گفت و گو با رییس سندیکای صنایع کنسروسازی

صنایع کنسروسازی پس از بررسی های کارشناسی هفته گذشته پیشنهاد افزایش 25 درصدی قیمت انواع محصولات خود را به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده ارایه دادند.

پس از آنکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از آذر سال گذشته آغاز شد. وزارت بازرگانی به تمام واحدهای تولیدی اعلام کرد تا اطلاع ثانوی هیچ تولیدکننده ای اجازه بالا بردن قیمت کالای خود را ندارد.

هرچند دولت طبق قانون موظف بود با بازپرداخت 30 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به تولیدکنندگان، هزینه های سربار آنها را جبران کند اما تا کنون هیچ بازپرداختی در این بخش صورت نگرفته است.

از آنجا که قیمت تولیدات تحت تاثیر مستقیم قیمت حامل های انرژی است و طی ماه های گذشته قیمت تمام شده اقلام تولید شده در کشور افزایش یافته است؛ لذا دولت از فروردین امسال افزایش قیمت را در صورت تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده قابل اجرا دانست.

بدین ترتیب تولیدکنندگان می توانند با برآورد کارشناسی و آنالیز قیمت تمام شده خود، نرخ جدیدی که حاشیه سود صنایع در آن لحاظ شده باشد را به سازمان حمایت پیشنهاد دهند تا در صورت توافق این سازمان قیمت محصولات با رشد منطقی در بازار به فروش رسد.

سندیکای صنایع کنسروسازی نیز از آن دست بخش هایی است که نرخ پیشنهادی خود را به سازمان حمایت اعلام کرده است. احمد آزادمرد رییس این سندیکا در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن آنکه بر لزوم هدفمند شدن یارانه ها تاکید می کند می گوید: سال گذشته تمام واحدهای تولیدی برای همراهی با دولت قیمت هیچ یک از محصولات را افزایش ندادند.

•-        اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از آذر سال گذشته، افزایش قیمت انرژی مصرفی واحدهای تولیدی را به همراه آورده. این رشد هزینه چه میزان بر قیمت تمام شده تولیدات صنایع کنسروسازی تاثیر داشته است؟

به طور کلی می توان گفت تمام واحدها تحت تاثیر قیمت حامل های انرژی با رشد هزینه ها مواجه بودند که در برخی از آنها به دلیل استفاده بیشتر از انرژی هزینه ها نیز بیشتر افزایش یافت. اما آنچه بیش از قیمت برق، گاز و سایر هزینه ها صنایع غذایی را متاثر کرده نرخ حمل و نقل بوده است.

•-        کرایه حمل تا چه حدی افزایش یافته است؟

در چهار ماه گذشته نرخ حمل و نقل به 10 برابر قبل رسیده است. مشکلی که در این بخش برای صنایع وجود دارد آن است که اجازه ثبت این نرخ در دفاتر داده نشده و به این ترتیب محاسبه مالیاتی و دارایی تولیدکنندگان به صورت واقعی انجام نمی شود.

•-        در مدت اجرای قانون آیا صنایع کنسروسازی اقدام به افزایش قیمت محصول نهایی کرده اند؟

با توجه به آنکه صاحبان صنعت نیز به هدفمند شدن یارانه ها اعتقاد دارند از این رو سعی کردند دولت را در اجرای هر چه بهتر این قانون کمک کنند. بنابراین تا کنون قیمت ها را ثابت نگه داشتند. اما از آنجا که دولت اعلام کرد تولیدکنندگان می توانند با برآورد صحیح قیمت تمام شده نرخ جدید محصولاتشان را پیشنهاد دهند؛ نماینده سندیکای صنایع کنسرو در جلسه هفته گذشته سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده کشور پیشنهاد افزایش 25 درصدی قیمت محصولات را ارایه کرد.

•-        آیا افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای امسال در رقم محاسباتی شما تاثیر داشته است؟

در شرایطی که بنگاه های تولیدی تحت تاثیر اضافه هزینه های ناشی از قانون هدفمندی یارانه ها قرار دارند؛ افزوده شدن یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده می تواند اثرات منفی بسیار برای واحدها به همراه داشته باشد. یک درصد در یک بنگاه متوسط تولیدی رقم بسیار قابل توجهی است. به این جهت اگر تولیدکننده بخواهد این هزینه سربار را بر قیمت نهایی یک کالا اضافه کند؛ خرید آن کالا برای مصرف کننده مقرون به صرفه نخواهد بود.

•-        رشد قیمت ها بر روند صادرات صنایع غذایی نیز تاثیر داشته است؟

محصولات غذایی ایران مشتریان خاص خود را دارد و بازارهایی مانند عراق، افغانستان و روسیه خواهان محصولات ما هستند اما با توجه به آنکه پیش از هدفمندی یارانه ها یعنی با نرخ های قدیم هم در بازارهای جهانی در رقابت قیمتی دچار مشکل بودیم اکنون که قیمت ها مجدد دچار افزایش شده است به طور قطع در بازارهای هدف بویژه در کشورهایی که به قیمت حساس هستند؛ ممکن است تنش هایی برای کالاهای صادراتی ایجاد شود.

•-        در شرایط تصویر شده برای صنایع غذایی کشور آیا واردات محصولات مشابه بر تقاضای داخلی تولیداتتان تاثیر خواهد داشت؟

در بحث واردات دو موضوع به طور جداگانه قابل بررسی است. موضوع نخست واردات رسمی است که با در نظر گرفتن تعرفه های وارداتی که دولت تعیین کرده است قابل رقابت با تولیدات داخل نخواهند بود و برای واردکننده صرفه اقتصادی بالایی نخواهد داشت اما از موضوع واردات رسمی که بگذریم ورود غیر قانونی محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی مشکلاتی را در بازار مصرف ایجاد می کند. قیمت پایین محصولات وارداتی قاچاق بعضا بخشی از بازار را از تولیدکنندگان گرفته و واحدهای تولید را با مشکل عدم فروش مواجه می کند. مشکل عمده تر بنگاه های تولیدی اما موانع بزرگ بر سر راه پرداخت تسهیلات است. نداشتن منابع در اختیار بانک و اخذ وثیقه های سنگین همواره مانع از دریافت تسهیلات شده است.

•-        آیا صاحبان صایع نمی توانند سند واحد تولیدی را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند؟

متاسفانه بانک ها سند محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه نمی پذیرد و این مساله سبب شده درصد قابل توجهی از تولیدکنندگان موفق به دریافت تسهیلات نشوند.

/3333

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    0 0
    با سلام متاسفانه در کشور ما این افزایش قیمت مربوط به یک دوره خاص نیست و با هر مناسبتی که پیش می آید قیمت کالا ها گران خواهد شد
  • يه دوست IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    مباركه.......
  • saman US ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
    0 0
    قابل توجه کارگران ودانشجویان کنسرو خور نه دگه نیمرو میتونی بخوری نه کنسرو نان 25درصد روغن 14وگاز 20 برق 20 روغن وشکر 15 بزودی کرایه ها 20...........الی ماشالا....