کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی نوشت:

اعضای کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد بازدیدی از مجتمع آراد کوه وابسته به سازمان مدیرت پسماند شهرداری تهران واقع در کهریزک، اتوبان قدیم به عمل آوردنددر این بازدید سه ساعته که با حضور20 تن از اعضای کانون فارغ التحصیلان و جمعی از مهندسین این شرکت همراه بود. بازدید کنندگان به همراه مهندس علیرضا فدوی (کارشناس روابط عمومی ) مهندس محمد رضا حنیفی ( کارشناس سازمان مدیریت پسمان) ومهندس حمید کاظمی (کارشناس آزمایشگاه ) از بخش های مختلف بازیافت پسماند دیدن کردند.

هفت هزار و پانصد تن زباله روزانه از مناطق 22 گانه جمع می شود

سامانه پردازش نخستین محل بازدید گروه بود.روزانه 7 هزار و 500 تن زباله از مناطق 22 گانه تهران به این محل آورده می شود که 65% آنها زباله های تر و 35% زباله های خشک هستند. که 25% از زباله های تر قابلیت تبدیل به کود آلی کمپوست راد ارند .همین میزان از زباله های خشک نیز امکان بازیافت دارند و بقیه برای استفاده به سیستم زباله سود و نیز در سلول دفن بهداشتی و تبدیل گاز متان استفاده می شوند.در مرحله پردازش شرکت هایی از کشور های دانمارک ، هلند ، هند و شرکت های نیرو محرکه و تراکتور سازی فعالیت می کنند و هر کدام روزانه هزار تن زباله را در روز پردازش می کنند.

تولید کود کمپوست از پسماند های تر

بخش دیگر بازدید گروه سایت تخمیر بود .بخش از پسماند های تر (غالباً از نوع آلی ) به عنوان ماده اولیه تولید کمپوست با فرآوری و انجام فرایند های تکمیلی به سایت تخمیر هدایت و در آنجا به شکل پشته های مرتب بزرگ تخلیه و توسط دستگاههای تاپ ترن هوا دهی می شوند. کمپوست تولیدی این سایت پس از نمونه برداری جهت تایید و اعلام عاری بودن کمپوست از عوامل بیماری زا به انستیتو پاستور ارائه می گردد. مساحت سایت تخمیر این مجتمع بالغ بر 22 هکتار است که هم اکنون سازمان تخمیر جدیدی نیز به مساحت 18 هکتار با عنوان سایت تخمیر شماره 2 در دست احداث است.

استحصال 5 ساله گاز متان از پسماند ها

سلول دفن بهداشتی مجتمع آراد کوه یکی از جدید ترین بخش های در حال احداث این مجتمع است. برای دفع بخش غیر قابل بازیافت پسماند های شهر تهران ، اولین سلول دفن بهداشتی کشور با ظرفیتی بالغ بر 650 هزار تن ضمن رعایت کلیه استاندارد های فنی روز جهان و با استفاده از مصالح و تکنولوزیهای نوین احداث گردیده است تا با کنترول شیرآبه و جلوگیری ار نفوذ آن به درون زمین و استحصال گاز متان از آلودگی سه عنصر اصلی آب ، خاک و هوا جلو گیری شود.شایان ذکر است این پسماند های دفن شده قادر هستند تا 5 سال گاز متان قابل سوخت در نیروگاه های برق را تامین کنند.

تصفیه شیرابه پسماند ها برای آبیاری درختان غیر مثمر

بازدید کنندگان در پایان بازدید از ماکت تصویه خانه ای که تا سال اینده به بهربرداری خواهد رسید دیدین کردند.سازمان پس از مطالعات فراوان ، با همکاری دانشکاری دانشگاه تهران،تاسیسات تصفیه خانه را در دست احداث داردکه در آینده نزدیک با بهره برداری از این تصفیه خانه روزانه هزار و 400 متر مکعب شیرابه تصفیه شده و تبدیل به آب قابل آبیاری درختان غیر مثمر خواهد شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ممنون