با آغاز رقابت بین‌المللی دانشمند یک روزه کاسینی در ایران؛ دانش‌آموزان 10 تا 18 ساله ایرانی این فرصت را می‌یابند تا با شرکت در پروژه‌ای بین‌المللی؛ سوژه‌هایی برای عکس‌برداری فضاپیمای کاسینی از منظومه سیاره‌ای زحل پیشنهاد دهند.

«دانشمند یک روزه کاسینی» رقابتی است که دانش‌آموزان علاقمند با مقالات 500 کلمه‌ای خود درباره زحل و قمرهایش، موضوع‌هایی را برای بررسی فضاپیمای کاسینی مطرح می‌کنند و پس از گزینش بهترین مقالات از مجموع مقالات رسیده در سراسر جهان، فضاپیمای کاسینی در روز یک‌شنبه 19 مهر 1388 / 9 اکتبر 2009؛ به عکاسی از سوژه‌های مورد بحث خواهد پرداخت.

این رقابت را مرکز پیشران موشک ناسا، جی.پی.ال ترتیب داده و هدف از برگزاری آن، آشنای کردن دانش‌آموزان با بخشی از وظایف دانشمندانی است که با مقالات و استدالال‌های علمی خود سبب می شوند فضاپیماهایی همچون کاسینی به سوی خاصی از جهان پیرامون ما بنگرد.

این رقابت علاوه بر ایالات متحده در 34 کشور دیگر جهان از جمله ایران هم برگزار می‌شود. بنا به اعلام گروه برگزاری رقابت بین‌المللی دانشمند یک روزه کاسینی در ایران، این رقابت صرفا برای دانش‌آموزانی است که در محدوده سنی 10 تا 18 سال به‌سر می‌برند و در دو رده سنی 10 تا 14 سال (سال‌های آخر دبستان و راهنمایی) و 15 تا 18 سال (دبیرستان و پیش‌دانشگاهی) برگزار می‌شود.

از آن‌جا که در تاریخ یک‌شنبه 19 مهر، فضاپیمای کاسینی می‌تواند از موضوع‌های زحل، حلقه‌هایش و دو قمر تتیس و تیتان عکس‌برداری کند، شرکت کنندگان در رقابت کاسینی فقط می‌توانند یک سوژه از مجموع سه سوژه را انتخاب و درباره آن مقاله‌ای به حجم 500 کلمه بنویسند. این سه موضوع عبارتند از : زحل و حلقه‌هایش؛ تتیس و حلقه‌های زحل و تیتان. مقالات باید به گونه‌ای نوشته شوند که علت عکاسی فضاپیمای کاسینی از سوژه مورد نظر را نسبت به باقی سوژه‌ها توجیه کند و مشخص کنند که با عکاسی از سوژه مورد نظر، چه نتیجه علمی بهتری به دست خواهد آمد. نوشتن مقاله درباره سوژه باید با لحاظ کردن منافع علمی عکاسی از آن سوژه باشد.

این رقابت رسما از 14 شهریور آغاز شده و تا ساعت 24 چهاردهم مهرماه امسال ادامه خواهد داشت. نویسندگان مقالات برگزیده جهانی علاوه بر عکاسی فضاپیمای کاسینی از موضوع‌های پیشنهادی، فرصت خواهند یافت تا با دانشمندان کنترل کننده فضاپیمای کاسینی به صورت ویدیوکنفرانس اینترنتی گفتگو کنند.

برای آگاهی از مقررات و شرایط شرکت در این رقابت، می‌توانید به پایگاه اینترنتی گروه برگزاری این رقابت در ایران مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =