بخش نقد برنامه «هفت» به فیلم «پایان‌نامه» به کارگردانی حامد کلاهداری اختصاص داشت.

به گزارش خبر آنلاین ، نقد این فیلم با بحث بر سر ژانر سیاسی و بودن یا نبودن آن در سینما آغاز شد. حامد کلاهداری کارگردان و روح​الله شمقدری تهیه کننده فیلم هم مهمان برنامه بودند. 

در ادامه این برنامه مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه «هفت» بحث نقد فیلم را از فیلمنامه آن شروع کرد و گفت که فیلمنامه خوب از کار در نیامده و ضعیف است. شخصت​ها را ما نمی​فهمیم و ماجرای انتخابات در آن اصل نیست. به گفته فراستی در این فیلم با 4 جوان دانشجو مواجه​ایم و حتی نمی​فهمیم که رشته تحصیلی آن​ها چیست؟ برای آن جوان​ها هم سیاست اصل نیست، در واقع این 4 جوان بهانه​ای هستند که در فیلم به مساله انتخابات پرداخته شود که آن هم درست پرداخته نمی​شود.

حامد کلاهداری کارگردان فیلم هم ، با اشاره به سیر فیلم از روز به شب گفت :« درواقع ما می​خواستیم نشان بدهیم که سیاست از روشنگری شروع و به شب و تاریکی ختم می​شود.» او تاکید کرد که اصل قصه در این فیلم حواشی انتخابات است و گفت:«قبول ندارم بگوییم که در فیلم این مساله اصل نیست.»

فراستی در ادامه برنامه گفت که فیلم «پایان نامه» گنگ است و این گنگی از فیلمنامه اثر می​آید. به اعتقاد این منتقد، داستان هم در فیلم درنیامده چون داستان به اندازه وقایعی که در فیلم دیده می​شود، اصل نیست.

او به تفاوت سینمای مستند و داستان​گو پرداخت و گفت که یک وقت هست که شما دارید مستند خبری می​سازید- مثل کار مخملباف که خیلی بد بود- یک موقع هم هست که سراغ ساخت اثر داستان​گو می​روید. این منتقد اضافه کرد: «ظاهرا ادعای «پایان نامه» هم این است که یک اثر سینمایی قصه​گوست. فیلم قصه​گو هم باید قصه​اش را روایت کند.»

او به این نکته هم اشاره کرد که فیلم پایان نامه باید مرا قانع کند که دعوا در آن بر سر چیست؟ به گفته فراستی سازنده فیلم این مشکل را داشته که فیلم را سیاسی کند یا اکشن به همین خاطر کار دو پاره است.

کلاهداری هم در پاسخ به فراستی گفت که دوپاره بودن فیلم تعبیر خود من از روز​ها پس از انتخابات است و این مساله عمدی​است. به گفته او سیاست تا یک جایی بحث و گفتمان است، اما وقتی وارد خیابان شود، اکشن می​شود.

در ادامه برنامه فریدون جیرانی به سراغ شخصیت​های منفی اثر رفت و گفت که اشکال بزرگ چنین فیلم​​هایی در این است که شخصیت​های منفی را خوب پرداخت نمی​کنند. در این فیلم هم من در واقع نمی​فهمم که آدم​های منفی فیلم کدامند. در واقع درام به من چیزی نمی​دهد و من بر اساس پیش زمینه​ای که دارم باید حدس بزنم.

او به تفاوت فیلم​های پروپاگاندایی(تبلیغات سیاسی) که در آمریکا ساخته می​شود با فیلم​هایی که با همین رویکرد در ایران تولید می​شوند، اشاره کرد و گفت که آن​ها کارشان را خوب انجام می​دهند و وقتی می​خواهند به موضوعی بپردازند، 70 درصد خودشان را نقد می​کنند و 30 درصد به نقد دیگران می​پردازند، اما در انتهای اثر مخاطب تحت تاثیر قرار می​گیرد. در اینجا اما ماجرا برعکس است.

جیرانی با اشاره به اکشن شدن فیلم «پایان نامه» و قتل​هایی که در آن صورت می​گیرد گفت:«ا ز طرف دیگر این خیلی بد است که ما بیاییم و نشان بدهیم که در مملکت​مان و در جمهوری اسلامی اینقدر بکش بکش است. در صورتی که در عالم واقعیت این​جور نیست.»

کلاهداری در پاسخ اما به این نکته اشاره کرد که فیلمش در جهت اهداف نظام است و در آن شخصیت​های اطلاعاتی ایثار می​کنند.

شمقدری تهیه کننده فیلم نیز گفته​های کارگردان را تایید کرد و گفت که فیلم ما وامدار جریان عمومی در کشور پس از انتخابات و حماسه 9 دی است. او این فیلم را در راستای دفاع از جایگاه ولایت توصیف کرد و گفت که آدم های بد و جریان فتنه هم در این فیلم مشخص است. در فیلم هم نشان داده می​شود که آن​ها به کجاها وصل هستند.

او در پاسخ یه این پرسش جیرانی که فکر نمی​کنید ورود به این حوزه یک مقدار دقت بیشتر را می طلبید؟ گفت:« اگر ما وارد این خوزه نمی​شدیم کس دیگری هم وارد نمی​شد.»

او به برخورد​هایی که با این فیلم شد اشاره کرد و افزود:« از زمانی که معلوم شد در این فیلم قرار است به ماجرای انتخابات و حوادث پس از آن پرداخته شود، برخورد​های فاشیستی با آن صورت گرفت. خیلی​ها نمی​خواستند این فیلم ساخته شود. اما ما در این فضا فیلم را ساختیم و سعی کردیم به منافع اصلی نظام بپردازیم و زیر بنای فتنه​ای را نشان دهیم که می​خواست ریشه نظام را بزند.»

او به اتفاقات عجیب و غریبی که برای کارگردان فیلم رویداده هم اشاره کرد و گفت که در کجا دیده​اید یک بازیگری بیاید در فیلمی و بعد کنار بکشد. او گفت این جریان همچنان ادامه دارد و حتی در مورد فیلم سکوت رسانه​ای شده​است.

کلاهداری هم با بیان این مطلب که فیلم سیاسی در ایران دارد متولد می​شود، گفت:« نباید این بچه را زنده به گور کنیم.»

او افزود: «من که سال​ها بازیگری کرده​ام، در این فیلم به خاطر همین حاشیه​ها شرایط عادی نداشتم و در واقع فقط از 50 درصد توانم استفاده کردم. هر لحظه من با شوک​های عجیب و غریبی مواجه بودم و نمی​دانم چرا اینقدر به این فیلم حمله شد.»

فراستی در پایان این بخش برنامه «هفت» در مورد نماد در سینما صحبت کرد و گفت که  در سینما به خاطر عینی بودن آن، هرچیزی در وهله اول خودش است. از سوی دیگر نماد در سینما با اراده تو ساخته نمی​شود. رفتن به سمت نماد برای فیلمسازی کار سخت و اشتباهی است.

او افزود:« اگر از اول با نیت نماد جلو بروی، یک فاجعه است، بعد شعار سیاسی را هم به آن اضافه کنی و فکر کنی که این شد فیلم، اما این فیلم نمی​شود.»

کلاهداری هم در پاسخ به فراستی گفت که حرف​های او با ذات هنر که آزادی​خواه است، تناقض دارد اما فراستی این مساله را رد کرد و گفت همین آزادیخواهی هم در هنرچارچوب و پشتوانه تئوریک دارد.   

  5757

کد خبر 157858

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    6 2
    نمی دانید چرا این همه به فیلم حمله شد؟ مشکل شماها همین است که خیلی چیزها را نمی دانید یا خودتان را به ندانستن می زنید.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    8 1
    تلخترين جاي ماجرا زماني بود كه تهيه كننده محترم گفتند ما هم به مشكلات فيلمنامه واقفيم و با افتخار گفتند كه فيلمنامه بايد بازنويسي ميشده و بعلت كمبود وقت نشده !!!
  • بدون نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    10 0
    کلا تو 21 روز با این همه بلیط رایگان و نیم بها 140 میلیون فروخته، کلی هم پژو و پراید و سکه جایزه داده ، اون همه هم که میگن خرج کرده. فیلم سفارشی همینه دیگه
  • بدون نام DE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    6 0
    ها ها ها ها
  • حسین IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    1 8
    بابا فیلم قشنگی بود در حقش نامردی می کنید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین