۷ نفر
۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
همزیستی یا ویلا زیستی

من دو هفته در ترکیه در دانشگاه آنکارا هستم‌. وقت من اغلب در اتاق و پشت کامپیوتر است. آرامش خاصی دارم و از این فرصت استفاده زیادی کردم. بجز مشکل سگ ها که با سر و صدایشان گاهی آزارم می دهد از حواشی به دور بوده و برای انجام کارهای علمی تمرکز فوق العاده ای داشتم.

گاهی برای صبحانه و عصرها برای برای شام یا ناهار (من یک وعده بیشتر نمی خورم) به رستوران داخل دانشگاه و یا رستوران های روبروی دانشگاه می روم. گاهی هم در مرکز شهر قدم می زنم. روبروی دانشگاه پر رستوران و کافه است. تعداد رستوران ها و کافه های آنکارا با تعداد بنگاه های معاملات ملکی و بانک ها و یا سوپرها در ایران قابل مقایسه است.

من به رفتار مردم خیلی توجه می کنم. از آرامش مردم در کافه ها و رستوران لذت می برم. راستش دقت کردم و در هیچکدام نوشیدنی الکلی ندیدم. آنچه مرا سخت تحت تاثیر قرار می دهد این چای است. همه رستورانها و کافه ها چای را در لیوان های کمر باریک سرو می کنند. آنچه برای من جالب بود قیمت بود. به طرز شگفت انگیزی قیمتها با کمی اختلاف به هم نزدیک است. چیزی به نام تجمل نمی بینی. رقابت اینقدر تنگاتنگ است که کسی جرات نمی کند قیمت را بالا ببرد و این مسخره بازی های رستوران ها و کافی شاپ های ایرانی که یک دم نوش را به قیمت بالای صد هزار تومان به شما غالب می کنند امکان ندارد.

حرف اصلی من این است که فرهنگ ما و مردم ترکیه به دلایل اعتقادی و تاریخی بسیار شبیه است. اما تفاوت زندگی امروز ما با ترکها به قرائت خاصی است که سالهاست در زندگی اجتماعی ایران باب شده است‌: محدویت، محدودیتی که باعث شده مردم ما زندگی شتر مرغی را پیشه کنند. نه تکلیفمان با حجاب معلوم است و نه بی حجاب.

مردم ما آموخته اند و شایدم چاره ای ندارند که دو چهره باشند. مردم یک زندگی نیمه پنهان دارند که از اجتماع دور شده است. در اجتماع از هم گریزانند. حتی رستوران رفتن و کافی شاپ رفتن مختص طبقه خاصی از اجتماع است. مردم از رستوران غذا سفارش می دهند و با بسته بندهای یک بار مصرف و حمل با موتور در خانه غذا می خورند. در زندگی نیمه پنهان کارهایی که در فرهنگ های غربی متداول است را با غلظت بسیار بیشتر انجام می دهند. پدیده خطرناک ویلا و خانه دوم برای تلافی همان‌ زندگی می خواهند که در بیرون اجازه ندارند. هر چه جنگل و رودخانه است را برای ویلا سازی ویران کردند تا ساعاتی در ماه یا چند روزی در سال را در ویلایی سپری کنند که دیگر کسی به آنها گیر نمی دهد. اگر همزیستی را جای ویلا زیستی کنیم هم حال خودمان بهتر می شود و هم حال محیط زیستمان.

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1670995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمان IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    واقعا درد دل نود درصد جامعه ایران و ایرانی است.ولی چه فایده مردم ایران میسوزند و میسازند
  • مردم IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    عالی
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    احسنت البته خیلی پنبه پیچ شده بود!
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 3
    فراموش نکنید که هر چقدر هم که محیط بیرون آزاد و رها باشد بازهم اغلب افراد میخواهند حریم خصوصی خود را داشته باشند که تا حد وسع بزرگ و باصفا باشد و در آن راحت باشند... هر چقدر هم که رستورانها متعدد و ارزان باشد بسیاری دوست دارند در خانه و جلوی تلویزیون لم بدهند و غذایشان را بخورند... هرچقدر هم که امکانات تفریحی فراهم باشد همه نیاز دارند که در ساعاتی از روز در مکانی خلوت که فقط نزدیکان و خانواده حضور دارند خوش بگذرانند... پس کلا فکر نکنید که اگر این مسایل باب دل شما شد از این به بعد کسی هوس خانه بزرگ و ویلایی با چشم انداز زیبا نمی کند و همه از زندگی در یک خانه قوطی کبریتی لذت خواهند برد!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    برو از بزرگ ترهات بپرس اونایی که ویلا زیستی داشتند چطور با هم تعامل و ارتباط داشتند . این امثال تفکر جنابعالی بود که مردم رو در یک زندان ( آپارتمان ) جمع کرد و هزاران آسیب به بار آورد ...