ویژه جوانان مملكت تحت نظر و به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صحفى منتشر مى شد. حتى برخى از این جزوه ها به زبان انگلیسى ترجمه و به خارج از كشور نیز ارسال مى گردید. (خاطرات وخدمات، ج 1، ص 44 ـ 45). وى سپس از 52 جزوه و كتابچه نام برده است. سپس از تأسیس كتابخانه، احداث مسجد براى كارخانه، كمك به احداث سایر مساجد، و حتى بازسازى حوزه علمیه درود یاد كرده است (ص 48).
این كتاب سرشار از اطلاعاتى در باره برخى از اقدامات فرهنگى و مذهبى است كه در گوشه و كنار و در سطوح مختلف روى داده است. نمونه آن تلاش مهندس سالور براى چاپ كتاب نقض والغارات ثقفى در انجمن آثار ملى است. بعد از انقلاب مدیریت بنیاد علوی از طرف دولت موقت به ایشان سپرده شد و داستانهای دیگری که باید در خاطرات و خدمات و یادداشتهای فراوان منتشر ناشده وی ملاحظه کرد.
یك نمونه جالب آن است كه به موازات جشن هاى شاهنشاهى، مهندس سالور با استفاده از فرصت، مسجدى با نام مسجد امام رضا علیه السلام در جنوب شیراز ساخته است (همان، ص 167). محمد مهدى جعفرى اشاره دارد كه وساطت وى و ارتباطش با اسدالله علم سبب شد تا زندانیان نهضت آزادى از برازجان شیراز به تهران انتقال یابند. بنگرید: همگام با آزادى، ج 1، ص 240.
گفتنی است که مرحوم صحفی انتشاراتی هم با نام انتشارات اهلبیت (به همین شکل نه اهل بیت!) داشت آثار فراوانی را منتشر می کرد. ا زجمله کتاب خاطرات و خدمات مرحوم سالور در ضمن منشورات همین اهلبیت چاپ شده است.
آن مرحوم بر اساس اخباری که در سایت ها آمده روز چهارشنبه 21/11/94 تشییع و به خاک سپرده شده اند، اما بنده از آن اطلاعی نداشتم و امروز 26 اسفند 94 است که بنر بزرگی در میدان رسالت قم دیدم که مراسم چهلم وی را اعلام کرده و محل فاتحه را مسجد فاطمیه خیابان 19 دی (باجک) بین ساعت سه و نیم تا پنج بعد از ظهر اعلام کرده بود.
نظر شما