۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷

شهرام شکیبا

قضیه کاهش سن رأی‌دهندگان روز به روز جالب‌تر می‌شود. دولت در دو دوره مجلس تا حالا سه بار این لایحه را به مجلس برده و دست خالی برگشته. استدلال حامیان سن 15 سال برای رأی‌دهندگان این است که چون سن تکلیف 15 سال است، باید بتوانند رأی بدهند. با این حساب 15 سال باید سن رأی برای پسرها باشد و 9 سال برای دخترها.

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرده که پافشاری بر کاهش سن رأی پاسخ به درخواست جوانان در سفرهای استانی است.

اگر بنا باشد هر درخواست و نامه‌ای در سفرهای استانی لایحه بشود و به مجلس برود، احتمالاً لایحه‌های بعدی دولت چنین خواهد بود.

1- لایحه الزام مش مم تقی برای دادن گوساله سفیده به قلی پسر حاج اکبر با قید دو فوریت و ارجاع به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی

2- لایحه کم‌کردن مشق عید در استان مرکزی و الزام معلمان به اینکه کمتر دیکته بگویند. با قید یک فوریت و ارجاع به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی.

3- لایحه الزام شوهر زری‌خانوم به خرید 6 تا النگوی پهن برای وی و خرید ماشین رختشویی دوقلو و مایکروفر و تلویزیون 29 اینچ و رعایت مساوات و رفتار به عدل بین زری‌‌خانوم و هوویش در همه زمینه‌ها و پیوستن به کنوانسیون منع همه‌گونه تبعیض علیه زنان از همین امشب. با قید سه فوریت و ارجاع به کمیته زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی.

4- لایحه لایروبی جوی‌ها و طعمه‌گذاری برای موش‌های خیابان پشت خندق سرخه از توابع سمنان و ارجاع آن به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی.

5- لایحه الزام آقاعبدالله به اینکه همیشه بگذارد بچه‌هایش برنامه کودک تماشا کنند، حتی اگر با توپ شیشه مغازه بقالی سیدباقر را شکسته باشند و تخصیص هفته‌ای 5000 تومان بابت پول توجیبی بچه‌ها. با قید دو فوریت و ارجاع به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی. اعتبار موردنیاز از محل تخصیص دو درصد بودجه دستگاه‌های اداری به امور هنری تأمین شود.

 کابینه 70میلیونی
کروبی حرف می‌زند. همین موجب امتنان است. اگر رئیس‌جمهور نشود حتماً به بهشت می‌رود، چون ادخال سرور می‌کند در قلوب مؤمنین که خیلی هم ثواب دارد. مثلاً اخیراً گفته: «در جامعه ما همواره فاصله جنسیتی بین زن و مرد وجود داشته. برای برطرف کردن این فاصله و رسیدن به نقطه مطلوب زمان لازم است.»

معنی نقطه مطلوب را هم فهمیدیم. الحمدلله. فقط بفرمایید این همه جراح باید از کجا بیاوریم؟ لابد از چین؟

کروبی: «در صورتی که ریاست دولت را به عهده بگیرم، تلاش می‌کنم کابینه‌ای تشکیل دهم تا همه اقوام احساس کنند که در این کابینه نماینده‌ای دارند. به عبارت دیگر کابینه 70میلیونی تشکیل می‌دهم.»

این خوب است! همه اقوام باید در کابینه باشند. حضور همه تخصص‌ها که در کابینه مهم نیست. اساساً چی مهم است؟

لطفاً پوپولیسم را تعریف کنید و شکل آن را بکشید.

 معاون اولی برای همه فصول
علاوه بر کروبی، معاون اول رئیس‌جمهور، آقای داوودی هم اظهاراتی داشته. بدین وسیله از ایشان نیز کمال امتنان را داریم.

داوودی درباره آمریکایی‌ها و ماجرای عراق گفته: «اگر عقل داشتند با خیلی کمتر از همین پولی که خرج کردند می‌توانستند دل مردم را به دست بیاورند.»

ایشان درست می‌فرمایند. به قول شاعر:

جنگ کردن هنر نمی‌باشد

دل به دست آر تا کسی باشی

راه‌های پول خرج کردن برای دل به دست آوردن هم خیلی سخت نیست. سفر،‌ وعده، وام و... به‌طور کلی همین چیزهایی که الان در بورکینافاسو در جریان است و ربطی به ایران ندارد.

داوودی ضمناً فرموده: «دستاوردها آنقدر روشن و بارز است که تنها کسانی که انحراف یا اغراض سیاسی دارند، این واقعیت‌ها را نمی‌بینند...»

شما را به خدا دقت کنید به دستاوردها. من خودم آدم سراغ دارم، مرد 45 ساله که دستاوردها را ندید، الان صورتش را بند می‌اندازد، لباس زنانه می‌پوشد، ابرو برداشته و... به طور کلی منحرف شده.

معاون اول رئیس‌جمهور: «می‌بینید که چگونه مردم شیفته ما شده‌اند و اسم محمود احمدی‌نژاد را روی کودکانشان می‌گذارند.»

درست می‌گوید ایشان. خدا به سر شاهد است،‌ خود من آدمی می‌شناسم که اسم خودش کامبیز مصیبی اسفراینی‌پور اصل است و همین کار را کرده حالا در فرم ثبت‌نام مهدکودک بچه‌اش نوشته‌اند: محمود احمدی‌نژاد مصیبی اسفراینی‌پور اصل، فرزند کامبیز. از این نمونه‌ها خیلی زیاد است.

 کاندیدانما
امروز روز زوج است و هنوز محسن رضایی طبق برنامه زوج و فرد، اعلام کاندیداتوری نکرده. نگرانم. اگر کسی خبری دارد بگوید. اگر امروز کاندیدا نشود که فردا نمی‌تواند اعلام انصراف کند. آن وقت چه می‌شود؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =