۰ نفر
۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

ایسنا نوشت: با وجود اظهارات متناقضی که درباره کاهش نرخ سود وام بانکی تا پایان دی ماه از سوی برخی مسئولان غیربانکی مطرح شده است، تاکنون هیچ مدیر بانکی این موضوع را تایید نکرده و زمان مشخصی برای کاهش نرخ سود وجود ندارد.

بعد از اینکه بانک مرکزی در شهریورماه امسال طی دستورالعملی شبکه بانکی را مکلف به رعایت نرخ سود سپرده به حداکثر ۱۵ درصد در سال کرد که تاکیدی بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۵ بود، انتقاداتی نسبت به عدم ورود شبکه بانکی به سود تسهیلات مطرح شد و این تاکید وجود داشت که با توجه به اقدام برای کاهش نرخ سود باید سود وام‌ها نیز باید کاهش پیدا کند.

این در شرایطی بود که بانک مرکزی در واکنش به این انتقادات اعلام کرد که با توجه به شرایطی که پیش برده و زمینه‌هایی که فراهم کرده، هدف این است که ابتدا هزینه تامین مالی در بانک‌ها را کنترل و کاهش دهد. به گونه‌ای که اگر بانک‌ها در پرداخت سود سپرده به طور یکدست عمل کرده و نرخ را از ارقام متفاوت به ۱۵ درصد کاهش دهند و در آن به ثبات برسند، آنگاه زمینه برای کاهش هزینه مالی آنها فراهم شده و در ادامه می‌توان برای تغییر در نرخ سود تسهیلات که اکنون ۱۸ درصد است نیز اقدام کرد.

حدود سه ماه از کاهش نرخ سود سپرده در بانک‌ها گذشته و به هر دلیل فعلا در شعب اغلب آنها انحراف چندانی نسبت به پرداخت سودهای مصوب وجود ندارد. در این شرایط اخیرا اخبار متفاوتی منتشر شده و برخی نمایندگان از کاهش نرخ سود وام بانکی در ماه پیش رو خبر داده‌اند. این در حالی است که آنچه در شبکه بانکی می‌گذرد، در شرایط موجود نشان از تایید اظهارات نمایندگان در رابطه با کاهش نرخ سود وام بانکی ندارد. اخیرا پیمان قربانی -معاون اقتصادی بانک مرکزی- به صراحت اعلام کرده بود که فعلا هیچ تصمیمی بر کاهش نرخ سود سپرده وجود ندارد و از سوی دیگر برای کاهش نرخ سود تسهیلات نیز باید با گذر زمان و اقداماتی که در حال انجام است، هزینه تجهیز مالی بانک‌ها کاهش یابد تا بتوان در این باره اقدام کرد و نتیجه پایداری از آن به دست آورد.

در کنار اعلام بانک مرکزی پیگیری موضوع از برخی مدیران ارشد نظام بانکی نیز با توضیحاتی همراه بود. جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی - با اعلام اینکه فعلا هیچ جلسه‌ای بین بانک‌های خصوصی و دولتی در مورد تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود و اعلام نظر در این باره وجود نداشته است، گفت که فعلا نظام بانکی در حال به ثبات رسیدن در مورد نرخ سود سپرده‌ای است که در شهریور ماه امسال مکلف به اجرای آن شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته و زمانی که قرار بود نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد کاهش یابد، کاهش همزمان سود تسهیلات به ۱۸ درصد مدنظر نبود و اصرار داشتیم که باید بعد از کاهش هزینه تامین مالی بتوان سود تسهیلات را کاهش داد، گفت: اما این اتفاق نیفتاد و ریزش هر دو نرخ به طور همزمان اتفاق افتاد که نتیجه مثبتی برای بانک‌ها نداشت.

جمشیدی توضیح داد: در حال حاضر سود تسهیلات با اختلاف سه درصدی با سود سپرده تعیین و تقریبا اجرایی می‌شود و این در حالی است که از سود ۱۸ درصدی تسهیلات درآمد ناشی از آن برای بانک‌ها حدود ۱۴.۹۴ درصد است و باید در کنار آن بیش از سه درصد در مجموع به عنوان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و همچنین مقداری برای جریان نقدینگی خود بانک‌ها کنار گذاشت. در این شرایط پرداخت سود ۱۵ درصدی سپرده از این محل با مشکل مواجه است. بنابراین چگونه ممکن است سود تسهیلات را تا قبل از اینکه همین سود ۱۵ درصدی سپرده کاهش پیدا نکرده، تغییر داد و انتظار نتیجه مثبت داشت.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی به اینکه سود تسهیلات از منابع اصلی درآمدی دولت محسوب می‌شود، اشاره داشت و یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر درآمد ناشی از کارمزد جای چندانی در نظام بانکی ما ندارد. به طوری که در پنج سال اخیر با وجود اینکه خدمات نوین و الکترونیک بانک‌ها عمدتا در این مدت اتفاق افتاده، اما درآمد کارمزد تقریبا ثابت مانده است.

وی مورد دیگر را به عملکرد دولت در انتشار اوراق مالی مرتبط دانست و گفت که در حال حاضر تاکید بر کاهش نرخ سود وجود دارد در حالی که در بازارهای دیگر از جمله بازارهای مالی دولت نسبت به انتشار اوراق به طور گسترده اقدام کرده و سودهایی که در آن پرداخت می‌شود با آنچه که در نظام بانکی می‌گذرد، منطبق نیست. در عین حال هنوز خودروسازان به توافق برای کاهش نرخ سود سپرده جذب شده کاملا اقدام نکرده و از مشکلات موجود در رقابت با سود بانکی محسوب می‌شود.

جمشیدی این را هم گفت که عدم پاسخگویی منابع ناشی از تسهیلات برای سود سپرده ۱۵ درصدی و هزینه‌های بانک‌ها در حالی مطرح است که در سویی دیگر با توجه به بدهی کلان دولت به بانک‌ها و سایر بدهی‌های معوق و همچنین الزام برای خروج از بنگاهداری به عنوان یکی از راه‌های درآمدی بانک‌ها، نمی ‌توان بدون ایجاد شرایط برای کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام کرد.

در مجموع با شرایطی که فعلا در سودهای پرداختی در نظام بانکی اعم از سپرده و تسهیلات وجود دارد و بر اساس آنچه که مدیران نظام بانکی بر آن تاکید دارند، فعلا هیچ تصمیمی در رابطه با کاهش از سوی این سیستم وجود ندارد و برخی مدیران بانکی می‌گویند اگر نمایندگان و یا سایرین حرف از کاهش نرخ سود زده‌اند، شاید بار دیگر قرار است جایی برای بانک‌ها تصمیم‌گیری شود که خود از آن بی‌خبرند. در این شرایط بعید نیست نظام بانکی تحت فشار قرار گرفته و ملزم به کاهش دستوری نرخ سود شود.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    17 0
    تو را خدا یکی به سوال من جواب بده: کجای دنیا دولتها بنگاههای خصوصی رو توی هزینه هاشون کنترل میکنند؟ یا از طرف دیگه کجای دنیا دولتها ، سرویسهایی که بنگاههای خصوصی به مردم میدهند را محدود میکنند؟ آیا غیر از این است که دولتها به عنوان ناظر و نماینده ی مردم ، باید درآمدهای بنگاههای خصوصی از مردم یا درواقع هزینه های خدمات و سرویسها اونها رو محدود و کنترل کنند؟ آیا غیر از این است که اگر دولت ابتدا نرخ سود تسهیلات بانکهای خصوصی و دولتی را با نظارت سخت محدود کند و پایین بیاورد... بانکها بالاجبار و برای حفظ تعادل درآمد و هزینه ، خود به خود مجبور به پایین آوردن و منطقی کردن نرخ سود سپرده ها خواهند شد؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      3 0
      اشتباه شما اینجاست که سود سپرده را یکساله حساب میکنید ولی بازپرداخت وام که یکساله نیست. در تمام مدت باز پرداخت مثلا پنج سال شما در هر مبلغ قسط قسمتی از اصل وام و قسمتی از سود را می پردازید. با این حساب شما همچنان تا پایان پرداخت اقساط مقداری از اصل پول را در نزد خود دارید که بانک برای آن سود در نظر می گیرد. به همین خاطر هم بازپرداخت اقساط بلند مدت چندین ساله بسیار سنگین و چند برابر اصل پول خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      0 0
      .دوست عزیز جناب کرباسیان.وقتی هر دو نرخ با یک متد محاسبه بشه اون وقت میشه حرف زد.وگرنه بنده حتی حاضرم ده میلیون رو با 3 میلیون بیشتر یعنی دو برابر نرخ سود سپرده برگردونم اما نمیشه.ده رو باید 30 پس داد
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      0 0
      اشتباه شما اینجاست که سود سپرده را یکساله حساب میکنید ولی بازپرداخت وام که یکساله نیست. در تمام مدت باز پرداخت مثلا پنج سال شما در هر مبلغ قسط قسمتی از اصل وام و قسمتی از سود را می پردازید. با این حساب شما همچنان تا پایان پرداخت اقساط مقداری از اصل پول را در نزد خود دارید که بانک برای آن سود در نظر می گیرد. به همین خاطر هم بازپرداخت اقساط بلند مدت چندین ساله بسیار سنگین و چند برابر اصل پول خواهد شد.
  • بی نام CA ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    10 0
    ولی سود سپردها سریع تائید میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    ما که یک کارخانه تولید کالای اساسی هستیم دووام گرفتیم یکی ۲۹ درصد ودیگری ۲۴ درصد سود میدهیم عنقریب ریشه کارخانه کنده شود
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 1
    باید کاهش پیدا کند. سود بانکی بالی تورم یعنی قفل شدن تولید و ایجاد بیکاری و نابودی اقتصاد
    • حمید A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      0 1
      وقتی تولید زیر ۱۵درصد سود داره کدوم سرمایه داری میاد پولشو از بانک بکشه بیرون اخه؟چرا ما باید تعداد بانک هامون از چین و امریکا بیشتر باشه؟همین ربا خواری برکت رو از کشور برده.تا سود بانکی زیر ۱۰درصد نیاد تولید و اشتغال صورت نمیگیره وپولدار پولدار تر میشه و قشر فقیر و متوسط فقیر تر.کاری که میدونیم درسته ولی انجام نمیدیم.متاسفم برای خودمون و عمری که داره تو سختی ها مثل برق باد میگذره و فشار زندگی نمیزاره ازش لذت ببریم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    همین حالا هم با مشاهده افزایش قیمت دلار کاملا" مشخص و ملموس هست. در اقتصادی که کلا" از اساس و پایه بیمار هست با این راهکارها هیچ چیز تغییری نخواهد کرذ.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 4
    سود بانکی هنور خیلی بلاهست سود بانکی باید به ده درصد هم اندازه با تورم بشود تا تولید در کشور راه بیفتد و از رکود خلاص بشویم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    5 0
    بانک ها کاسب شده اند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر من ارزش ریال ثابت بماند و سود وام ها را صفر کنند وام بر اساس اعتبار اشخاص و بدون ضامن متعارف امروزی ما و بر سپرده ها مالیات ببندند و طبق دستور اسلام شراکت مردم در تولید و تجارت باشد
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    قبل از در نظر گرفتن سود تسهیلات باید این مهم در نظر گرفته بشه که فرد تسهیلات گیرنده : 1 چه مقدار درآمد داره؟ 2 چه مقدار هزینه در یک ماه داره؟ شامل هزینه اجاره مسکن خورد و خوراک پوشاک درمان تفریحات خانوادگی و کلیه هزینه های مورد نیاز زندگی اینک میتوان مجموع هزینه های زندگی اش را از مجموع کل درآمد ماهانه اش کسر کرد و آن مقدار باقی مانده را برای بازپرداخت و قسط بندی وام در نظر گرفت.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    3 2
    کاهش سود بانکی فقط به نفع بساز بفروش ها شد که قیمت ملک را بالا برد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 3
    چرا درست نیست کاهش سود بانکی اقتصاد را به سمت رونق پیش خواهد برد حتی اگر نرخ سود بانکی را نیم درصد کاهش بدهند هم خوب هست . سود بانکی مثل مسکن هست اثر موقت دارد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    6 0
    کاهش سود بانکی درست نیست دلیلش هم اینه که کسی که مثلا 40 میلیون در بانک داره باهاش که نمیتونه بیرنس راه بندازه در نتیجه وارد کارای دلالیش میکنه بعد خود بانکها هم از سرمایه خالی میشن و دلار و...میره بالا.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    به نظر بنده خداوکیلی نرخ سود تسهیلات یکی دو درصد بیش از سود سپپرده ها باشد کفایت میکند . چون مقدار قابل توجهی هم در حسابهای جاری و کوتاه مدت یا روزشمار مشتریان هست که سودی به مراتب کمتر از سپرده ها بدانها تعلق میگیرد
  • حسین A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    با توجه به گرانی های پی در پی مثل زمان دولت دهم ،همانطور که کاهش سود سپرده اشتباه بود و غیر واقعی کاهش تسهیلات هم .نرخ تسهیلات معمولا باید چند در صد از نرخ سپرده بالا تر باشه تا بنک ها نوان و حق حیات داشته باشند.اما اینکه با نرخ تورم همخوانی ندارد خود یک مسله است.امار شناسان می دانند امار واقیعت را می گویند اما سیاست مداران با امار دروغ می گویند.با توجه به افزایش قیمت ها در چند ماه گذشته نرخ تورم بالای 20 درصده اما دولت به دروغ تورم را تک رقمی میداند
  • مریم A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    اگه به دولته که تسهیلات رو می کنه 20 والا ارز رو که گرون کردین سکه هم ترکوندین جلوی واردات ماشین رو گرفتین 10 برابر شد دیگه به تسهیلات رحم کنید
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    سود بانكي صفر درصد بايد باشه،چون تو اين سالها به قدري از جيب اين ملت خوردن كه سيرموني ندارن ،و اگر سير بشن و اجازه دهند الان بايد به نفع مردم كار كنند،ولي متاسفانه آنچه كه ارزش نداره همين مردم هستن.
  • میثم A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    باید اول سود تسهیلات رو کم کنی تا بازار کمترین التهاب رو داشته باشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    نرخ سود باید به شرطی کاهش پیدا کنه که متناسب با اون تسهیلات هم کاهش پیدا کنه وگرنه بی معنی هست
  • شهرام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    قبل از در نظر گرفتن سود تسهیلات باید این مهم در نظر گرفته بشه که فرد تسهیلات گیرنده : 1 چه مقدار درآمد داره؟ 2 چه مقدار هزینه در یک ماه داره؟ شامل هزینه اجاره مسکن خورد و خوراک پوشاک درمان تفریحات خانوادگی و کلیه هزینه های مورد نیاز زندگی اینک میتوان مجموع هزینه های زندگی اش را از مجموع کل درآمد ماهانه اش کسر کرد و آن مقدار باقی مانده را برای بازپرداخت و قسط بندی وام در نظر گرفت. در مورد بهره بانکی نیز به همین شکل باید رفتار شود. معمولأ وام برای افراد طبق پایین جامعه یا به منظور خرید است و یا درمان، که خوب در هر دو حالت نیز روا نیست وام گیرنده تحت فشار قرار گیرد، لذا از نظر من حداقل مقدار بهره بانکی بین 4 تا 8 درصد برای حالات مختلف وام منطقی و خدا پسند است/
  • بازنشسته A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    بعنوان یک بانک بازنشسته می گویم تا زمانی که نرخ بازار پول بازار غیر رسمی بسیار بالاست حدود 50 الی 60 درصد کاهش نرخ تسهیلات بانکی یعنی بالا بردن تقاضای تسهیلات که اصلا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور معقول نمی باشد . ابتدا باید نرخ پول در بازار غیر رسمی را کاهش داد و انوقت بفکر کاهش نرخ تسهیلات افتاد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 0
    آقای بانک مرکزی همزمان با کاهش نرخ سود، سودهای دریافتی از تسهیلات را هم کاهش دهید تنها از جیب مردم نزنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 0
    واقعا بعضیا اسم خودشونو گذاشتن کارشناس . باب منی که بیسوادم میبینم الان دلار شده 4200 تومن خو همین الان تاثیرشو گذاشته دیگه درس و کارشناسی نیاز نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 2
    نرخ سود بانکی عامل رکود و بدبختی تولید هست. مطمئن باشید سودهای کاغذی و موهومی اگر ادامه می یافت نقدینگی کاذب ایجاد می کردکه کل اقتصاد را نابود می کرد. مردم علاقه شدیدی به تنبلی و سود خوری دارند. دولت کار درستی انجام داده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    مشکل اونجاییه که فرمول محاسبات نرخ سود تسهیلات با فرمول نرخ سود سپرده کاملا متفاوته.مثال ملموسش میشه این که شما 10 میلیون وام بگیرید با سود 24 درصد طبق فرمول خود بانک؛ در نهایت پرداختی تون نزدیک 21 میلیونه که در محاسبات ساده بالای 110 درصده و اعتراض به این قضیه با این پاسخ که فرمول بانکی متفاوت از فرمول های ریاضیاتی ساده است مواجه میشوید.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    برای ساخت وساز وکارهای عمرانی وخرید مسکن حد اکثر 4درصد
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 0
    در کشوری که اقتصاد مریض داره، و تنها کسانی کار می کنند که پول دارن. سود تسهیلات 0 درصد و سود سپرده 50 درصد باید باشه. تا کمی هم فشار اقتصادی به دولت و مسئولین بیاد، نه اینکه همه مشکلات روی دوش مردم دایورت بشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 1
    چقدر جامعه ی ایران بی سوادن ماشالا. میان اینجا نظر گوهربار میدن آدم شاخ درمیاره. وقتی سود سالانه ۱۸ درصده سود تسهیلات یکساله قطعا باید بالای ۱۸ درصد باشه. همه جای دنیا سود تسهیلات بالاتر از سود سپردست. یکی پول میزاره بانک سالی ۱۸ درصد سود میگیره یک نفر دیگه اون پول رو وام میگیره سالی ۲۴ درصد سود پس میده به بانک. تفاضل این دو عدد میشه درآمد بانک. به این ملت تنبل و بی سواد هیچ امیدی نیست از ماست که بر ماست