طبق ارزیابی کارشناسان، سرویس‌های مخفی غرب، دومین تاسیسات هسته‌ای ایران را صرفا بر پایه‌ی تصویربرداری‌های ماهواره‌ی کشف نکرده‌اند، بلکه در این ماجرا «عنصر انسانی» نیز نقش داشته است.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت:

همکاران انستیتوی آمریکایی برای دانش و امنیت بین‌المللی (ISIS)، روز یکشنبه (۲۷ سپتامبر) به روزنامه‌ی عربی‌زبان «الشرق‌الاوسط» گفته‌اند که در کشف دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران، که در یکی از پایگاه‌های نظامی سپاه پاسداران در نزدیکی شهر زیارتی قم قرار دارد، یک «عنصر انسانی» نیز نقش داشته است.

این تاسیسات مخفی که ایران به تازگی به وجود آن اعتراف کرد، تحت شدیدترین تدابیر پنهانکارانه، در کوه ساخته شده است. با این همه، سازمان‌های مخفی غرب موفق شدند آن را شناسایی کنند. به گفته‌ی کارشناسان، رهبران تهران زمانی وجود این تاسیسات را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده‌اند که متوجه شده‌اند غرب در این زمینه اطلاعات دارد.

«غربی‌ها از دو سال پیش می‌دانند»
روزنامه فرانسوی «ژورنال د دیمانژ» در تاریخ ۲۷ سپتامبر گزارش داد که ایالات متحده‌ی آمریکا، فرانسه و بریتانیا، دو سال است که از ساختن تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در پایگاه سپاه پاسداران در نزدیکی قم اطلاع داشته‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، خبر داده که ایران گزارشی درباره‌ی دیگر فعالیت‌های خود ارائه داده است. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، خواستار آن بوده که در نشست شورای امنیت سازمان ملل، موضوع تسلیح اتمی ایران به اطلاع جهان رسانده شود.

ولی اوباما نمی‌خواسته با این کار از تاثیر حضور خود در اجلاس عمومی سازمان ملل بکاهد. به این ترتیب، سه کشور توافق کرده‌اند، موضوع را در نشست سران گروه ۲۰ در پیتسبورگ با رسانه‌ها در میان بگذارند.

«توانایی ساختن سه تا چهار بمب اتمی»
به گفته‌ی کارشناسان، ایران هم اکنون از نظر فنی در موقعیتی است که می‌تواند بمب اتمی بسازد. فرانسوا ژره، رییس انستیتوی فرانسوی برای تحلیل‌های راهبردی، به روزنامه‌ی «پاریزین» (یکشنبه ۲۷ سپتامبر) گفته است که تاسیسات غنی‌سازی در قم، احتمالا در خدمت چنین هدفی ساخته شده است.

تز احتمالی این است که ایران تعمدا ساختن این تاسیسات هسته‌ای را پنهان نگاه داشته است تا بتواند در آنجا دور از کنترل آژانس بین‌المللی، اورانیم با غلظت پایین نطنز را برای ساختن بمب اتمی به اورانیوم با غلظت بالا تبدیل کند.

ژره معتقد است که ایران قادر است یک تن اورانیوم کم‌غلظت غنی کند تا از آن در صورت نیاز، حجمی را به دست آورد که تا ۹۰ درصد غنی شده است. این کارشناس فرانسوی معتقد است که ایران در حال حاضر تاسیساتی برای مواد سوختی دارد که بی‌تردید برای این کشور ساخت سه تا چهار بمب اتمی را ممکن می‌سازد.

روز پنجشنبه (اول اکتبر) نمایندگان کشورهای ۵+۱ با نمایندگان ایران در ژنو دیدار خواهند داشت. فرانسه خواستار آن است که اگر ایران در این نشست آمادگی خود را برای همکاری اعلام نکند، تحریم‌ها علیه این کشور تشدید شود.

ژره معتقد است که نشست روز پنجشنبه، «نقطه‌ای بی‌بازگشت» خواهد بود: یا ایران حسن نیت خود را نشان خواهد داد، یا «کاربرد قدرت، خود را به کرسی خواهد نشاند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =