امسال مرسدس بنز شصتمین سال تولید اولین خودروهای کلاس SL را با بازسازی کامل یکی از معدود بازماندگان اولیه این خودرو و ارائه دو نمونه از مدل 2013، جدیدترین خودروهای این سری جشن می‌گیرد.

محبوبه عمیدی: امسال مرسدس بنز شصتمین سال تولید نمونه اسپرت SL را جشن می‌گیرد. این شرکت یکی از معدود بازماندگان اولیه این خودرو را کاملا بازسازی کرده تا در کنار SL 500 و SL 350 جدیدترین خودروهای ساخت این سری که سال 2013 وارد بازار خواهند شد، به نمایش گذاشته شود. 

 

تاریخچه تولید کلاس SL

مرسدس بنز که پس از پایان جنگ‌جهانی دوم مجددا آغاز به کار کرده بود، می‌خواست هر چه زودتر با بازگشت به پیست‌های مسابقه که تأثیر به سزایی در شناخت این شرکت پیش از آغاز جنگ داشتند، باز هم جایگاه پیشین را پیدا کند. به گزارش گیزمگ، این شرکت اولین‌بار در مارس 1952 / اسفندماه 1330 در بزرگراه میان اشتوتگارت و هیلبرون، پیش‌نمونه خودروی مسابقه مرسدس بنز را با نام SL 300 به رسانه‌ها معرفی کرد.

فاصله محوری این خودروی جدید 240 سانتی‌متر و طول نهایی آن برابر 423 سانتی‌متر بود و مهندسان تلاش کرده بودند حداقل وزن ممکن را داشته باشد. به همین دلیل برای ساخت SL که سرنام «فوق سبک» است، شاسی از جنس لوله‌های فولادی طراحی شد، برای پایین نگهداشتن وزن کل خودرو نیز هر جا که ممکن بود از آلومینیوم و مینزیوم استفاده و جنس بدنه از آلومینیوم انتخاب شد تا وزن نهایی این خودرو 1060 کیلوگرم باشد.

موتور این خودرو به گنجایش 3 لیتر و از شش‌ سیلندر که به شکل خطی قرار گرفته بودند، تشکیل شده بود و با میل بادامک زاویه‌ای 50 درجه را تشکیل می‌داد. قدرت خروجی موتور خودرو 170 اسب‌بخار بود و می‌توانست سرعت نهایی آنرا به 230 کیلومتربرساعت برساند که برای سال 1952 / 1331 چندان هم بد نبود!

اما آنچه بیش از هر چیز دیگری توانست توجه مردم را به کلاس SLجلب کند، درهای این خودرو بود که رو به بالا باز می‌شد. این اولین‌بار در صنعت خودروسازی بود که چنین درهایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و خیلی زود به درهای گالوینگ - بال پرنده‌ای - مشهور شد. جالب است بدانید این درها بخشی از تکنیک‌ تازه طراحی نبود، بلکه در بدنه سبک خودرو جایی برای درهایی با لولای عمودی وجود نداشت و می‌بایست فضای دیگری به باز و بسته شدن آنها اختصاص پیدا کند!

 

مسابقات اتومبیل‌رانی

اولین نمونه‌های SL 300 در مسابقات اتومبیل‌رانی بسیاری شرکت کردند و همیشه جزء بهترین‌ها بودند. از جمله موفقیت‌های آنها می‌توان به دو پیروزی در مسابقات 24 ساعته لمان و 4 پیروزی در مسابقات سالانه جایزه بزرگ نوربرگ‌رینگ اشاره کرد. در آن زمان از این نمونه 10 دستگاه ساخته شده بود و این می‌توانست پایان تولید این کلاس باشد اما هزار تقاضا برای خرید این خودرو باعث شد مرسدس بنز با اندکی تغییرات SL 300 را اولین‌بار در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال 1954 / 1333 رونمایی کرده و سپس راهی بازار کند.  

اکنون 60 سال از رونمایی این کلاس گذشته و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته گذشت این 6 دهه را همراه با ارائه دو نمونه تازه از این کلاس جشن بگیرد. متأسفانه قدیمی‌ترین نمونه SL 300  سال‌ها پیش از بین رفته اما دومین نمونه سالم و در اختیار مرسدس بنز است. این شرکت برای آماده‌سازی نمونه دوم بیش از 10 ماه وقت صرف کرده و با اینکه کار با بدنه شکننده آلومینیومی - منیزیومی این خودرو به دلیل گذشت زمان بسیار‌سخت توصیف شده، اما تمامی قطعات پیاده، تمیز و دوباره سوار شده‌اند و تنها 6 ماه تعمیر پوشش بدنه این خودرو وقت برده است! اما در نهایت این همان چیزی است که مرسدس بنز می‌خواهد، چه از نظر ظاهری و چه از نظر شرایط حرکتی.

 

ظهور نسل ششم  

برای مرسدس بنز مرحله آماده‌سازی SL 300 بسیار حائز اهمیت بود، چون این نمونه در کنار نسل آینده کلاس SL رونمایی می‌شود. این کلاس، مخصوصا اولین نمونه‌های آن با درهای گالوینگ بسیار مورد توجه مجموعه‌داران بودند و به تازگی نمونه‌ای از آنها در حراج به مبلغ 4.6میلیون دلار به فروش رفته است. خودروهای این کلاس اولین خودروهایی بودند که در آنها موتورهایی با پاشش مستقیم سوخت مورد استفاده قرار گرفت.

کلاس SL طی 6 دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. این خودرو ابتدا به عنوان خودروی مسابقه معرفی شد، در سال‌های میانی دهه 50 به خودرویی اسپرت تغییر شکل داد و پس از آن در دهه شصت به شکل یک کوپه لوکس و سپس با سقف تاشو درآمد. نمونه امروزی این خودرو را به شکل رودستری می‌بینیم که به تمامی فناوری‌های روز دنیا مجهز است و سقف سخت آن برای تاشدن به زمانی کمتر از 20 ثانیه نیاز دارد. در طراحی نسل ششم این خودرو که از سال 2013 / 1392 وارد بازار خواهد شد، باز هم بهره‌وری بهتر، کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت مد نظر است. رودستر جدید بدنه‌ای تمام‌آلومینیومی دارد و برای آن یک موتور دوتوربویی جدید و اتصال به اینترنت پیش‌بینی شده و با فشار یک دکمه می‌توان پنل شیشه‌ای سقف این خودرو را از تیره به شفاف تغییر داد.

این دو نمونه تازه از موتور BlueDIRECT بهره خواهند برد. در SL 350 این موتور V6 و با ظرفیت 3.5 لیتر پیش‌بینی شده و در SL 500، موتور 4.6 لیتری و با آرایش V8 به کار گرفته خواهد شد. پوسته این موتور آلومینیومی است و از نسل سوم موتورهای تزریق مستقیم سوخت به‌شمار می‌رود. در کنار این موتور سیستم روشن/خاموش خودکار به کار گرفته شده تا در نهایت بهره‌وری سوخت خودرو تا 24درصد بالاتر برود و مصرف نهایی به 6.75 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد. گشتاور نیرو در این دو خودرو به ترتیب 370 نیوتن‌متر و 700 نیوتن‌متر خواهد بود. توان خروجی SL 350 برابر 306 اسب‌بخار و توان خروجی SL 500 عدد جالب‌توجه 429 اسب‌بخار است. با فشار پدال گاز می‌توان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو را به 4.5 ثانیه رساند!

متخصصان این شرکت می‌گویند بدنه تمام‌آلومینیومی دو نمونه جدید به مراتب محکم‌تر و ایمن‌تر از بدنه فولادی مدل‌های پیشین خواهد بود. استفاده از آلومینیوم باعث شده وزن SL 500 کمتر از 1800 کیلوگرم و SL 350 حدود 1680 کیلوگرم باشد. فکر نمی‌کنید این کاهش وزن برای خودروهایی که در دهه 60 تنها 22 کیلوگرم وزن رنگ بدنه کلاس آنها بوده، پیشرفت قابل‌توجهی باشد؟

 53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    50 3
    ....با تعرفه 130% و بيكيفيت سازي و گران فروشي و بازار انحصاري و با تمديد مجوز توليد وانت پيكان و پرايد و پژو به كدام هدف مي تونين برسين؟يا بعد از 50 سال قدمت و انحصار و گران فروشي بازار صادراتي ندارين و محصولاتتون مشتري خارجي نداره
    • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      21 1
      يكم سانوسور مي كردين نظرمنو!!!!انتقاد لابد توهين بود!!!جملات يا حرف هاي اشتباه داشت؟!!!اوضاع كيفيت و خودروسازي به لحاظ پيشرفت در دنياي حال حاضر اسفناكه ولي سودجويي سودجويان عاليه
    • صادقپور IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
      0 0
      میشه نخرید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    31 0
    روند پيشرفتش شما رو ياد چي مي اندازه؟؟؟ اگه حدس زدين!! مثل پيكان خودمون نيست؟... يا مثل پرايدمون
  • امير IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    24 3
    ايران خودرو و سايپا که بازار انحصاري داخل رو در اختيار دارن حداقلش برن دنبال خودرو هاي به روز دنيا و اونها رو توليد کنن آخه پژو 405 که مال 20 سال پيشه هنوزم بايد توليد بشه خنده دار نيست
    • مهدی US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      11 1
      ببخشید اشتباه منقی دادم
    • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      12 0
      کار از این حرف ها گذشته، باید خودروسازها را با تصویب تعرفه صفر (حداقل برای خودروهای برقی یا فوول هیبرید) در برابر عمل انجام شده قرار دهیم و این محرکی خواهد بود برای پیشرفت و تا زمانی که پیشرفت صورت گیرد، مردم میتوانند از خودروهای ایمن ژاپنی و کره ای با قیمت روز دنیا استفاده کنند. مرگ 30 هزار نفر را ضرب در دیه یک نفر کنید تا حداقل هزینه وارده به جامعه ما برآورد شود.