محققان نگهدارنده طبیعی را کشف کرده‌اند که می‌تواند رشد باکتری‌های عامل مسمومیت‌ غذایی و فساد را متوقف کند. با استفاده از این ماده می‌توان تا مدت‌ها گوشت، ماهی و لبنیات را بیرون از یخچال نگهداری کرد.

محبوبه عمیدی: سالانه بیش از 20میلیون تن مواد غذایی تنها در کشور انگلستان از بین می‌رود. محققان می‌گویند با اضافه کردن ترکیب طبیعی bisin به غذاها می‌توان این رقم را به حداقل رساند و مواد غذایی را حتی خارج از یخچال و برای چند هفته تا چندین سال نگهداری کرد.

به گزارش دیلی میل، این نگهدارنده طبیعی که توسط گروهی از باکتری‌های مفید تولید می‌شود، می‌تواند با مهار باکتری‌های عامل فساد در گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات، فساد این مواد غذایی را تا مدتها به تأخیر بیندازد.

این ماده که از ترکیبات مشابه نیسین -یک آنتی‌بیوتیک شناخته شده- است، رشد باکتری‌های خطرناکی مانند ای.کولای، سالمونلا و لیستریا را متوقف می‌کند و می‌تواند برای افزایش زمان ماندگاری نوشیدنی‌ها و انواع سس‌ها نیز به کار گرفته شود. علاوه بر این تأثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی با تاریخ انقضای کوتاه و تعریف شده مانند انواع غذاهای دریایی، کنسروها و پنیرها خواهد داشت.

محققان دانشگاه مینه‌سوتا که به طور اتفاقی، موفق به کشف این ماده شده‌اند، می‌گویند در بعضی موارد، تاریخ انقضای این مواد، حتی در شرایط نگهداری نامناسب و بیرون از یخچال تا چندین سال افزایش خواهد یافت.

دکتر دن سولیوان، میکروبیولوژیست دانشگاه مینه‌سوتا که به شکل اتفاقی و در هنگام بررسی کشت باکتری‌های روده انسان، موفق به این کشف شده، می‌گوید: «این ترکیب کاملا طبیعی است، می‌تواند مواد غذایی را در برابر بسیاری از باکتری‌های عامل فساد و مسمومیت‌های غذایی حفظ کند و احتمالا از سه سال آینده به صنعت غذا وارد خواهد شد».

این ترکیب نمی‌تواند روند فساد در میوه‌ها و سبزی‌ها را کندتر کند اما جان انسان‌های بسیاری را که علاقمند به مصرف غذاهای آماده و ساندویچ‌ها هستند، نجات خواهد داد. تنها در سال گذشته 85هزار مورد مسمومیت غذایی گزارش شده و افزایش تولید انبوه مواد غذایی مطمئنا در سال‌های آتی این رقم را افزایش خواهد داد.

در حال حاضر نیسین برای افزایش زمان ماندگاری پنیرهای فراوری‌شده و استریل به کار گرفته می‌شود و همین موضوع می‌تواند مراحل آزمایشگاهی را برای ورود بیسین به صنعت غذا کوتاه‌تر کند. شاید در سال‌های آینده دیگر نیازی به بررسی زمان ماندگاری غذاها و تاریخ انقضای بسیاری از آنها پیش از خرید نداشته باشیم.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علاقمند IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    2 1
    عجب دستاورد جالبی! یعنی دیگه به یخچال نیازی نیست؟
  • امیر IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    3 0
    راستی چرا دیلی میل فیلتره!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    3 1
    باید پرسید این مقاومت با جان انسان چه می کند آیا این مواد در بدن به نحو طبیعی تجزیه می شود یا با ترکیبات شیمایی بدن سازگار است بلاخره هر چه نباشد ما هم از جنس همین طبیعت ایم اگر این طور باشد لابد بلایی که سر این مواد می آورد را سر ما هم می آورد
  • البرز A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
    0 0
    احسنت احسنت من یدونه از این ماده ها می خوام حالا این ماده اسمش چیه ؟ اصلا تو بازار اومده ؟ اگه اومده، تو ایران هست ؟ اگه تو ایران هست کجا می شه تهیه کرد ؟ قیمتش چنده ؟ ...