به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، پدیده فنگشویی با ادعاهایی بیپایه میکوشد آرامش و انرژیهای مثبت را به نوع چیدمان منزل و وسایل زندگی نسبت دهد؛ ادعایی که با مبانی عقلی و دینی سازگار نیست.
مقدمه: فنگشویی چیست و ریشه آن کجاست؟
بنابر روایت حوزه، فنگشویی، یک سیستم سنتی چینی است که قدمتی هزاران ساله دارد و به معنی «باد و آب» است. این دانش با هدف ایجاد هماهنگی میان انسان و محیط زندگیاش شکل گرفته و معتقد است که انرژیهای محیطاگر به درستی در فضا جریان یابند، سلامت، آرامش و موفقیت را برای ساکنان به ارمغان میآورند. فنگشویی شامل قواعدی برای چیدمان وسایل، نورپردازی، رنگها و حتی جهتگیری ساختمانهاست. با این حال، باید توجه داشت که فنگشویی بیشتر بر پایه تجربیات فرهنگی و باورهای سنتی چینی استوار است و نه مبانی علمی یا وحیانی. این موضوع باعث شده که برخی از ادعاهای آن به چالش کشیده شود، خصوصاً وقتی در فرهنگها و نظامهای دینی دیگر مورد بررسی قرار میگیرد.
پاسخ به چند شبهه در مورد فنگ شویی:
شبهه اول : آیا مرتب بودن خانه و چیدمان وسایل باعث گردش انرژی مثبت میشود؟ ( گفته میشود با تکنیکهای فنگشویی و چیدمان وسایل میتوان بدون صرف هزینه زیاد جریان انرژی مثبت را در خانه تقویت کرد)
پاسخ: مرتب بودن و نظافت خانه بدون شک باعث بهبود کیفیت زندگی میشود و از نظر بهداشت روانی و فیزیکی اهمیت بالایی دارد. اما ادعای گردش انرژی مثبت به معنای انرژی در فنگشویی، تاکنون هیچ پایه علمی یا دینی ندارد. تحقیقات علمی هیچ دستگاه یا روش معتبری برای اندازهگیری یا اثبات وجود چنین انرژیای ارائه نکردهاند. همچنین در دین اسلام و بسیاری دیگر از ادیان، منبع آرامش واقعی نه در جابجایی وسایل بلکه در تقویت ایمان، عمل به دستورات دینی، و رفتارهای اخلاقی است. لذا بهتر است به جای تمرکز بر جریان انرژیهای ناملموس، به نظم و پاکیزگی واقعی خانه و روابط انسانی اهمیت دهیم.
شبهه دوم: آیا آینهها نقش مهمی در انرژی خانه دارند؟ (کارشناسان فنگشویی معتقدند آینهها باید در مکانهای خاصی قرار گیرند تا انرژی مثبت در خانه جریان یابد و جانمایی نادرست آینهها موجب هدر رفت انرژی میشود)
پاسخ: از نظر فنگشویی، آینهها وسیلهای برای منعکس کردن انرژی و تنظیم جریان آن هستند، اما این دیدگاه بر اساس فلسفه خاص چینی است که در فرهنگهای دیگر قابل تطبیق نیست. در اسلام، آینه وسیلهای برای خودآرایی و نظم ظاهری است و حدیثهایی از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله وجود دارد که ایشان هنگام خروج از خانه خود را در آینه مرتب میکردند. اما هرگز آینه به عنوان منبع یا عامل انرژی مثبت مطرح نشده است. همچنین آینهکاری در معماری ایرانی-اسلامی نمادی از نور و وحدت خلقت است و نقش هنری و زیباییشناسی دارد، نه انتقال انرژی. پس جای آینه بر اساس فنگشویی بیشتر جنبه زیبایی و تجربه شخصی دارد و نه تأثیر علمی یا دینی بر انرژی محیط.
شبهه سوم: آیا لوسترهای کریستالی باعث گردش انرژی میشوند؟ ( فنگشویی روشن بودن تمامی زوایا و گوشههای خانه را شرط اصلی گردش انرژی میداند و لوستر کریستالی را بهترین گزینه برای این منظور میشناسد.)
پاسخ: روشنایی کافی در خانه امری طبیعی و ضروری برای سلامت روان و جسم است. نور باعث تنظیم چرخه خواب، خلق و خو و عملکرد مغز میشود. اما اینکه روشن بودن زوایا مستقیماً با جریان انرژی مثبت ارتباط داشته باشد، ادعایی بیپایه است. لوسترها، خصوصاً کریستالی، بیشتر وسیلهای برای تزئین و ایجاد جلوههای نوری هستند و از نظر فرهنگی و معماری اسلامی-ایرانی، نورپردازی معمولاً از طریق پنجرهها، حیاط مرکزی و نور طبیعی تأمین میشود. همچنین، خستگی و کسلی افراد به دلیل عوامل متعددی مانند تغذیه، خواب، استرس و مسائل روحی است، نه تاریکی گوشههای خانه. رفتار و اخلاق دینی افراد بیشترین تأثیر را در ایجاد آرامش دارند.
شبهه چهارم: آیا پردهها برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی ضروریاند؟ ( فنگشویی پنجرهها را منابع اصلی هدر رفت انرژی میداند و توصیه میکند آنها را با پرده بپوشانیم تا انرژی گرمایشی، سرمایشی و حتی محبت حفظ شود)
پاسخ: با پیشرفت فناوری و تولید پنجرههای دوجداره، به طور چشمگیری هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی کاهش یافته است. در واقع، پرده بیشتر برای حفظ حریم خصوصی، جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و زیبایی استفاده میشود. از نظر دینی و اخلاقی، محبت اعضای خانواده یک امر درونی است و هیچ ارتباطی با پوشش پنجرهها ندارد. محبت و الفت بر اساس رفتار، گفتار و محبت متقابل شکل میگیرد و ارتباط آن با «انرژی» در معنای فنگشویی فاقد مبناست.
شبهه پنجم: آیا استفاده از بلورهای رنگی به جریان انرژی مثبت کمک میکند؟ (فنگشویی توصیه میکند برای افزایش انرژی شادی و رفاه در خانه از اشیای دکوری رنگی مثل بلورهای قرمز، بنفش و یشمی استفاده کنیم)
پاسخ: رنگها از نظر روانشناسی میتوانند تأثیراتی بر خلق و خو داشته باشند، اما انتخاب رنگها باید بر اساس سلیقه فرد و فرهنگ او باشد. در قرآن کریم، رنگ زرد به عنوان رنگ شادیبخش معرفی شده است (بقره/۶۹). رنگ قرمز در روانشناسی رنگها معمولاً هیجانزا و گاهی تند و تحریککننده است و نمیتواند به تنهایی باعث آرامش شود. همچنین انرژی مثبت در خانه نه ناشی از رنگ وسایل بلکه از رفتار و اخلاق نیکوی اعضا به یکدیگر است. خانهای ممکن است کاملاً بر اساس فنگشویی چیده شده باشد اما فاقد محبت و آرامش باشد. لذا آرامش واقعی و شادی در سایه پایبندی به دستورات دینی و معنویت شکل میگیرد.
شبهه ششم: آیا گیاهان برگ پهن انرژی منفی را جذب میکنند؟ (فنگشویی معتقد است که گیاهان برگ پهن رنگی میتوانند انرژیهای منفی و امواج وسایل الکترونیکی را جذب کرده و فضای خانه را پاکسازی کنند)
پاسخ: گیاهان تأثیرات مثبتی بر زندگی انسان دارند؛ آنها دیاکسیدکربن را جذب و اکسیژن تولید میکنند و حضورشان باعث ایجاد حس طراوت و شادابی میشود. در آموزههای دینی نیز احترام به گیاهان بسیار توصیه شده است. اما ادعای جذب انرژی منفی و امواج الکترونیکی علمی نیست و گیاهان قادر به انجام این کارها نیستند. انرژی منفی که از رفتار و احساسات منفی سرچشمه میگیرد، باید توسط خود افراد کنترل و اصلاح شود. حضور گیاهان نمیتواند به تنهایی مشکلات روانی و اجتماعی را رفع کند.
شبهه هفتم: آیا مجسمههای سنگین در خانه امنیت ایجاد میکنند؟ (فنگشویی توصیه میکند مجسمههای سنگین و فلزی در نقاط پر رفت و آمد خانه گذاشته شود تا حس ثبات و امنیت ایجاد شود)
پاسخ: در فرهنگ دینی ما، مجسمهها جایگاه خاص و مثبت ندارند و گاهی نگاه منفی به آنها وجود دارد. امنیت واقعی در خانه از حضور و مسئولیتپذیری اعضا، بهخصوص پدر خانواده ناشی میشود. وجود اشیای سنگین یا تزئینی نمیتواند جایگزین حمایت، محبت و نظم خانوادگی باشد. همچنین، دلبستن به مجسمهها و نسبت دادن نقشهای ماورایی به آنها میتواند به نوعی شبیه بتپرستی باشد که در اسلام محکوم است. بنابراین توصیههای فنگشویی در این زمینه فاقد مبانی دینی و منطقی است و امنیت حقیقی در ارتباطات انسانی و معنویت است.
نظر شما