فرونشست در دشت اصفهان به ۱۶ سانتیمتر رسید/نگاه ملی به بحران کم آبی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مقدار فرونشست زمین در دشت اصفهان به ۱۶ سانتیمتر رسیده است و غلبه بر بحران آب در استان اصفهان نیازمند اقدام اساسی در سطح ملی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی آب در استان اصفهان برای مسئولان ملی دقیق تبیین نشده است، اظهار داشت: چنانچه بحران آب برای سران سه قوا تبیین نشود ممکن است تبعات کم آبی حوزه مرکزی و شهرستانهای اطراف را بیش از پیش متاثر سازد.

وی با اشاره به گسترش پدیده فرونشست بر اثر تخلیه آبخوانها تصریح کرد: سازمان زمین شناسی کشور  وضعیت فرونشست در استان اصفهان را تشریح کرده است به گونه ای که مقدار فرونشست در دشت اصفهان و برخوار سالانه تا ۱۶ سانتیمتر رسیده است که علت آن را در جریان متقاطع زاینده رود باید جستجو کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که با کسب بیشترین درصد آرای مردمی در کل کشور در سه دوره متوالی به مجلس یازدهم راه یافت، گفت: مطالعات کارشناسی درخصوص بحران آب و تبعات ناشی از آن در استان اصفهان در سالهای اخیر انجام شده است.

فعالیت کانونهای گردوغبار در اثر کم آبی

وی یکی از عوامل مهم فعال شدن کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان را به بحران آب در استان اصفهان نسبت داد و گفت: کم آبی و عدم جریان مستمر زاینده رود تالاب گاوخونی را به عنوان یکی از کانونهای گردوغبار در استان اصفهان تبدیل کرده است که با وزش بادهای شرقی غربی، فعال شدن ریزگردها را به همراه خواهد داشت.

حاجی دلیگانی به فعال شدن ریزگردها در شمال شرقی و شمال دشت برخوار در اثر کم آبی اشاره ای کرد و گفت: در این مناطق شاهد ظهور هزاران هکتار زمین های لم یزرع از جنس گچ هستیم که مستعد تبدیل شدن به کانونهای گردوغبار هستند و با اندک وزش باد فعال شدن ریزگردها را موجب می شوند.

مسئولان ملی و استانهای همجوار از عواقب کم آبی حاکم بر اصفهان تبیین شوند

وی به صنایع آب بر در اصفهان هم اشاره ای کرد و گفت: اگرچه صنایع بزرگ استان اصفهان در سالهای اخیر با تغییر رویکرد از آب به پساب در راستای جبران کم آبی گام برداشته اند اما همین پساب می تواند در تقویت آبهای زیرزمینی موثر باشد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی تامین آب شرب هم در سالهای آتی ممکن است در استان اصفهان به خطر بیفتد، گفت: غلبه بر بحران آب در استان اصفهان نیازمند اقدام اساسی در سطح ملی است؛ چراکه حتی عواقب این موضوع برای استانهای همجوار هم تبیین نشده است.

وی افزود: کم آبی استان اصفهان نباید به فضاهای پیچیده و تحلیل های نادرست و نگاه بخشی نگری دامن بزند بلکه لازم است مسئولان اجرایی استان اصفهان از طریق نهادهای ملی ضرورت این مهم را گوشزد کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =