۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵

امروز، روز جهانی ایدز نام گرفته است. روزی که تمام دنیا برایش تدارک می بینند و شعارهای بسیاری درباره اش می دهند.

از ایدز قصه ندانستن است تا پایان ایدز برای همیشه. یا پیش به سوی صفر.

اما ایدز در ایران در چه وضعیتی است؟ بسیاری از بحران می گویند و 300 هزار مبتلا و البته وزارت بهداشت همان 4-23 هزار مبتلای شناخته شده را می پذیرد. همان هایی که در فرمول ها می نشینند تا تخمین زده شود ایران 80 تا 100 هزار بیمار اچ.آی.وی مثبت دارد.

اما گویا مهم نیست که کدام یک از این آمارها واقعیت داشته باشد، مهم این است که باید با شیوع ایدز مقابله کرد. همانطور که سازمان بهداشت جهانی شعار امسالش، ایدز؛ پیش به سوی صفر است.

با این حال حتی اگر شعار آرمانی دهیم ایدز را باید به صفر رساند، اما در همه این سال های مبارزه، میزبانان ویروس اچ.آی.وی هم حق زندگی دارند. حتی حق زاد و ولد و رسیدن به لذت پدر و مادر شدن. بچه دار شدن انها هم چندان اتفاق غریبی نیست. تنها باید مرافبت هایی داشت و داروهایی استفاده کرد.

یکی از مشکلات سر راه مبارزه با نا اگاهی نسبت به مسائل مختلف است. به عنوان مثال به دلیل عدم اطلاع رسانی در مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان، نرخ ابتلا به اچ.آی.وی/ایدز در زنان منطقه دو برابر و در کودکان انها سه برابر دیگر مناطق ایران است.

مشکل دیگری که بیماران مبتلا به ایدز دارند، انگ های جامعه به انهاست. ترس از این انگ ها حتی می تواند به شیوع بیشتر ایدز منجر شود. این درحالی است که اچ.آی.وی به خودی خود هیچ نشانی ندارد و خودش موجب هیچ مرگی نمی شود. اما بیماری هایی که در صورت کنترل نشدن بیماری به همراه دارد، جان میزبانش را می گیرد.

غیر از اینها، ترس از شیوع جنسی ایدز در ایران تازه دیده می شود. ترسی که البته می تواند با آگاهی دادن به بخش های بزرگی از جامعه، همچون زنان و دختران جوان، از آن پیشگیری کرد.

به هر حال، ایدز در ایران هنوز با اعتیاد همنشین است و هشدارهایی درباره شیوع جنسی ایدز می تواند زنگ خطری باشد برای سالهای نه چندان دور.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =