۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۰

قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس امروز تا 32 دلار و 85 سنت نیز داد و ستد شد.

رهام وزیری: با باز شدن بازارها در روز سه شنبه قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدیت بیش از سه دلار دیگر سقوط کرد تا نگرانی های کشورهای صادر کننده نفت باز هم بیشتر شود.به گزارش بلومبرگ هر بشکه نفت پایه آمریکا امروز در همان ابتدای معاملات 3.69 دلار کاهش قیمت پیدا کرده و به این ترتیب به بهای 32.85 دلار داد و ستد شد. این اتفاق درست چند ساعت قبل از آن رخ داده که باراک اوباما مراسم سوگند خود را برگزار کرده و به عنوان رییس جمهوری جدید ایالات متحده وارد کاخ سفید شود.
بنا بر این گزارش مهمترین دلیل سقوط قیمت نفت اخباری است که از کاهش تقاضا و همچنین تعمیق بحران در اقتصاد جهانی به گوش می رسد.بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی میزان تقاضای برای نفت در سال 2009 کاهش خواهد یافت و این کاهش بیشتر از میزانی خواهد بود که پیش از این تصور می شد.به این ترتیب که رشد تقاضای سالانه نفت خام در سال 2009 به کمترین میزان در 26 سال گذشته خواهد رسید.
کاهش تقاضا در چین یکی از مهمترین دلایل افت تقاضا خواهد بود.اطلاعات اقتصادی نشان می دهند که رشد اقتصادی چین امسال به 6.5 درصد می رسد که پایین ترین میزان در هشت سال گذشته است.از آن سو نرخ بیکاری این کشور بار دیگر شروع به افزایش کرده که نشانگر این است که کارخانه ها و تولیدی های نیمه صنعتی این کشور در حال کاهش تولید و اخراج کارگران خود هستند. همه اینها نشانه ای برای کاهش تقاضای نفت در دومین کشور مصرف کننده نفت خام هستند.
اما آیا باراک اوباما می تواند از کاهش قیمت نفت در نخستین روز ریاست جمهوری خود خوشنود باشد؟ دلیل اصلی بروز این وضعیت همانگونه که گفته شد کاهش تقاضا است.اما این کاهش تقاضا در پی عواملی همچون بهینه سازی صنایع و یا حرکت به سمت انرژی های جایگزین رخ نداده است بلکه دلیل آن بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی و در راس انها ایالات متحده است. تعمیق بحران اقتصادی برای باراک اوباما به معنی بیکاری بیشتر و ورشکستگی تعداد زیادتری از شرکت های بخش خصوصی است.از این رو کاهش قیمت نفت به خودی خود نمی تواند برای تیم اقتصادی او خبر خوشایندی باشد.
در حالی نفت در شرف شقوط به زیر 30 دلار و ورود به بازه قیمتی 20 دلار است که پیش بینی های قبلی خبر از وقوع این اتفاق در ماه آوریل می دادند.این مساله نشانگر این است که وضعیت اقتصادی جهان وخیم تر از آن است که پیش از این تصور می شد.از سوی دیگر این سقوط های روز افزون در حالی اتفاق می افتند که اوپک می کوشد با کاهش تولید مانع از آن شود.به عقیده کارشناسن در صورتی که اوپک بتواند واقعا تولید نفت را به میزان 2.2 میلیون بشکه کاهش دهد احتمال بازگشت قیمت ها به محدوده 60 دلار وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =