۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۳

دنیای اقتصادنوشت: قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو در شرایطی چندی پیش به امضا رسید که حالا مسوولان این سازمان از خودروساز فرانسوی انتظار دارند محصولات خود را تا حد امکان با قیمت‌هایی پایین در بازار کشور عرضه کند.

 آن‌طور که منصور معظمی مدیرعامل ایدرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، خودروهای فعلی این شرکت در ایران از قیمت بالایی برخوردارند؛ بنابراین در دور جدید حضور رنویی‌ها در کشور، قیمت‌های موردنظر باید شکسته شوند.به گفته معظمی، انتظار ایدرو از رنو، عرضه محصولاتی در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان است.

این انتظار مدیرعامل ایدرو در شرایطی است که قیمت تمام شده خودروهای پسابرجامی (مانند سایر خودروها) تابع یک سری مولفه‌ها از جمله تعرفه، نرخ ارز، تورم بخشی و میزان داخلی‌سازی بوده و به این راحتی‌ها نمی‌توان قیمت‌ها را پایین آورد. طبق اعلام رنو، این شرکت قصد دارد دو محصول جدید به نام‌های «نیو داستر» و «نیو سیمبول» را به‌طور اختصاصی در ایران تولید و عرضه کند، هرچند به احتمال فراوان، محصول ارزان قیمت این شرکت یعنی کوئید نیز میهمان کشور خواهد شد.

با توجه به لیست موردنظر اما می‌توان به‌واسطه بررسی قیمت‌های جهانی خودروهای مذکور و با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید در ایران، به این پرسش مهم پاسخ داد که آیا رنویی‌ها می‌توانند انتظار مسوولان سازمان گسترش مبنی‌بر عرضه محصولات شان با قیمت‌های پایین را برآورده کنند یا موفق به تحقق آن نخواهند شد.

پیش از آنکه به سراغ قیمت‌های جهانی خودروهای مدنظر رنو برای بازار ایران برویم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به هزینه‌های کلی تولید خودروهای خارجی در ایران، تا مشخص شود محصولات جدید قرار است در چه فضایی ساخته شوند. در حالت کلی، یک فرق بسیار بزرگ میان شرایط تولید در خودروسازی ایران و بسیاری دیگر از کشورهای صاحب صنعت خودرو وجود دارد و آن، فضای نامناسب کسب‌و‌کار است.

این فضای نامناسب طبعا گریبان خودروسازی کشور را نیز گرفته و به نوبه خود اجازه نمی‌دهد محصولات بزرگ‌ترین صنعت داخلی، با قیمت‌هایی مناسب تولید و روانه بازار شوند. منظور از فضای نامناسب کسب‌و‌کار، بیشتر مسائلی مانند واقعی نبودن نرخ ارز، سود بالای تسهیلات و همچنین تورم بخشی است که اجازه نمی‌دهند خودرو یا هر کالای صنعتی دیگری با قیمتی مناسب و رقابتی به تولید برسد.میراث شوم این فضای نامناسب کسب‌و‌کار، هزینه‌های مالی بالایی است که سبب می‌شوند خودروهای داخلی در عین حال هم کیفیت پایینی داشته باشند و هم قیمتی بالا. با این حساب، شاید چندان فرقی نکند که کدام شرکت خارجی قرار است در خودروسازی کشور وارد فعالیت تولیدی شود؛ زیرا چه پژو باشد چه رنو و چه فولکس و چه فیات، همه مجبورند در این فضای نامناسب، محصولات خود را ساخته و عرضه کنند.

در حال حاضر خودروهای تولید کشور حتی آنهایی که درصد داخلی‌سازی بالایی دارند با قیمت‌هایی بیش از آنچه باید، به تولید می‌رسند و مشتریان وقتی آنها را با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه می‌کنند، به وضوح متوجه تفاوت‌های آشکار در کیفیت و قیمت می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد رنو که انتظار عرضه محصولاتی با قیمت مناسب از آن می‌رود، هرچه هم از بهره وری بالایی برخوردار باشد، باز هم با دشواری‌های زیادی در مسیر کاهش هزینه‌های تولید مواجه خواهد بود؛ بنابراین رنو از همین ابتدای ورود به فاز جدید فعالیت در ایران، با این مانع بزرگ روبه‌رو می‌شود، هرچند البته این موضوع برای خودروساز فرانسوی، غریب نبوده و رنویی‌ها پیش تر طعم تلخ آن را در ماجرای پلت فرم X90 چشیده‌اند. طبق قرارداد مرتبط به این پلت فرم، بنا بود محصولاتی با قیمت پایین روانه بازار خودرو کشور شود، اما رنویی‌ها از همان ابتدا فهمیدند در فضای کسب‌و‌کار ایران و با وجود حواشی زیاد، چندان موفقیتی در این ماجرا نخواهند داشت. نتیجه هم در نهایت آن شد که تندر-90 به‌عنوان خودرویی با هدف قیمتی زیر 10 میلیون تومان، در اندک زمانی جهش کرد و در حال حاضر نیز جزو محصولات دارای قیمت متوسط رو به بالا به‌شمار می‌رود.

داستر؛ شاید زیر 100 میلیون تومان

اما جدا از فضای نامناسب کسب‌و‌کار در خودروسازی ایران، دیگر مساله اثرگذار بر هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات آینده رنو در کشور، قیمت‌های پایه آنها است. در واقع با بررسی این قیمت‌ها می‌توان عرضه نیو داستر و نیو سیمبول و همچنین کوئید را با قیمت‌هایی مدنظر مسوولان سازمان گسترش، امکان سنجی کرد. در این بین، طبق اطلاعاتی که از این قرارداد منتشر شده است، می‌توان قیمت تقریبی محصولات تولیدی رنو در ایران را تخمین زد.

هرچند رنو قرار است مدل‌های جدید سیمبول و داستر را اختصاصی در ایران تولید کند و بنابراین در حال حاضر قیمت پایه آنها مشخص نیست، با این حال می‌توان قیمت جهانی این دو محصول را (به‌عنوان قیمتی حداقلی) مبنای بررسی قرار داد، زیرا بعید به‌نظر می‌رسد مدل‌های جدید اختلاف قیمت چندان فاحشی داشته باشند.

در حال حاضر، رنو مدل داستر را با قیمتی حدود 16 هزار یورو در بازارهای جهانی عرضه می‌کند، بنابراین در همین ابتدای کار و با در نظر گرفتن نرخ فعلی یورو در کشور (حدود چهار هزار و 500 تومان)، قیمت خام این محصول چیزی حدود 72 میلیون تومان از آب در می‌آید. این در شرایطی است که با در نظر گرفتن داخلی‌سازی 40 درصدی و مسائلی مانند عوارض و مالیات و همچنین تعرفه ورود قطعات، قیمت تمام شده داستر تولیدی در ایران، بسیار بالاتر از 72 میلیون تومان خواهد بود.

در حال حاضر مدل وارداتی داستر قیمتی حول و حوش 114 میلیون تومان دارد و اگرچه انتظار می‌رود با داخلی‌سازی 40 درصدی و حذف تعرفه واردات خودرو کامل، قیمت آن افت کند، با این حال این افت احتمالی به هیچ وجه با آنچه مدنظر مسوولان سازمان گسترش است، همخوانی ندارد. این عدم‌همخوانی جدا از مساله اصلی (قیمت جهانی داستر) از اینجا نیز ناشی می‌شود که تنها قرار است 40 درصد قطعات داستر در مرحله اول، داخلی‌سازی شود؛ بنابراین 60 درصد باقیمانده مشمول هزینه مربوط به تعرفه واردات قطعات منفصله (حداقل 23 درصد) خواهند شد. با این حساب در مجموع با لحاظ کردن قیمت جهانی داستر و تعرفه‌ای که به واردات 60 درصد قطعات آن می‌خورد، به هیچ وجه امکان عرضه مدل جدید این خودرو به بازار کشور با قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان وجود ندارد.

سیمبول هم ارزان در نمی‌آید

اما در مورد سیمبول نیز اصل ماجرا چندان تفاوتی نمی‌کند، چه آنکه این خودرو نیز با توجه به قیمت پایه و همچنین تعرفه واردات قطعات آن، امکان عرضه اش در بازه قیمتی مدنظر مسوولان سازمان گسترش تقریبا صفر است.این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 11 هزار یورو در بازارهای جهانی دارد و در ایران نیز که هم‌اکنون از مسیر واردات به مشتریان عرضه شده، حدود 80 میلیون تومان فروخته می‌شود.

با احتساب قیمت 11 هزار یورویی سیمبول و نرخ چهار هزار و 500 تومانی یورو در ایران، سیمبول در همان ابتدای کار حدود 50 میلیون تومان قیمت می‌خورد. این قیمت البته خام بوده و با توجه به تعرفه واردات قطعات و همچنین سایر هزینه‌ها از جمله عوارض و مالیات، سیمبول نیز امکان این را که با قیمتی زیر 50 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود، ندارد. نکته دیگر این است که رنو در حال حاضر نسل‌های قدیمی سیمبول یعنی خانواده تندر-90 را در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان در ایران به فروش می‌رساند؛ بنابراین از این جهت هم نمی‌توان پذیرفت که خودروساز فرانسوی بخواهد با عرضه سیمبول در بازه قیمتی موردنظر، بازار محصولات خود را در ایران دچار همپوشانی کند.

تحقق رویای ایدرو با کوئید

در بین محصولات در نظر گرفته شده از سوی رنو در ایران اما به‌نظر می‌رسد کوئید کاملا مستعد عرضه در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان و حتی کمتر از آن است. این خودرو با توجه به قیمت پایینی که دارد، اگر در تیراژ بالایی به تولید برسد، امکان عرضه آن با قیمتی حول و حوش 40میلیون تومان وجود خواهد داشت؛ بنابراین کوئید تنها محصولی است که می‌تواند بخشی از اهداف قیمتی مسوولان سازمان گسترش را در قرارداد رنو محقق کند.

حذف مانع بزرگ کاهش قیمت

اما نکته‌ای که در طول گزارش به‌عنوان یکی از موانع کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات رنو در ایران به آن پرداخته شد، تعرفه موجود برای واردات قطعات منفصله است. بر این اساس، قطعات منفصله با توجه به میزان داخلی‌سازی خودروها، در رقم‌های تعرفه‌ای مختلف وارد می‌شوند و این موضوع به‌طور مستقیم بر قیمت تمام شده خودروها اثر می‌گذارد.در واقع تعرفه واردات قطعات در ایران که از عرف جهانی نیز بالاتر است، خود به مانعی بر سر راه کاهش هزینه تولید خودروهای خارجی در کشور تبدیل شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، وقتی قرار به کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده این خودروها در کشور است، طبعا باید تا حد امکان از موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف کاست و در این بین، حذف یا کاهش تعرفه واردات قطعات می‌تواند جزو اولویت‌ها باشد. این موضوع البته نیازمند تغییر قوانین مربوطه است؛ بنابراین با توجه به انتخاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، این امکان وجود دارد که در دولت دوازدهم، مانع تعرفه‌ای کاهش قیمت خودروهای تولیدی در کشور برداشته شود. مجلس شورای اسلامی دیروز به محمد شریعتمداری برای هدایت وزارت صنعت،معدن و تجارت رای اعتماد داد و حالا باید منتظر ماند و دید وی مقدمات تغییر تعرفه واردات قطعات منفصله را فراهم خواهد آورد؟

 

3535

کد خبر 699400

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    72 1
    تعرفه واردات گمرکی مالیات و ..کمتر کنید قیمت هیچکدوم بالای 50میلیون نمیشه حتی با دلار 3500. یورو 4500
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    29 0
    مافیاهای شبه دولتی غیر ممکنه که بگذارن این خودروها ارزون به دست مردم برسن. زاگرس خودرو که پروتون تولید میکرد یادتونه که؟
  • نیما A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    31 0
    40 الی 50 میلیون برای کویید؟؟؟؟؟؟یالالعجب من موندم با چه صابونی روشونو میشورن خودروسازهای گرامی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    5 1
    به راحتی از فلوئنس خوش دست می گذرند و داستر بی مفهوم و سیمبل ال نودی را تبلیغ می کنند نگین خودرو بعدها به اشتباهش پی خواهد برد. تلیسمان هم که برای خودش غولی است و دست هر کسی از جمله ما بهش نمی رسد...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    24 0
    راو 4 توی آمریکا صفرش 30000 دلاره .... آنوقت اینجا پژو 2008 مونتاژ شده در داخل کشور و سرات آپشنال 2000 مونتاژ شده را میدن 100 میلیون ... اگر مونتاژ کردن داخل به بهانه کم شدن هزینه گمرگ و چیزهای دیگه هست پس چرا این قدر گرون ؟؟؟ ... همه اش بر میگرده به گشادی جیب صاحبان این صنایع و دلالان این صنعت ... همین ... با این وضع نه از اشتغال خبری هست نه از اقتصاد مقاومتی و نه از ارزانی خودرو ....
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 13
    خیلی خبرِ خوبی است، خدا رو شکر، هر چقدر که سرمایه گذاری در صنایع ما بیشتر بشه و هر چقدر که دانش و فن آوری بیشتر بیاد، رشد و توسعه کشور به خصوص از نظر اقتصادی بیشتر میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 1
    خب الان رنو بیاد بعد تحریم ها از طرف آمریکا بیشتر شده داستان چیه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 0
    امیدوارم با این روند که ماشین های جدید داره تولید می شه این ماشین داغونای داخلی از مدار تولید خارج شن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    3 0
    با این روند باید حتما یک سری ماشین ها از دور خارج شن چون اینطوری دوباره تراکم ماشین و ترافیک بیشتر میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 0
    فرق استپ وی اتوماتیک با اتوماتی چیه که 2 میلیون اختلاف قیمت داره؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    0 0
    رنو داستر چی شد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    5 1
    ماشین فرانسوی چه رنو چه پژو آشغاله هیچ کس هم به غیر از فرانسوی ها و بعضی کشور های اروپایی و آفریقایی نمی خره
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 1
    تو زمونه ای که چینی ها میان شاسی رو از یه جا میگیرن، طراحی رو میدن به ایتالیاییا، موتورو از ژاپن میگیرن، ایمنی رو با کمک اینگلیسیا ارتقا میدن و هر روز یه ماشین تولید میکنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    8 2
    ما هنوز داریم منت این خودروسازای درجه سه فرانسوی میکشیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    حداقل از این چینیا یاد نگرفتیم که الان دیگه میشه ماشینو از چند جا گرفت
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    3 0
    تا خودروسازی مریضی دولتی بودن رو خوب نکنه همینه هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    4 0
    چرا همین خودرو در هند قیمتی بین12 تا20 میلیون تومان دارد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    خدماتی که از شرکت وارد کننده این ماشین دیدم انقدر بد بود که امکان نداره دیگه از این شرکت چیزی بخرم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    5 0
    کار خوبی کردند اگر به لگن سازان داخلی باشد تا 70 سال میخواهند یک خودرو را با قیمت سه برابر جهانی به این مردم تحمیل کنند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    به نظر میرسه رنو به کیفیت محصولاتش و بروز بودنشون کمی بیشتر از هموطنش پژو توجه داره و اسم و رسم نسبتا خوبشو به پول نمیفروشه مثل پژو البته اینجا ایرانه و سبیل هر کدخدایی را متناسب با درخواستش میشود چرب کرد و مخارجش را هم از مصرف کننده بخت برگشته ستاند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    جالب این است که ال 90 مدل قدیمی و برای 15 سال پیش است و من واقعا تعجب می کنم چرا رنو این کار را می کند در صورتی که هر کس این خودرو را دارد راضی است با این که مدلش قدیمی است .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    رنو کاملا کار درستی کرده است . چرا باید بگذارد یک ماشین مدل 15 سال پیش همینطور ساخته شود ؟ دوران ال 90 به پایان رسیده است . این ماشین متعلق به رنو است که حالا نمی خواهد دیگر ساخته شود . سیاست رنو این است که خودش به تنهایی اتومبیل های جدید بسازد و بفروشد . حالا که قرارداد بسته چرا قرارداد ال 90 را تمدید کند ؟ دلیلی ندارد و کاملا درست اقدام کرد .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    من تعجب می کنم. اینقدر می نویسید در تست امنیت هیچ امتیازی یا ستاره ای نیاورده مگه پراید اگه بره تو تست های معتبر ستاره می آره؟ بابا این حداقل ماشین مدل قرن ۲۱ نه ماشین قرن ۲۰.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    کم کم پراید و پرایدی به زباله دان تاریخ باید بپیوندند هر چند جایگزینشون این ماشین مشتی ممدلی باشه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    دو سال گذشته کلی تبلیغ کردن که ماشین چینی نخرید قرار اروپایی ها دوباره وارد بازار ایران بشن این هم نتیجه اش تازه اگه به قیمت 30 تومن راضی بشن که من بعید میدونم من که همون لیوان چینی خودم رو به این خودرو های اروپایی ترجیح میدم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    عمرا این بیاد 30 تومن بدن مثل همه ماشین های دیگه اصلا زیر 30 تومن بجز پراید ماشین نداریم ههههه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    خب چون تو ایران زندگی می کنیم و هیچکسی به جز اینا با ما همکاری نمی کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    مطمعن باشید اگه بگن سی میلیون تا برسه ایران همینو چهل میلیون میکنند و تازه چند تا اپشنش رو هم برمیدارند و ملت همیشه در صحنه هم صف میبندن برای خرید خدایا همه مارو به راه راست هدایت بفرما
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 2
    طراحی رنو خوب نیست واقعا اینا چیه طراحی میکنه الان چینیا و کره ایا هم طراحی های قابل قبولی دارن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 1
    خود رنو هم طراحی هاش خیلی جالب نیست و از وقتی قسمت طراحیش با نیسان یکی شده یکم بهتر شده
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    بابا جان داره میگه جایگزین پراید.مگه پراید چه استانداردهای داره؟هر ماشینی جایگزین پراید بشه مطمئن باشید بهتر از پرایده چه برسه به این که از یه کمپانی با اعتبار باشه حتی با پایینترین استانداردها.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    5 0
    حمایت از خودروسازان داخلی به قیمت جان مردم تا کی؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    4 0
    چرا فقط با فرانسویا قرارداد میبندن؟ چرا آلمان و ژاپن نه؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    مردم اگه نخرند هیچ محصول خارجی هم حتی جرات گرانفروشی ندارند، اما متاسفانه ازماست ک برماست