۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰

مهدی تقوی

در شرایطی که دولت نرخ بهره سپرده ها را به 6 درصد می رساند، سپرده ها نیز کاهش می یابد و مردم ترجیح می دهند سرمایه هایشان را از کشور خارج کنند در نتیجه آمار سپرده ها تقلیل می یابد.در حال حاضر بانک ها با مطالبات معوق بسیار زیادی روبرو هستند. تسهیلاتی که ارائه داده شده اما بازگشتی صورت نگرفته است. هرچه قدر تسهیلات بیشتری ارائه شود این مطالبات نیز بیشتر می شود.

در حال حاضر تورم موجود، تورم طرف عرضه است و نه تقاضا. دراقتصاد ایران تولید و صنعت دچار مشکل است و توان رساندن کالا به مصرف کننده را ندارد. این بدان معناست که تقاضا هست اما نمی تواند عرضه کند در نتیجه قیمت ها بالا می رود.

اقتصاد ایران نیازمند ارائه سیاست هایی هست که بتواند عرضه را اصلاح کند و این تنها مؤلفه است که می تواند منجر به بهبود اوضاع شود.در این صورت مردم نیز تشویق به سرمایه گذاری و شرکت در چرخه تولید می شوند.

کمیته بال یکسری معیار برای سلامت وام تعیین کرده و اینکه نسبت سپرده به تسهیلات کاهش پیدا می کند به هیچ وجه امر موجهی نیست و خطر ورشکستگی را افزایش می دهد.بحران بزرگی هم که در سال 1929 میلادی رخ داد به خاطر ورشکستگی یک بانک اتریشی بود. به همین دلیل است که می گوییم ارائه تسهیلات در شرایط اقتصادی کنونی اقدامی بسیار غلط است.

الزام بانک ها به ارائه تسهیلات بیشتر به دولت با وجودی که پس اندازها کم شده و سپرده نزد بانک ها کاهش یافته است تنها عاملی است که بانک ها را به سمت ورشکستگی سوق می دهد. چاپ پول اضافه نیز در زمانی که پول پشتوانه دار در دنیا بعد از 1945 سالیان سال است که فاتحه اش خوانده شده و این اقتصاد کشورهاست که پشتوانه پول آنها به حساب می آیند امری نا سنجیده به نظر می رسد. چراکه وقتی وضع اقتصاد خراب است مثل الان نباید پول چاپ شود.

در معادله تعادل پولی وقتی تقاضای معاملاتی پول بیش از عرضه است در نتیجه فشار تورمی ایجاد شده و رکود تورمی و افزایش هرچه بیشتر تورم اتفاق می افتد.

استاد اقتصاد کلان دانشگاه علامه طباطبایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =