چهارمین شب منتقدان که برگزار شد، تازه به خود آمدیم که تا چه پایه منتقدان مورد اعتماد و احترام اهل هنر هستند.

جای خوشوقتی است که هنرمندان بزرگ این سرزمین که مدت‌هاست کمتر پا به محافل عمومی سینما می‌گذارند، در این مراسم حاضر می‌شوند. چه خوب که انجمن منتقدان سینمایی ایران توانست این همه چهره موجه سینما را گردهم آورد.

حضور چهره‌هایی چون حاتمی‌کیا، مجیدی، بنی‌اعتماد، میرکریمی، الوند، فرمان‌آرا، فرهادی، عسگرپور، توحیدی، هوشنگ گلمکانی، دکتر صدر، فرخ‌نژاد، دکتر نورایی و بسیاری دیگر از منتقدان و هنرمندان، این مراسم را به یک جمع رشک‌برانگیز بدل کرد.

چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی

پرواضح است که بسیاری نهادهای دولتی در آرزوی چنین بذل توجهی هستند و متأسفانه با نوع مدیریت خود نتوانسته‌اند اعتماد هنرمندان شریف سینما را جلب کنند. (نگاهی به فهرست داوران امسال و پارسال جشنواره بیندازید) شب منتقدان حتی یک ریال از کمک‌های دولتی بهره نبرد و مطمئناً بخشی از اعتبار خود را مدیون همین استغنا و استقلال است. شب منتقدان را با کمترین هزینه ممکن برگزار کردیم اما با تمام وجود به خود می‌بالیم که این مراسم، باشکوه‌ و صمیمی و در شأن مقام منتقد برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا که از شریفترین هنرمندان سینما در این سرزمین است، خود و هنرمندان امروز را بیش از همیشه نیازمند نیشتر نقد می‌داند، معنایی که اتفاقاً این روزها در نظر مسئولان سینمایی معکوس است و احساس بی‌نیازی از نقد، دارد مثل خوره پایه‌های مدیریت‌شان را می‌خورد.

چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی

جوایز امسال منتقدان همچون چند ساله اخیر، منطقی‌تر و حرفه‌ای‌تر از جشنواره فجر بود، دیده شدن طیف گسترده‌تری از فیلم‌ها و آدم‌ها و دوری از بی‌انصافی مثل همیشه از ویژگی‌های جوایز منتقدان بود. مهناز افشار شاید بازیگر منتقدپسندی نباشد ولی منتقدان او را هم می‌بینند اگر بازی متفاوتی ارئه دهد. حمید فرخ‌نژاد و شهاب حسینی به طرز شگفت‌آوری در جشنواره نادیده گرفته شدند ولی منتقدان آنها را خوب دیدند. جایزه‌های متفاوتی همچون مهراوه شریفی‌نیا و سیاوش اسعدی و جایزه فیلم کیفر نشان از آن دارد که هیچ اتفاق مثبتی از نگاه تیزبین داوران منتقد دور نمی‌ماند و منتقدان اتفاقا طرفدار فیلم سالم بفروش و تجاری اند.

چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی

چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی

اهدای جوایز جشنواره مطبوعات سینمایی هم از شیرینی‌های این شب بود. از اینکه با وجود تمام مشکلات، این مراسم را برگزار کردیم، خوشحالیم و راضی‌.

می‌ماند یک حسرت که خستگی برگزاری چهارمین شب منتقدان را به تن‌مان گذاشت؛ ناهماهنگی‌ای که در دعوت استاد جمشید ارجمند روی سن برای تقدیر از دکتر کاووسی پیش آمد، به حق باعث رنجش خاطر ایشان و فرزندشان شد. بابت این ناهماهنگی، به هیچ وسیله‌ای نمی‌شود عذرخواهی کرد. اگر بزرگواری کنند و به حساب فشار و عجله برگزاری جشن بگذارند، بر ما منت گذاشته‌اند. استاد جمشید ارجمند نزد ما جوان‌ترها ارج و احترامی بی‌نهایت دارد.

جمشید ارجمند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
    1 1
    واقعا جشن بی نظیری بود...آقای کثیریان عزیز...خسته نباشید ما را بپذیرید...
  • ناصر OM ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    1 1
    آفرین کیوان عزیز. مثل همیشه پر کار، خلاق و جدی هستی. درود!