ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته منتشر می‌شد. به نظر می‌رسد در این گزارش قرار است اتهامات تازه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران زده بشود. بسیاری از مقامات اروپایی ،غربی و اسراییلی پیش از انتشار گزارش با استناد به آن خواهان عکس العمل‌های جدی در برابر ایران شده اند. این عکس العمل‌ها از تشدید تحریم‌ها تا حمله نظامی به ایران را شامل می‌شود. در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
* رادیو فردا *
تأکید رئیس‌جمهور اسرائیل بر افزایش احتمال حمله نظامی به ایران
شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، برای دومین بار در سه روز اخیر از آنچه که «نزدیک شدن جامعه جهانی به در پیش گرفتن گزینه نظامی در برابر ایران» نامیده، سخن گفت. پرز گفت که ایران در راه تولید بمب اتمی است و قدرت‌های جهانی باید «تصمیمی حیاتی برای سرنوشت جهان» اتخاذ کنند و با عملی کردن تعهد خود، مانع از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی شوند.شیمون پرز با یادآوری عملیات نظامی ناتو در لیبی، گفت که قدرت‌های جهانی به همین ترتیب می‌توانند در مورد اقدام علیه ایران تصمیم بگیرند!
رئیس‌جمهور اسرائیل در مصاحبه‌ای با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفته بود که بسیار بیشتر از گذشته احتمال یک حمله نظامی به ایران را جدی می‌داند و افزوده بود که در بسیاری از کشورها، نهادهای اطلاعاتی با ساعت در دست ایستاده‌اند و به رهبران کشورهای خود هشدار می‌دهند که ایران در یک قدمی رسیدن به بمب اتمی است.
* رادیو فرانسه *
فرانسه: تشدید تحریم ایران اما نه حملۀ نظامی
در حالی که مقامات و رسانه‌های اسراییلی دوباره فرض حمله به ایران را مطرح می‌کنند، وزیر امور خارجۀ فرانسه هشدار داد که عملیات نظامی می‌تواند "تمامی منطقه و حتی فراتر از آن" را به بی‌ثباتی و هرج و مرج بکشاند. در مقابل،مقامات فرانسوی طی روزهای اخیر، احتمال تشدید مجازات‌ها علیه ایران را ممکن می‌دانند.
روز یکشنبه، وزیر امور خارجۀ فرانسه، آلن ژوپه، در مصاحبه‌ای رادیویی، در بارۀ برنامۀ اتمی ایران وتحریم این کشور اظهار نظر کرد و گفت: "ما مجازات‌هایی را اعمال کردیم و همچنان در جهت تکمیل آنها می‌کوشیم. البته امکان باز هم سخت‌تر کردن این مجازات‌ها برای اعمال فشار به ایران، وجود دارد".
آقای ژوپه ادامه داد: "ما همین راه را ادامه خواهیم داد، چرا که مداخلۀ نظامی می‌تواند به موقعیتی بینجامد که تمامی منطقه بی‌ثبات شود. باید برای اجتناب از چنین وضعیت غیرقابل‌جبرانی، همۀ تلاش خود را بکنیم".وی با اشاره به حملۀ "پیشگیرانۀ" اسراییلی‌ها، چند بار تکرار کرد که "امیدوارم کار به آنجا نکشد".
* بی بی سی *
ایران با کمک دانشمندان خارجی به آستانه توانایی اتمی رسیده'
روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به نقل از کارشناسان اتمی و دیپلمات های غربی مدعی شد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد ایران به کمک دانشمندان خارجی توانسته است موانع مهم فنی را برطرف کند و به آستانه توانایی هسته ای برسد.در این مقاله که در شماره روز دوشنبه، 16 آبان (7 نوامبر) روزنامه واشنگتن پست انتشار یافته آمده است که اسناد و اطلاعات آژانس حاکی از آن است که یک دانشمند شوروی سابق و نیز کارشناسان کره شمالی و پاکستانی برای سالها در این زمینه به ایران کمک کردند
* صدای آمریکا *
مستندسازان جهان جشنواره سینما- حقیقت ایران را تحریم کردند
 تحریم پنجمین دوره جشنواره سینما- حقیقت ایران فراتر از مرزها و اعتراض های مستندسازان ایرانی رفته و شماری از فیلمسازان خارجی را نیز فراگرفته است.
 صدای آمریکا بدون اشاره به اسامی این فیلم سازان نوشته است: این مستندسازان جهان که به خاطر انتخاب فیلمشان به این جشنواره دعوت شده اند از شرکت در این جشنواره انصراف داده و گفته اند به خاطر تشدید فشارها علیه سینماگران و به ویژه بازداشت شماری از مستندسازان و یک تهیه کننده سینمای مستند از شرکت در این جشنواره خودداری خواهند کرد.
212219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183468

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    3 6
    هیچ غلطی نمی توانند بکنند آنها ملت ایران را نمی شناسند ما در مقابل دشمن خارجی حاضریم از جان خود بگذریم بخدا اگر اتفاقی بیفتد من بلا فاصله حاضرم در نبرد بادشمن شرکت کنم