مرسدس بنز برای افزایش ایمنی سرنشینان، قفل فعال کمربند ایمنی را طراحی کرده که تحت شرایط گوناگون، کشش کمربند را روی قفسه‌سینه و ناحیه شکمی فرد تغییر می‌دهد و با تمامی سیستم‌های ایمنی این شرکت یکپارچه است.

محبوبه عمیدی: کمربند ایمنی ساخت مرسدس بنز در حال حاضر این قابلیت را دارد که پس از بسته شدن به کمک موتورهای کوچک، فشار کمربند خود را تنظیم کند اما متخصصان این شرکت می‌گویند دو خصوصیت تازه طی یکی‌دو سال آینده به این کمربند ایمنی اضافه خواهد شد که ایمنی سرنشینان عقب خودرو را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. یکی از آنها افزایش طول قفل کمربند به میزان 7 سانتی‌متر و روشن شدن چراغ روی آن، بلافاصله پس از باز شدن درها است که می‌تواند پیدا کردن محل قفل را مخصوصا برای کودکان و سالمندان ساده‌تر کند. دیگری، کشش مجدد قفل کمربند توسط سیستمی خودکار است که فشار آن را مخصوصا در قفسه‌سینه فرد و ناحیه شکمی او تنظیم می‌کند. متخصصان مرسدس بنز برای ساخت این قفل خودکار از مدل‌های کامپیوتری متعددی از بدن انسان استفاده کرده‌اند و تلاش می‌کنند ایمنی را نه‌تنها برای خودرو که تک‌تک سرنشینان آن فراهم کنند.  

به گزارش آتوبلاگ، این اختراع تازه مرسدس‌بنز که هنوز نهایی نشده و احتمالا اولین‌بار سال 2013 /1392 در یکی از کارخانه‌های اشتوتگارت بر روی سری‌های تازه این شرکت نصب خواهد شد، با استفاده از موتور کوچکی طول قفل را تنظیم می‌کند و در نتیجه با تنظیم فشار در قفسه‌سینه و ناحیه شکمی ایمنی بیشتری را برای سرنشینان، در دو جهت پهلو و طول و مخصوصا در عقب خودرو فراهم خواهد کرد. این قفل ایمنی فعال می‌تواند با مفهوم ایمنی یکپارچه مرسدس بنز نیز هماهنگ شود. مفهوم ایمنی یکپارچه تمامی موارد ایمنی را که می‌تواند ایمنی هنگام رانندگی، در موقعیت‌های خطرناک و حتی ایمنی پس از وقوع تصادف را که می‌تواند از عواقب آن برای سرنشینان و راننده بکاهد، شامل شود.

این اختراع به این دلیل که می‌تواند با خارج کردن قفل کمربند ایمنی از فضای میانی صندلی‌ها و روشن کردن چراغ آن دسترسی را در صندلی های عقب خودرو ساده‌تر کند، سرنشینان بیشتری را به استفاده از کمربند ایمنی تشویق خواهد کرد و همزمان کمک به کودکان یا افرادی را که قادر به بستن کمربند نیستند، ساده‌تر کرده است.

این قفل همزمان به سیستم ایمنی پیشگیرانه PRE-SAFE®  متصل است و می‌تواند هنگامی که راننده شرایط را بحرانی تشخیص می‌دهد یا فاصله با وسیله نقلیه دیگری بیش از حد کم شده است، با افزایش طول خود به 8 سانتی‌متر و به کمک سیستم‌های ایمنی دیگر بیشترین آمادگی را برای رویارویی با خطر احتمالی برای سرنشینان ایجاد کند.

این قفل می‌تواند زمانی که تصادفی رخ داده یا خودرو در حالت سکون است دوباره به صورت خودکار به کشش 7 سانتی‌متری برسد و فرایند باز کردن کمربندهای ایمنی را برای نیروهای امداد یا سرنشینانی که می‌خواهند از آن خارج شوند، تسهیل کند. این قفل فعال در 4 مرحله رانندگی امن، در شرایط خطرناک، هنگام تصادف و پس از آن با سیستم ایمنی یکپارچه مرسدس بنز همگام خواهد بود.

متخصصان مرسدس بنز برای طراحی این قفل فعال از مدل مجازی انسانی استفاده کرده‌اند تا تمامی شرایط هنگام حرکت، تصادف و پس از آن بررسی شود. به کمک این نمونه‌های مجازی نه‌تنها اندام‌های خارجی شبیه‌سازی شده بلکه تمامی اندام‌های نرم داخلی و استخوان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌ و اثر شکل بستن کمربند بر تمام نقاط حساس بیولوژیک انسان‌ از مفاصل گرفته تا ماهیچه‌ها، تاندون، رباط و استخوان‌ها در این آزمون‌ها به دقت بررسی شده است.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    161 3
    عجب ، اين کافرهاي جهنمي ،چقدر براي سلامتي وجان انسانها اهميت قائل هستند ...!?
    • --- GB ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      113 1
      خوب اونا ميگن مردم بميرن ميرن جهنم، ما بميريم مستقيم ميريم بهشت
    • EHSAN.sali IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      22 34
      سلام دنیا دوستند دیگه !؟ "یاحق"
    • بدون نام DE ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      55 0
      همین دیگه، به پایان گزارش توجه کن. "متخصصان مرسدس بنز برای طراحی این قفل فعال از مدل مجازی انسانی استفاده کرده‌اند" اونها از مدل مجازی انسانی استفاده میکنه برای تحقیقات و کشفیاتشون، ولی خودمون از نمونه انسانی اصل استفاده میکنیم، به خاطر اینه که ما میریم بهشت اونا میرن جهنم عزیز دل برادر.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
      7 0
      شکاف تکنولوژی خودروسازهای داخلی با خارجی روز به روز بیشتر میشه، چون انحصار و تعرفه و عوارض 130 درصدی است.
  • محمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    155 1
    اگر مرسدس بنز توانست ماشینی بسازد که اتوماتیک خودش آتش بگیره و مسافران داخلش را کباب کنه آن وقت هنر کرده ...
    • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
      1 0
      ایران خودرو هنوز داره پیکان صفر به قیمت 4.5 میلیون نقد میده اونوقت بریم این ماشینو به خاطر چراغش بخریم پس صنعت داخلی چی میشه
  • ال دی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    59 1
    سلام . من موندم چرا این مرسدس این همه مغروره و نمیاد 1 کلاس آموزشی پیشه خودرو ساز های ما ببینه ایربگ پراید و ای بی اس و شیشه برقی و ... آبشن های جدید خودرو ساز های ماست که تو تبلیغاتشون ارایه میدن کمربند ایمنی رو که همه ماشین ها دارن
  • بدون نام IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    29 0
    بالاخره دود از کنده بلند میشود
  • بدون نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    65 1
    چرا مردم ما از داشتن همچین محصولاتی به قیمت عادلانه محرومند.؟ به بهانه حمایت از صنعت داخلی و به چند برابر قیمت تا کی باید تحمیل کنند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    17 0
    ای با با این را که ایران خودرو خیلی وقته رو ماشیناش گداشته تازه مدل 91 هم هست سود دهی بالا به خاطر همین کار هاست
  • محمود IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    14 2
    خدا می دونه چند نفر فقط بر اثر خفگی ناشی از کمربند غیر ایمنی مردند ...
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    13 0
    این مدل ال ایکس یا ایکس ال یا ایکس ال سی یا صندوق دار یا کولر دار یا فرمون هیدرولیک داره؟نداره دیگه..انقد ...یعنی مثلن پسره مدیر طراحی ... بهش نمیگه آخه بابای من این چیه طراحی کردی؟وقتی این تصاویره مرگ ومیر مردم بی گناه رو آخره شب که با خونواده نشستن غذا میخورن میبینه چه جوابی به زن و بچش داره بده؟
  • بدون نام DE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    19 1
    اونوقت کمپانی معظم ... فقط به خاطر 5000 تومن ناقابل میاد از کمربندهای غیر استاندارد تو .... استفاده میکنه
  • Vaheed IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    13 0
    اینا چیه درست میکنن بیان از کمربند پراید ما الگو برداری کنن موفق تر هستند.........
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    3 0
    اینجانب یک فقره پراید در سال 89 خریدم. الان کمربند راننده اش وقتی باز میکنی دیگر برنمیگردد باید زحمت بکشی بادست مبارک دوباره آنرا به جایگاهش هدایت کنی. اینست تولید داخلی.