سیل، و باز هم خودشیفتگی سدسازها

علیرضا دائمی در چند دولت، معاون وزیر نیرو و همیشه مدافع سدسازی بوده است. اگر بخواهیم سه چهار تن را نام ببریم که لازم است در مورد فاجعه‌های سد گتوند، نابود شدن چشمه‌های عظیم مانند کانی‌بل، زیر آب رفتن هزاران هکتار مرتع و جنگل و باغ، غرق شدن آثار فرهنگی بی‌مانند، بی‌خانمان شدن هزاران خانوار، افزایش اختلاف‌های بین استانی بر سر آب، خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه، و دیگر عوارض سدسازی بی‌رویه پاسخ‌گو باشند، حتما یکی از ایشان دائمی است.

اما، پس از سیل‌های چند روز اخیر که خسارت‌های بی‌شمار و چند کشته را به 13 استان کشور تحمیل کرده، علیرضا دائمی با اعتماد به نفسی بهت‌آور باز هم از فایده‌ی سدها برای جلوگیری از خطر سیل گفته است(1)! معلوم نیست که جز سیل‌زده و تعطیل شدن چندین شهر و ده‌ها روستا، از بین رفتن هزاران هکتار مرتع و زمین کشاورزی، نابود شدن یا آسیب‌دیدگی تاسیسات بسیار، مرگ انبوهی از دام‌ها، و جان باختن چند هم‌میهن، دیگر چه چیز باید رخ می‌داد که سدها مانع آن شده اند؟!

سال‌ها است که یکی از توجیهات مدافعان سد سازی برای کار خود، «مهار سیل» توسط سد است و البته میزان و تکرار سیل‌ها در ایران، باوجود صدها سد بزرگ و هزاران سد و بند متوسط و کوچک که در سال‌های اخیر ساخته شده، ده‌ها برابر سه چهار دهه پیش شده است. سدسازان نمی‌گویند که بی‌اعتنایی آنان و دیگر مدیران کشور به حفظ پوشش‌های گیاهی زمین سبب افزایش سیل‌های ویرانگر شده؛ نمی‌گویند که سیل‌های طبیعی (آن‌ها که ناشی از دخالت نابخردانه‌ی انسان در طبیعت نیستند) بخشی از پدیده‌های زیست‌بومی ضروری برای کارکرد سالم پهنه‌های گوناگون طبیعت (تالاب‌ها، مصب‌ها، آبخوان‌ها، ...) هستند؛ همچنین نمی‌گویند که سدها که سازه‌هایی بس گران‌قیمت و کوتاه‌عمر هستند، اصلا مناسب مهار سیل‌ها نیستند که آورنده‌ی گل و لای، پرکننده‌ی حجم مفید مخزن سدها و آسیب‌زننده به آن‌ها هستند.

سدها، حتی پیش از آن که عمر مفیدشان به پایان رسد (که در این صورت بار اضافه‌ی بسیار سنگین و پرخطر برای انسان و طبیعت خواهند بود) می‌توانند خطر سیل را بیشتر کنند. در همین سیل اخیر، باز کردن دریچه‌های سد دز، به شکلی حتی ناگهانی‌تر از طغیان رودخانه‌ی مهارنشده، سیلاب را به پایین‌دست روانه کرد. در عین حال، نمونه‌های زیادی از شکسته شدن سدها را داریم که خسارت و مرگ‌و‌میر بسیار در پی داشته اند. برای مثال می‌توان از شکسته شدن سد دشت در استان گلستان (در سال 1381)، دو بار شکسته شدن سد کارون 4 (در جریان ساخت آن)، شکسته شدن سدهای ماشکید سراوان، راین، چنار منشاد یزد، و مدوارات شهربابک (1391)، سد شوسف (1392)، و سد روستای حسین‌آباد نیشابور (1393) یاد کرد. سدسازان هیچ‌گاه از خسارت‌هایی این‌چنین که به ثروت‌های ملی وارد شده، سخن نمی‌گویند.

سیل‌های چند روز اخیر، بیش از همه در استان خوزستان (بخش‌های شاوور، شوش، مسجد سلیمان، دزفول، هفتگل،...)، و استان‌های ایلام، چهارمحال بختیاری،، و فارس خسارت به بار آورده؛ استان‌هایی که بیشترین سدهای بزرگ را دارند. آقای دائمی! سرانجام روزی فرا خواهد رسید که شما و همکارن‌تان پاسخ‌گو شوید... .

 

پی‌نوشت

1) تارنمای الف 26/1/1395

کد خبر 527435

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    9 4
    مساله سیلابها یک مساله قدیمی و تاریخی در منطقه ما است دزفول. ببخشید اگر این سد نبود که ما هرساله عزای عمومی داشتیم. اونوقت لابد شما با بروز هر حادثه می خواستید بگید که این خشم طبیعت بود و ما تسلیم اون هستیم. خداوند به حیوانات همه چیز رو بصورت غریزی داده شنا کردن، پوشش بدن، مقاومت در برابر باکتری ها و ویروسها و ... اما به ما فقط عقل رو داده تا فکری به حال خودمون کنیم نه تسلیم طبیعت باشیم. از یک هفته قبل هواشناسی هشدار داده بود. منتهی مسئولین به اصطلاح سد دز گذاشتند تا آب سر ریز کند و بعد آب را رها کردند. سوء مدیریت را نباید با کار اصولی سد سازی قاطی کرد.
  • ميثم قدبيگ لو A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    6 1
    آفرين به اين پاسخ منطقي
  • امید A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    3 4
    بلاخره منفعت جمع مهمه نه منفعت چند نفر.مهم اینه اب واسی خوردن دوش گرفتن داشته باشیم.نتیجه اینکه سد خوبه.
  • بی نام GB ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    4 2
    ولي اين هم بايد در نظر كرفت خيلي از سدها براي ذخيره اب و كنترل بيشتر اب لازم وضروري هستند از همين سد دزكه در سال 41 افتتاح شد جقدر در صنعت برق خدمت شد و درياجه زيباي شهيون وغيره موضوع وجود افراد با فكر وذ كاوت در امر ساخت سد است كه بتوانند با كارهاي حساب شده موجبات اسايش مردم را فراهم كنند سد دز توسط مهندسين خبره ايتاليايي ساخته و تو سط مهندسان امريكايي مجهز وامروز كه جيزي حدود 55 سال از عمرش ميكذرد كه در زمان خود بي نظير بود وسد بتني فوق العاده محكم ودر منطقه استراتزي عال كه در زمان جنك صدام موفق نشد اسيب به ان وارد كند و اكر سدي مشابهه سد بسيار بد و غير قابل توجيه كتوند بود الان خوزستان و كويت وجند كشور عربي زير اب ميرفت واميدوارم هميشه سد دز بر تب باشه وديكر شاهد بردن اب از سر شاخه نباشيم
  • بی نام CA ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 0
    مشکل سدسازی نیست. مشکل سدسازی غیرعلمی و بدون توجه به اصول ساینس هست. البته این مشکل فقط در سدسازی ایران نیست بلکه تمامی کارهای ما همینطورهستند ازخودروسازی گرفته تا مشکلات اجتماعی چون مابه ساینس ایمان نداریم. درکشورامریکا هفتادهزار سد بر روی یک میلیون کیلومتر رودخانه ساخته شده. در اروپا هم ده هاهزار سد وجود دارند. وقتی که سد روی معدن نمک ساخته شود به امید اینکه نمک در آب حل نشود مشکلات از نوع ایرانیش به وجود میاند. در کشور خشکی مثل ایران تک تک قطره های آب باید ذخیره شوند. مشکل آنجاست که آنهایی که به ساینس اعتقادی ندارند وبا پوپولیسم تصمیم گیری میکنند در راس کارها قرار دارند. به جای کوبیدن سدسازی باید به ساینس ایمان بیاوریم و اعتمادمان را از پوپولیسم به ساینس تغییر دهیم. به امید آن روز ...
  • سیا A1 ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 1
    با سد سازی کارشناسی نشده بشدت مخالفم و معتقدم بسیاری از سد های سالیان اخیر بیش از سود زیان رسان بوده اند و خواهند بود.اما لحن تند این نوشتار بوی یک تصفیه حساب شخصی را میدهد.با انتقاد به تیم شکل و شمایل موافق نیستم.
  • بی نام IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 1
    نباید اینقدر گرفتار افراط و تفریط بشیم سد سازی لازم هست در گذشته های دور هم وجود داشته غیر از این باشه که باید آب خوردن مان را از آب انبار تهیه کنیمالبته وجود سدهای زیاد و خسارت محیط زیستی آن ها هم قابل تامل است
  • موقتی A1 ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 0
    آقای دایمی به طور دایمی در همه دولت ها بوده است و خودشان سدی دایمی هستند در مقابل اصلاحات وزارت نیرو. آنچه هم در مورد نقش سدها گفته اند اشارتی به جایگاه ایشان است که سیل تغییر دولتها نتوانسته است حضور دایمی ایشان را در دفاع از سیاست مخرب سد سازی تکان دهد.
  • علی A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    3 1
    نویسنده کاملا یک جانبه و با غرض نوشته اطلاعات ایشان از علم هیدرولیک تقریبا صفر است. دریچه های یک سد نمی تواند دبی آبی بیشتر از سیلاب ماکزیمم رو خارج کندغیر ممکن است دبی آب خروجی از سد همیشه کمتر از مقدار ورودی است.اینو در کتاب های هیدرولیک پیشرفته می توانید پیدا کنید. آقای نویسنده کمی مطالعه و تحقیق کن و به شعور مردم احترام بزار
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    ظاهراً اون روز فرا نمیرسد حتی اگر همه ایران را سیل ببرد نه در مورد ایشان بلکه در بسیاری از نابسامانی های دیگر ناشی از مدیریت سود جویانه اقایان این سدها اگر برای مردم اب نداشته. برای بسیاری از ارگانها و افرادشان اب انهم فراوان داشته
  • علی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 3
    آفرین. خیلی مطلب جالبی بود. به امید روزی که تمام افراد و گروه های سودجو و قدرتمند پاسخگو باشند. آنان که به بهانه های مختلف سرمایه‌ های ملی را می بلعند.
  • اکبر سدساز A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    5 5
    سدسازی در کشور یک مافیای بسیار پرقدرته و متاسفانه همچنان ادامه داره.....نابود کردن اکوسیستم منطقه و به خطر انداختن جان و مال مردم به چه بهایی؟ سدسازی در سالهای اخیر به شدت در دنیا کاهش یافته اما در ایران روز به روز افزایش پیدا میکنه...همه چیزمون برعکسه.....تف بر شرف کسانی که بخاطر منافع شخصی منافع یک ملتی رو به خطر میندازن
  • مهدی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    5 5
    متاسفانه دوستان محیط زیستی خودشان را عقل کل می دانند، آقای محمدی چرا سفسطه می کنید، آیا می دانید اگر دز، کارون 3 و کارون 4 و گتوند نبودند در سیل اخیر طغیان رودخانه در محل شهر اهواز به 15000 متر مکغب بر ثانیه می رسید که آن وقت میزان خسارت جانی حداقل 1000 برابر می شد، شما علاقه دارید تجاهل کنید. البته عدد ورقم باری دوستان محیط زیستی چیز نا آشنایی است....
  • کاتی بیس A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    4 1
    هر چقدر احمدی نژاد پاسخگو بود این ها هم پاسخگو خواهند بود
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 1
    بحث سد سازي در چندين حوضه علمي و كارشناسي بوده و با يك جنبه نگري نه ميتوان آن را تائيد و نه آن را مردود دانست بنابر اين شايسته نيست بحث خوب يا بد بودن را صرفا با تحليل يك بعدي به مخاطب القاء نمود
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    7 6
    سدهایی که دکتر احمدی نزاد ساخت.. و داد دست مردم.. و یک فقط یک مورد فقط یک مورد در کل کشور کار عمرانی بگید از این دولت.. فقط یک مورد. به غیر از بتن ریزی