۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۴

تقویت روابط و همکاری های ایران و مصر به منطق نیاز متقابل و ژئواستراتژیک دو کشور در توسعه روابط در منطقه باز می گردد.

دکترکیهان برزگر رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه در مورد روابط ایران و مصر می گوید: تقویت روابط و همکاری های ایران و مصر به  منطق نیاز متقابل و ژئواستراتژیک دو کشور در توسعه روابط در منطقه باز می گردد.

وی می افزاید: در این منطق ژئو استراتژیک،  نزدیکی مصر با ایران منجر به یک رویکرد مستقل در سیاست خارجی و ارتقا جایگاه  این کشور در مسائل سیاسی جهان عرب و اسلام  می شود و این موجب تقویت موضع مصر در روند صلح اعراب و اسراییل می شود.

رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به توانایی ایران در دستیابی به دانش صلح آمیز هسته ای ادامه می دهد: علاوه بر این از دیدگاه مصر  با افزایش همکاری تهران و قاهره و پتانسیلی که ایران در دانش صلح آمیز هسته ای و همچنین مذاکرات هسته ای دارد،  موضع  مصر و اعراب  در موضوع خلع سلاح عمومی هسته ای در خاورمیانه و در برابر رژیم اسراییل تقویت می شود و اینکه در کنفرانس هایی چون کنفرانس خلع سلاح عمومی هسته ای که قرار است در سال 2012 برگزار شود اعراب از موضع قوی تری شرکت می کنند.

وی متذکرمی شود: همچنین مصریها معتقدند که از سرگیری روابط مجدد با ایران کمک می کند که این کشور به منابع مالی و تجاری خلیج فارس نیز دست پیدا کند. ملی گرایان مصری خواهان نزدیکی به کشورهایی چون ایران و ترکیه هستند تا موضع مستقل مصر را در جهان عرب و منطقه متعادل سازند.

به گفته برزگر مصری ها به یکه تازی رژیم صهیونیستی در منطقه واقف هستند و از اینکه در زمان مبارک این رژیم  توانست با زورگویی سیاست های خود را به پیش برد ناراضی هستند.  برهمین اساس خواهان برقرارای روابط مجدد با ایران هستند تا جایگاه مصر را در جریان گفت و گوهای صلح اعراب و اسراییل تقویت کنند.

وی با اشاره به ابراز تمایل ایران برای برقرارای روابط با مصر اظهار می دارد: مصر بازیگری مهم در جهان عرب است  و نزدیکی روابط تهران و قاهره موجب ایجاد شکاف در جبهه محافظه کاران عرب سنتی منطقه  به ریاست عربستان سعودی که از حمایت آمریکا و اسراییل برخوردار است خواهد شد. سیاست سنتی این جبهه معرفی ایران به عنوان منبع اصلی  تهدید در منطقه است.

این استاد دانشگاه تاکید می کند: همکاری های نزدیک ایران و مصر این سیاست سنتی  را به چالش می کشد. لذا نیروهای بازدارنده ای که در مصر وجود دارند مایل به این نزدیکی روابط نیستند. نیروهای نظامی و امنیتی مصر که  به طور سنتی سالیانه نزدیک 2میلیارد دلار از آمریکا دریافت می کرده اند تمایل ندارند موضع کاخ سفید در عدم نزدیکی روابط تهران و قاهره تضعیف شود. حتی شنیده می شود که دلارهای عربستان نیز وارد این بازی شده تا شورای حاکمیت فعلی مصر از نظم سنتی دوران مبارک خارج نشده و به ایران نزدیک نشود.

وی خاطرنشان می کند: با این وجود نزدیکی روابط ایران و مصر براساس منطق ژئو استراتژیکی که به ان اشاره شد به نفع منافع دو کشور است و به این سمت و سو نیز حرکت می کند. البته منافع اقتصادی، نزدیکی های فرهنگی و تاریخی و ارتباطات در حوزه روشنفکری و توریسم نیز به برقرارای روابط مجدد میان ایران و مصر کمک می کند.
منبع : روزنامه اعتماد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =