۱ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
نقد مشفقانه و گوش‌شنوای دولت

ارائه برنامه‌های جایگزین احزاب برای برون رفت از مشکلات، در مواردی که دولت برنامه های خودش را کافی نداند و نیاز خود را به برنامه‌های جدید حس کند، بسیار ضروری است.

نشستن احزاب در موضع چشم سوم، بازی برد- برد خواهد بود و علاوه بر تقویت دولت مستقر، احزاب نیز را نیز در تدوین برنامه اداره کشور - برای دوره‌ای که مورد اقبال افکار عمومی قرار گیرند- یاری خواهد کرد.

در شرایطی که کشورمان در جنگ اقتصادی با آمریکا قرار دارد، نقد مشفقانه بهترین کمکی است که احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند انجام دهند؛ نقد بدین معنا که بصورت چشم سوم عمل کرده و پس از بررسی عملکرد دولت از بیرون، نظرات خود را اعلام کنند.

همسو نبودن چنین پیشنهادهایی با رویکرد عمومی دولت و به تبع آن، عدم موافقت دولت با برخی از چنین نظراتی طبیعی است؛ اما نقد عملکردی می تواند در موارد غفلت، به یاری دولت بیاید و نکاتی را فراروی مجریان قرار دهد، که در پیچ و خم اجرا به فراموشی سپرده‌اند.

همچنین ارائه برنامه‌های جایگزین احزاب برای برون رفت از مشکلات، در مواردی که دولت برنامه‌های خودش را کافی نداند و نیاز خود را به برنامه‌های جدید حس کند، می‌تواند گره‌گشا باشد.

لازمه این نقد، عدم سوگیری مغرضانه احزاب و همچنین گوش شنوا داشتن دولت است. دولت باید سعی بر این داشته باشد که نظرات احزاب را خالی از فایده ندانسته و منتقدین نیز دولت را چون دشمن خود ندانند. انتقادها می‌بایست اصلاح را هدف بگیرد و نه تخریب را، و در مقابل دولت نیز تذکر عیوب را هدیه ببیند و بر آشفته نشود. چنین تعاملی بازی برد- برد خواهد بود و علاوه بر تقویت دولت مستقر، برای احزاب نیز سازنده خواهد بود و آنها را در تدوین برنامه اداره کشور - برای دوره‌ای که مورد اقبال افکار عمومی قرار گیرند- یاری خواهد کرد.

* عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =