۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳

ایران روی کمربند زلزله است، اما دوباره زلزله ای نه چندان قوی، همه را غافلگیر کرد و حداقل جان 306 ایرانی را ستاند.

امید کریمی: حرف زلزله که می شود، لرزه به جان ما ایرانی ها می افتد؛ حتی اگر این زلزله 5 ریشتری باشد. عادت داریم از همه زلزله ها انتظار خرابی داشته باشیم و البته به استقبال مصیبتش هم برویم.

عصر شنبه، 21 مرداد 91، از ساعت 16:53 دقیقه تا 17:04 دقیقه ناگهان تبریز و شهرهای اطرافش، 4 بار لرزیدند؛ 6.2 ریشتر، 4.9 ریشتر، 4.4 ریشتر و 6 ریشتر؛ و این آغاز مصیبت بود. (اینجا)

مرکز زلزله اما اهر، هریس و ورزقان بودند که چهار بار لرزیده بودند. سهم ورزقان سه زمین لرزه بود که دو تا در یک دقیقه اتفاف افتادند؛ تنها 20 ثانیه میان زلزله 4.4 ریشتری و 6 ریشتری فاصله بود. تبریزی ها، اردبیلی ها، ارومیه ای ها و حتی گیلانی ها (اینجا) این زلزله ها را حس کردند و خیابان ها ریختند. (اینجا)

اما در اهر، هریس و ورزقان اتفاق دیگری افتاده بود؛ بافت روستایی این سه شهر، کاملا تخریب شد. اخبار نخست حکایت از خرابی گسترده داشت؛ پس انتظار تلفات بالا، طبیعی بود؛ در ساعات اولیه گفته شد تنها ۴۰ تن کشته و ۴۰۰ تن مجروح شده اند. اما کمتر از 5 ساعت پس از وقوع زلزله، خبر رسید ۸۷ کشته و ۶۰۰ زخمی این زلزله به جا ذاشته و البته مردم ورزقان در خیابان بخوابند

در ساعات پایانی شنبه، اما آمار به 180 نفر افزون شد و همچین عکس ها هم خسارت گسترده ای را حکایت می کرد؛ جان‌باختگان و مجروحان زلزله اهر به ۱۸۰ نفر رسید

صبح یکشنبه آخرین آمار تلفات زلزله آذربایجان ۲۵۰ نفر کشته و ۱۸۰۰ نفر مجروح اعلام شد و البته یک خبر عجیب هم به گوش رسید؛ پایان عملیات امداد و نجات. خبری عجیب. چه اینکه اهر، هریس و ورزقان روستاهای بیشماری دارند و قاعدتا رسیدگی به همه آنها، ان هم شبانه، چندان قابل باور نیست.

به هر حال پس از این سیل تسلیت مقامات و کشورهای مختلف شروع شد؛ مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی، هیات دولت، رییس قوه قضائیه، کشورهای همسایه وزرشکاران و ستاره های سینما و تلویزیون و ... (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا،  اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

احسان حدادی، کریم بافری، علی دایی مازیار میری و عده ای دیگر از بازیگران و ورزشکاران مشغول جمع اوری کمک برای بازسازی مناطق زلزله زده شدند و به مناطق زلزله زده رفتند. (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

در همین گیر و دار، گفته شد ۱۲ روستای ورزقان به طور کامل تخریب شدند.

همچنین ساعتی بعد مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تلفات حدود 300 نفری غیررسمی است گفت: براساس آمار رسمی، متاسفانه تاکنون 227 نفر کشته شده‌اند (اینجا) اما نکته ای در این میان وجود داشت؛ در حالی که وزیر کشور گفت ایران نیاز به کمک های خارجی برای زلزله زده های ورزقان و اهر ندارد، اما از مردم درخواست شد کمک هایشان را زودتر به پایگاه های هلال احمر برسانند و شماره حسابی هم دراین زمینه اعلام شد (اینجا). حتی در این بین به کاروان کمک های کشور آذربایجان و ترکیه هم اجازه ورود داده نشد و آنها پشت مرز ماندند. هرچند که دو روز بعد کمک های ترکیه، پاکستان و آذربایجان پذیرفته شد (اینجا) اما ایران کمک های امریکا را هم نپذیرفت. (اینجا) دلیل هم بی نیازی و کافی بودن امکانات سازمان های امدادرسان داخلی عنوان شد (اینجا) و همچنین گفته شد نیازی به کمک آمریکا نیست، اگر خیلی دلسوز هستند، تحریم ها را حذف کنند تا ایران بتواند دارو و نیازهایش را تامین کند (اینجا)

درحالی که به دلیل اتفاق افتادن زلزله در عصر و همچنین خانه نبودن بسیاری از روستاییان در زمان زلزله، تلفات تا همان 300 تن، مانده بود، نیازها ابتدایی زلزله زدگان، آب و مواد غذایی اعلام شد. (اینجا)

اما 24 ساعت پس از زلزله، اعلام شد 300 نفر در بر اثر آن جان باخته اند و زخمی ها هم بیش از 2600 تن رسیده است. (اینجا) غیر از تصاویری که از زلزله مخابره شد، چندان امیدوار کننده نبود (اینجا و اینجا)

اما داغ مردم را یک اشتباه صدا و سیما بدتر کرد؛ 24 ساعت پس از زلزله، "خنده بازار" از تلویزیون پخش شد. هرچند که تلویزیون پس از ان اعلام کرد تعمدی در پخش این برنامه نداشته است، اما آب رفته، به سختی به جوب برگردانده می شود؛ حتی اگر برنامه 90 هم تمام زمانش را به زلزله و دلجویی از مردم اختصاص دهد. (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

صبح روز بعد آمار زخمی های حادثه به 5 هزار نفر رسید (اینجا) معاون اول رییس جمهور به مناطق زلزله زده رفت و از نزدیک شرایط را بررسی کرد.

اما نماینده مردم ورزقان در مجلس با انتقاد از نحوه رسیدگی به زلزله زدگان، به خبرآنلاین گفت: چون منازل در آن مناطق اکثرا گلی هستند پس یا خرابی 100 درصد بوده و یا دیوار منازل ریخته و ترک برداشته است.با توجه به اینکه پس لرزه ها اکثرا 4 ریشتر است ممکن است که این دیوارها هم خراب شوند.بنابراین امکان اسکان مردم در این منازل وجود ندارد و برای همین باید به تمام اهالی منطقه چادر،مواد غذایی و آب رساند. (اینجا)

از زلزله ها بدتر، پس لرزه ها، بازمانده های زلزله را کلافه کرده بود؛ پس لرزه ۴.۷ ریشتری در ورزقان امد و همه را دوباره وحشت زده کرد و خسارت های بیشتری به جا گذاشت (اینجا). وزیر بهداشت آخرین امار تلفات زلزله را ۳۰۶ نفر کشته . ۳۰۳۷ نفر مجروح اعلام کرد. همچنین گفته شد بیمارستان هریس هنوز تحویل نشده، ویران شده است (اینجا)

درحالی که امدادرسانان مشغول ساماندهی به زلزله زدگان بودند، دو پس لرزه 5.3 و 5 ریشتری در عمق های کمی از سطح زمین، دوباره این مناطق را لرزاند. (اینجا، اینجا و اینجا) گفته شد این پس لرزه ها تا سه ماه ادامه دارد (اینجا)

درحالی که ترافیک کمک های مردمی به مناطق زلزله زده بسیار است و اعلام شده تقریبا زلزله زده ها به آب و خوراک نیاز ندارند، اما گفته می شود مهمترین نیاز زلزله زدگان، اسکان مناسب است(اینجا و اینجا) چه اینکه خوشبختانه، تلفات جانی این زمین لرزه کمتر از موارد مشابه در بم و منجیل است، اما خسارت های مالی به خانه ها، در حدی زیاد است که امکان اسکان مجدد در این خانه ها وجود ندارد. (اینجا) به همین دلیل در بازدید رییس مجلس از مناطق زلزله زده اعلام شد مجلس بودجه ای مختص بازسازی مناطق زلزله زده تصویب می کند و البته اینکه تا پیش از فصل سرما باید سرپناهی برای بازمانده ها ساخته شود. (اینجا و اینجا)

 

 4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    4 0
    خبرآنلاين محترم! تيترتان با خبرتان سنخيت ندارد!!
  • بدون نام EU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    4 0
    خداوند خودش دانا و بسیار حکیم است و در آن نشانه ایست که کسی نمیداند.الله اعلم .خداوند بر این محرومان مظلوم رفتگانشان رحمت بفرستد انشاالله و بر بازمانگان پاکشان صبر فراوان ببخشد انشاالله.از آن نشانه ای بیرون خواهد آمد که حتما بسیار سرنوشت ساز است که فقط خداوند بهتر میداند.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    5 0
    اينكه عمليات نجات و امداد 12 ساعته تمام شده درست هست.اما عمده دليل آن اين است كه بيش از نود درصد اهالي ورزقان و اهر و روستاهاي آنها در شهر تبريز فاميل نزديك دارند. بلافاصله بعد از زلزله مردم بسياري با ماشينهاي شخصي عازم منطقه شده و در بسياري از روستاها قبل از رسيدن نيروهاي امداد و نجات مردم پاي كار بودند و بيش از 90 درصد مجروحان را نيز خود اهالي روستا و وابستگان آنها به مراكز درماني با ماشينهاي شخصي رسانده بودند. اين ادعاي اتمام عمليات امداد و نجات كاملا درست هست.اما نه بدست مديريت بحران كه بدست مردم انجام گرفته است. از سوي ديگر الان شما به محلات شمالغربي تبريز مثل رضوانشهر، حيدرآباد، انقلاب و ... مراجعه نماييد در جاي جاي آن اعلاميه مجالس ترحيم و مردم سياه پوش را مي بينيد.عين ماه محرم.
  • علی IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    6 0
    انالله و اناالیه راجعون بدین وسیله مصیبت وارده را به تمام آذربایجانی های عزیز تسلیت میگوییم. برای جانباختگان از درگاه خداوند متعال مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم . از طرف مردم آبادان
  • mehrdad IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    0 0
    زلزله به خیلی عوامل بستگی داردتارخ دهدهرزلزله برای زلزله بعد پیش لرزه وبرای زلزله قبل پس لرزه است.میزان انرژی آزاد شده داخل زمین حتی درزلزله های کم قدرت بسیار زیاد است وکمتر از یک درصد آن به سطح زمین میرسد فرآیندزلزله بسیار شبیه افجارهای هستها ی بوده وحتی علایم مشابهی دارد قدرت هر زلزله معادل چندین انفجارهمزمان هسته ای میباشد 70 درصدشهرهای دنیا روی گسل ودرمعرض تهید تخریب بازلزله هستند.