به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان امروز در نشست هم اندیشی با اعضای انجمن مدیران خبرگزاری های استان کرمان در سالن کنفرانس این نهاد ، با بیان اینکه رسانه ها علاقمند و دلسوز مسائل استان هستند، ادامه داد: ما می خواهیم در استان کار شود بنابراین هر چه بیشتر از مسائل استان، انتقادها و همچنین بازخورد فعالیت های خود آگاه شویم بیشتر بر موضوعات تمرکز می کنیم.
او در ادامه به عمده مسائل استان در بخش های سرمایه گذاری، کشاورزی، معدنی و گردشگری برای پرداختن رسانه ها به آنها اشاره کرد و گفت: رسانه ها و مطبوعات، آینده استان را به چالش بکشند و براساس رسالت خود کمک کنند تا فرصت ها را از دست ندهیم.
وی یکی از عمده مسائل استان را عدم سرمایه گذاری در راستای توسعه صنعتی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: پسته کاران زیادی در استان زحمت کشیده و طلای سبز را رقم زدند و ارز وارد کشور کردند اما استان نتوانست از این فرصت برای توسعه صنعتی استفاده کند و صنایع کوچک و متوسط شکل نگرفت.
طبیب زاده ادامه داد: امروز اقتصاد استان مبتنی بر منابع تجدیدناپذیر معدن است که اگر ثروت عظیم آن را صرف توسعه استان نکنیم این فرصت طلایی را هم از دست می دهیم. اگر در آینده مکانیزم خلق ثروت در استان از محل تکنولوژی نباشد مشخص نیست چه بر سر نسل آینده استان خواهد آمد؛ بنابراین رسانه ها و مطبوعات باید کمک کرده و مطالبه جدی را در استان مطرح کنند تا درآمد حاصل از معادن صرف سرمایه گذاری برای آینده و توسعه صنعتی استان شود.
وی تأکید کرد: باید طی برنامه ای جامع و با مطالباتی که از سوی دستگاه قضایی، نظارتی و مسئولان حمایت می شوند، کاری کنیم که سود شرکت ها از استان خارج نشود و صرف سرمایه گذاری در مسیر تکمیل زنجیره ارزش در معادن با رویکرد توسعه بنگاه های کوچک و متوسط با تکنولوژی بالا شود. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: رسانه ها این چالش را مطرح کنند که آینده استان پس از اتمام منابع چه خواهد بود؟ همچنین این حساسیت را ایجاد کنند که چرا شرکت های دولتی و شبه دولتی باید تا 55 درصد از استخراج معادن را به عنوان حق مالکانه بگیرند اما آن را صرف استان و سرمایه گذاری نکنند؟
رئیس اتاق کرمان عدم رشد گردشگری کرمان با وجود ظرفیت ها، اقلیم متنوع، جاذبه ها و آثار ثبت شده را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: گردشگری می تواند پیشران اقتصادی باشد اما کرمان به خوبی عرضه نشده به همین دلیل به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی شود در نتیجه سرمایه گذاری نیز در بخش های مختلف شکل نمی گیرد؛ بنابراین رسانه ها باید کمک کنند تا این معرفی صورت بگیرد.
طبیب زاده، با درخواست از رسانه ها برای مطالبه گر کردن مردم کرمان، اضافه کرد: اتاق گرایش سیاسی ندارد و مطالبه گر احقاق حق مسلم کرمان از منابع خود است تا استانی پیشرفته داشته باشیم؛ به همین دلیل از رسانه ها می خواهیم تحلیل و بررسی کنند که چرا توسعه استان کرمان متوازن نیست؟
وی با اشاره به اینکه شاخص های توسعه پایدار مثل درآمد سرانه و سرانه آموزشی و بهداشتی خوب نیست، خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند به این موضوع بپردازند که آیا توسعه استان کرمان پایدار است؟ شاخص ها و موانع توسعه پایدار در کرمان چه هستند؟
رئیس اتاق کرمان به موضوع صادرات استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: صادرات استان به 3 میلیارد دلار می رسد که رقم بسیار پایینی بوده و بیش از 90 درصد آن خام فروشی است در حالی که به راحتی می توان 10 میلیارد دلار صادرات انجام داد. بنابراین رسانه ها می توانند این موضوع را به چالش بکشند و از مسئولان استان تحلیل صادرات را بخواهند و مسائل را شفاف اعلام کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با معرفی اقدامات اتاق کرمان، اظهار کرد: اتاق کرمان از اتاق های فعال کشور است که براساس ارزیابی های اتاق ایران، همواره رتبه های بالای عملکردی کشور را به دست آورده و سال گذشته نیز رتبه اول اتاق های کشور را به دست آوردیم. طبیب زاده اضافه کرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کرمان نیز به لحاظ کیفیت، نظم، وسعت و تأثیرگذاری همواره رتبه اول و یا با اختلافی اندک رتبه دوم را به دست آورده است.
وی با بیان اینکه دو اندیشکده فعال انرژی و تدبیر آب و همچنین مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان مورد توجه مسئولان و مراکز تحقیقاتی قرار دارد، افزود: اتاق کرمان سعی دارد مسائلی را مطرح کند که به دولت کمک کند. طبیب زاده تصریح کرد: اتاق همچنین به عنوان مشاور سه قوه ارتباط خوبی با مسئولان قوا در استان دارد و سعی کردیم نهادی تأثیرگذار در فضای کسب و کار، دفاع از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری باشیم.
در پایان نشست هم اندیشی با انجمن مدیران خبرگزاری های استان کرمان نیز مدیران خبرگزاری های کرمان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.
48
نظر شما