مولانا در دیوان شمس تفسیر بدیعی از ایاک نعبد و ایاک نستعین آورده است بدین معنا که در زمستان دانه ها همه در سجودند که ما تو را بنده ایم و در بهار می گویند ما از تو یاری می جوییم و سر از خاک بر می آورند...

به گزارش خبرآنلاین، «365 روز در صحبت قرآن» نوشته حسین الهی قمشه‌ای در 1050 صفحه با قیمت 18500 تومان از سوی انتشارات سخن منتشر شده که چهارمین کتاب از مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی است که در ادامه کتاب های «365 روز با سعدی»، «365 روز با مولانا» و «365 روز با ادبیات انگلیس» به زیور طبع آراسته شده است.

در این کتاب 365 قطعه کوتاه و بلند از کتاب وحی برای آشنایی جوانان با تعلیمات جهانی قرآن انتخاب شده و به زبانی ساده و البته با بهره‌گیری از تفسیرهای عرفانی و نیز اشعار بزرگان ادب و عرفان توضیح داده شده است.

قمشه‌ای در این کتاب کوشیده تا تصویری از اطوار گوناگون کلام فارسی آیات را به دست دهد. ترجمه عمده آیات از وی است و البته در برخی از آیات هم از ترجمه به گفته خودش «فیاض پدر» هم بهره برده است.
 

خبرآنلاین در تعطیلات نوروزی و بهار طبیعت برای مطالعه کاربران گرامی خود، قطعاتی از این تفسیر خواندنی را انتخاب و در فضای وب منتشر می کند:

 

دکتر الهی قمشه ای در روز اول کتاب به تفسیر سوره حمد پرداخته و بعد از ترجمه آیات این سوره آورده است: «هر بامداد آن پادشاه عالم و آن ربِ اعلای کائنات دروازه های شکوهمند قصرش را بر آدمیان می گشاید تا همراه با فرشتگان در سرود ستایش زیبایی هم آواز شوند و آنگاه روی در روی، با آن شاهد یگانه سخن گویند که معشوق و معبود ما تویی...
آخر قصد من تویی، غایت جهد و آرزو
تا نرسم، زدامنت دست امید نگسلم

سعدی

 

* این سوره را فاتحه الکتاب خوانده اند از آنکه گویی دروازه ورود به ساحت کتاب الهی است و نیز آن را سوره سبع المثانی خوانده اند از آنکه هفت آیه است و بنابر حدیثی این سوره دوبار بر آن حضرت نازل شده است.

 

* مضمون آیات این سوره در ادبیات فارسی به زبان های گوناگون و گاه با آوردن عین عبارت قرآنی آمده است:

عیشم مدام است از لعل دلخواه
کارم به کام است «الحمدلله»
حافظ

 

* و یا معنی ایاک نعبد و ایاک نستعین:

گر دنیی و آخرت بیارند
کاین هردو بگیر و دوست بگذار
ما یوسف خود نمی فروشیم
تو سیم سپید خود نگه دار

سعدی

 

* مولانا هم در دیوان شمس تفسیر بدیعی از ایاک نعبد و ایاک نستعین آورده است؛ بدین معنا که در زمستان دانه ها همه در سجودند که ما تو را بنده ایم و در بهار می گویند ما از تو یاری می جوییم و سر از خاک بر می آورند:
ایاک نعبد است زمستان دعای باغ
اندر بهار گوید: ایاک نستعین

 

* ای که در دنیا نرفتی بر صراط مستقیم
در قیامت بر صراطت جای تشویش است و بیم

سعدی

 

* حلاج را پرسیدند که «دین تو چیست؟» گفت: «من از مذهب پروردگارم پیروی می کنم.» گفتند: «مذهب پروردگارت چیست؟» گفت: «انّ ربی علی صراط مستقیم.» همانا پروردگار من  بر راه راست است(هود:56) و این است دین عشق که در ادب پارسی از آن سخن می رود.

 

* راه مستقیم کوتاه ترین فاصله میان آدمی و هر کمالی است که لایق حال اوست و چه بسیار مردمان در پی رسیدن به سعادت و شادی به راهای کج و معوج می روند و راه را بر خود طولانی می کنند...

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • majid CH ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    4 0
    یا سلام بر شما. از درج این خبر و معرفی این اثر ارزشمند بسیار از شما سپاسگزارم