دکتر علی الأوسی، دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب درباره برنامه های اجرا شده در این همایش با خبرآنلاین گفت و گو کرد.

دکتر علی الأوسی، دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: ششمین کنفرانس یک روزه بین‌المللی "تقریب میان مذاهب اسلامی" امروز، با عنوان "نقش فرهنگی تقریب در رسیدن به همزیستی اجتماعی"، با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف و همچنین دبیرکل مجمع جهانی تقریب در جمهوری اسلامی ایران کار خود را در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.
دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی افزود: مرکز اسلامی انگلیس در آذرماه 1374 زیر نظر آیت‌الله محسن اراکی، نماینده وقت مقام معظم رهبری در انگلیس، تأسیس شد. این مرکز هم‌زمان با مبعث نبوی و با حضور مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی از ایران، انگلیس و سایر کشورهای اسلامی و همچنین اقشار مختلف مردم در سال 1377رسماً به عنوان یک مؤسسه خیریه آغاز به کار کرد و هم اکنون حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی ریاست آن را بر عهده دارد.
دکتر الأوسی درباره موضوعات مورد بررسی در این همایش اظهار کرد: «ارزش‌های صلح اجتماعی از منظر امت اسلام»، «پایه‌های صلح اجتماعی و تأثیر آن در توسعه جوامع بشری» و «ارزش‌های تقریب در رویارویی با تهاجم فرهنگی پیش روی امت» از محورهای مورد بررسی در این همایش است.
وی ادامه داد: بخشی از همایش نیز به بررسی موضوعاتی همچون «اقلیت‌های مسلمان و چالش‌های اعتقادی، اجتماعی و سیاسی»، «صلح اجتماعی و رابطه آن با امنیت فکری مسلمانان»، «تقریب در رویارویی با شبهات جدید درباره اسلام در غرب»، «چگونگی مشارکت مسلمانان با دیگر ادیان برای تحقق صلح اجتماعی» و «چرا صلح اجتماعی مخالف تکفیر، افراط‌گرایی و تندروی است؟» اختصاص خواهد یافت.
دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی افزود: همچنین در این همایش «نقش علما و اندیشمندان در بنای پایگاه صلح اجتماعی»، «دینداری؛ نیازی فطری برای همه بشریت»، «تقریب؛ طرحی عملی برای ساخت امت واحده»، «تأثیر اخلاق در برقراری ارتباط با دیگران و تقویت رفتار اجتماعی»، «نقش زن در بنای خانواده، سلامت جامعه و صلح اجتماعی» و «تقریب‌گراها و آگاهی فرهنگی در تقویت ساختار امت واحده» نیز بررسی خواهد شد.

دکتر الأوسی با اشاره به اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و وحدت هرچه بیشتر مسلمانان، به ویژه در عصر حاضر که مساله بیداری اسلامی نیز مطرح است، گفت: برگزاری همایش هایی از قبیل کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی، از اهداف و رسالت های مرکز اسلامی انگلیس به شمار می رود.

وی درباره شرکت کنندگان در این همایش اظهار داشت: اندیشمندانی از کشورهای مصر، انگلیس، لبنان، الجزایر، عراق، مغرب، فرانسه، پاکستان، هند، یمن، استرالیا، ایران، عربستان سعودی و بحرین در این همایش حضور دارند.
دکتر الاوسی با تأکید بر اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و وحدت هرچه بیشتر مسلمانان عالم اظهار کرد: در طول سال های گذشته پنج کنفرانس بین‌المللی با عناوین : " تقریب بین مذاهب اسلامی ضرورتی برای مسلمین در عصر حاضر" ، "تقریب ، راهکار دفاع از قرآن کریم و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص)" ، "تقریب میان مذاهب اسلامی؛ راهی به سوی تکریم انسان وتقویت اتحاد اسلامی" ، "نقش تقریب در تعالی امت اسلامی و ساختن آینده آن" و "بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب میان مذاهب اسلامی" در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شده است.
دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی ادامه داد: بنا بر ضرورتِ تلاش هرچه بیشتر برای گفتگو میان مذاهب اسلامی به منظور تقویت وحدت امت اسلامی و درخواست شرکت کنندگان در کنفرانس های قبل برای تداوم این حرکت مسئولانه و اسلامی و به ویژه تداوم بیداری جهانی اسلامی، مرکز اسلامی انگلیس، ششمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی را نیز برنامه ریزی کرد.
وی افزود: ایجاد زمینه های تقریب و وحدت امت اسلامی در حقیقت وظیفه ای اسلامی بر عهده همه مسلمانان جهان و بویژه اندیشمندان اسلامی است و هر کس به اندازه توان خود باید در راه تحقق این آرمان ارزشمند تلاش و کوشش نماید.
دکتر الأوسی اظهارداشت: ما معتقدیم تقریب بین مذاهب و در نهایت دستیابی به وحدت اسلامی به معنای واقعی کلمه مهمترین و اساسی ترین عامل برای تحقق عزت، کرامت و سعادت معنوی و مادی مسلمانان است و هرگز نمی توان عزّت و کرامت و سعادت اسلامی را در مدار تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر جست و جو کرد.
دکتر الاوسی افزود: دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه قرآن عظیم بر یگانگی و وحدت امت اسلامی در گستره تاریخ تاکید می ورزد و این بیانگر آن است که امت اسلامی در طول زمان و در هر مکان با هر رنگ و نژاد و سنت و فرهنگ فقط یک هویّت دارد، اظهار داشت: قرآن کریم بر تفاوت جوهری امتهای مختلف بشری و اختلاف هویت آنان تاکید کرده و شاخص جوهر هر امت را در رهبریتی می داند که آن امت او را به پیشوایی پذیرفته و تبلور ارزشها و آمال خود می داند. ولی امت اسلامی که به حق می توان آن را " امت محمدی " نامید، دارای هویتی اعتقادی و تمدنی وارزشی است که عصاره وجودی اوست و در شخصیت پیشوای بزرگش حضرت محمد (ص) خلاصه شده است.
دکتر الأوسی با بیان این که در برنامه پایانی صبح کنفرانس، سخنرانان در میزگرد پاسخ به سوالات حاضرین، شرکت کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند، افزود: از نکات جالب توجه این کنفرانس حضور قابل ملاحظه نمایندگان رسانه های گروهی برای پوشش گسترده خبری و تصویری این کنفرانس بود. شبکه های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پرس تی وی، جام جم، خبر، سحر، الغدیر، العالم، العراقیه، الکوثر، ثقلین، الفرات، الفیحاء، الکربلا، الهادی، المیادین لبنان، اللولوه بحرین، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روزنامه های اطلاعات بین الملل، الشرق الاوسط، القدس العربی، مسلم نیوز و العرب نیوز و مجله کرسنت اینتر نشنال از جمله رسانه هایی بودند که رویدادهای این کنفرانس را پوشش می دادند.
دبیر ششمین همایش بین المللی تقریب میان مذاهب اسلامی در پایان اظهار داشت: تنی چند از سخنرانان شرکت کننده در کنفرانس در برنامه مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های گروهی شرکت کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =