۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۹

نمایشنامه «کوروش بزرگ هخامنشی» نوشته محمد بدیع چگونگی رسیدن و دستیابی کوروش هخامنشی به حکومت و پادشاهی بر ایران است، نمایشنامه نگاه متفاوتی به تاریخ ایران در 25 سده گذشته دارد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایشنامه «کوروش بزرگ هخامنشی» نوشته محمد بدیع از سوی انتشارات آوای کلار روانه بازار نشر شده است. «یادنامه نویسنده»، «کوروش کیست؟»، «مقدمه میرجلال‌الدین کزازی»، «آگاهی‌نامه حقوق بشر کوروش»، «نمایشنامه» و «راهنمای معنی واژگان پارسی» از مطالب این کتاب هستند.

در مقدمه این کتاب درباره کوروش و حکومت او سخن گفته شده و به اعتقاد مولف، حکومت کوروش در نیمه 559 پیش از میلاد از شگفتی‌ها و رخدادهای بزرگ است چون پادشاهی هخامنشیان در دو سده پایدار بود و از پهنه‌های بزرگی از رود سند گرفته تا دریاری مدیترانه گستردگی داشت. کوروش از نژاد هخامنش بود و توانست بین پارس، ماد و پارت یکپارچگی آریایی را پدید آورد.

میرجلال‌الدین کزازی نیز بر این نمایشنامه مقدمه نوشته و کوروش را شهریار بزرگ و نامدار هخامنشی، بنیانگذار پهناورترین و نیرومندترین جهانشاهی تاریخ خوانده است. وی در این مقدمه اینگونه می نویسد: «بی‌هیچ گمان و گزافه، کوروش چهره‌ای است ورجاوند و بی‌همانند که همتایی در تاریخ جهان برای او نمی‌توانیم یافت. شکوه و شگرفی که او را از قلمرو روشن و آشکار تاریخ به قلمرو رازناک و مه‌آلود اسطوره برده است و به چهره‌ای نیمه‌نمادین دیگرگون کرده است که در همان هنگام که پایی در زمین تاریخ می‌افشارد، دستی نیز بر آسمان اسطوره می‌افشاند».

به اعتقاد کزازی، «یکی از شیوه‌ها و شگردهای این نازش و سرافرازش بهره جستن از فسون فزون‌مایه هنر است که به یاری آن، می‌توان اندیشه را به انگیزه دیگرگون کرد و آموزه را به افروزه. آنچه به زبان جاودانه هنر گفته می‌شود، از رویه یاد درمی‌گذرد و راه به ژرفای نهاد می‌برد و همواره در آن می‌ماند و می‌پاید».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    1 0
    بزرگمرد تاریخ ایران