بدون تردید ایران شریک اقتصادی، تجاری و سیاسی مطمئن و قابل اتکا برای جمهوری آذربایجان است

ایران: در طول چند ماه اخير متأسفانه شاهد تنش‌هاي زيادي در روابط دو كشور دوست و همسايه ايران و آذربايجان بوديم. به اعتقاد بسياري از كارشناسان مسائل بين‌الملل،‌سفر دكتر محمود احمدي‌نژاد به باكو جهت شركت در اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي اقتصادي اكو، يخ ايجاد شده در روابط سياسي دو كشور را آب مي‌كند. بر همين اساس محسن پاك‌آئين، سفير جمهوري اسلامي ايران در آذربايجان در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي با اشاره به سفر رئيس جمهور به آذربايجان براي شركت و سخنراني در اجلاس سران اكو و ديدار با الهام علي‌اف، رئيس جمهورآذربايجان گفت: روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران بايد با توسعه روابط سياسي و اقتصادي با كشورهاي منطقه تقويت شود، و از اين منظر سفر آقاي احمدي‌نژاد به باكو جهت شركت در اجلاس سران اكو يك فرصت مناسب براي افزايش همكاري ايران و كشورهاي عضو اكو و تثبيت جايگاه ايران درسازمان‌ها و مجامع منطقه‌اي مي‌باشد.
سفير ايران در آذربايجان با تأكيد بر اين‌كه گسترش همكاري‌هاي تنگاتنگ بين تهران- باكو مي‌تواند زمينه‌هاي تقويت و توسعه مناسبات دو كشور را در پي داشته باشد تصريح كرد: سفر رئيس جمهور به باكو نه تنها از نظر افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي بلكه از نظر ارتباطات دو جانبه نيز حائز اهميت بوده و تأثيرگذاري بر تحولات منطقه‌اي را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد.
محسن پاك آئين با بيان اين‌كه بدون ترديد ايران شريك اقتصادي، تجاري و سياسي مطمئن و قابل اتكا براي جمهوري آذربايجان است خاطرنشان كرد: اشتراكات فراوان فرهنگي، ديني و اجتماعي بين دوكشور در كنار استفاده از اين ظرفيت‌ها مي‌تواند زمينه ساز افزايش حجم مبادلات اقتصادي و سياسي طرفين باشد.
استفاده از ظرفيت نهادهاي منطقه‌اي جزو اولويت‌هاي سياست خارجي ايران است
سفير ايران در آذربايجان، تلاش براي رفع مشكلات و موانع موجود بر سر راه صادرات كالا از ايران به كشورهاي عضو اكو و بخصوص آذربايجان را يكي ديگر از مهمترين راهكارهاي اصلي براي افزايش حجم مبادلات تجاري با كشورهاي منطقه عنوان كرد و افزود: رايزني و مذاكرات اقتصادي مي‌تواند به حل مشكلات موجود بر سر راه تعاملات اقتصادي بينجامد، لذا استفاده از ظرفيت نهادهاي منطقه‌اي از جمله اكو از اولويت‌هاي مهم در روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران است و در اين رابطه بايد از امكانات و ظرفيت‌هاي بخش‌هاي خصوصي بهره‌مند شويم.
راهكارهاي تقويت روابط تهران - باكو
پاك‌آئين با اشاره به اين‌كه تقويت همكاري دو جانبه تهران‌– باكو، تلاش براي افزايش تبادل هيأت‌هاي اقتصادي و تجاري، برگزاري همايش‌ها و نمايشگاه‌ها و همچنين موضوع رفت و آمد اتباع دو طرف از رئوس اصلي مذاكرات دوجانبه مقامات ايران و آذربايجان بوده است خاطرنشان كرد: تقويت روابط علمي با كشورهاي مختلف و بويژه آذربايجان زمينه‌ساز رشد و توسعه همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي است و علاوه بر ظرفيت‌ها و امكانات اقتصادي، صنعتي و توليدي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه روابط با كشورهاي همسايه و بخصوص جمهوري آذربايجان، به دليل وجود واحدهاي مختلف دانشگاهي و مراكز علمي و تحقيقاتي در اين كشور، مي‌توان از اين ظرفيت بزرگ براي تقويت همكاري‌هاي دوجانبه بهره‌برداري كرد.
جزئيات مذاكرات هيأت ايراني و آذري رئيس نمايندگي ايران در آذربايجان در پايان گفت‌و‌گو با ،‌ لزوم همكاري‌هاي تنگاتنگ بين ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه‌هاي اقتصادي، بازرگاني، فرهنگي، علمي و سياسي را جزئي از مطالبات مهم دولتمردان تهران و باكو دانست و تصريح كرد: تلاش براي رفع سوء‌تفاهمات، عدم تأثيرپذيري از كشورها و رسانه‌هايي كه مخالف توسعه روابط دو كشور هستند و همچنين پيگيري‌هاي لازم براي حل و فصل موانع و مشكلات بر سر راه روابط تجاري دو كشور از جمله راهكارهاي مهم براي تقويت همكاري‌هاي دوجانبه بين ايران و آذربايجان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان همچنین در مصاحبه مطبوعاتی دیگری، سفر محمود احمدی‌نژاد به باکو را در ابعاد منطقه‌ای و دوجانبه مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: اجرای پیشنهادات هفتگانه رئیس جمهور به اجلاس اکو می‌تواند موجب تحول در این سازمان شود.

وی افزود: با تقویت هم‌اندیشی، دوستی و تدبیر جمعی و افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌های سیاسی اکو با جنبش عدم تعهد که از پیشنهادات ایران بود، می‌توان شاهد استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای پیشبرد اهداف اکو به‌خصوص در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و ترانزیت بود.

پاک‌آیین پیشنهاد تشکیل نهاد مشورتی سیاسی «مجمع سیاسی اکو» را منجر به هماهنگی بیشتر اعضای اکو در عرصه‌های بین‌المللی و کمک به رفع اختلافات و سوء تفاهمات و دفاع از حقوق اعضا دانست و خاطرنشان کرد: تأسیس «مجمع اقتصادی اکو» نیز موجب همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و انرژی، گسترش تجارت و به کارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول‌های ملی، تقویت حلقه‌های شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این پیشنهادات در دوره 2 ساله ریاست جمهوری آذربایجان بر اکو افزود: در زمینه دوجانبه نیز سفر رئیس جمهور به باکو و دعوت وی از همتای آذری خود برای سفر به ایران که با استقبال الهام علی اف روبرو شد، نشان دهنده عزم و اراده دو کشور برای همکاری‌های تنگاتنگ بین تهران - باکو تلقی می‌شود.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه هیچ مشکل غیرقابل حلی در روابط دوجانبه بین دو کشور وجود ندارد، یادآور شد: البته عوامل ثالث از توسعه مناسبات ما خرسند نبوده و قصد اختلال در این روابط را دارند، اما هوشیاری مقامات فهیم دو کشور، همواره ترفندهای مخالفان مناسبات دو کشور را خنثی کرده است.

پاک‌آیین گفت: فرصت‌های اقتصادی متعددی برای تقویت روابط فیمابین وجود دارد که در دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان نیز مورد توجه قرار گرفت و انشالله با افزایش رفت و آمدهای متقابل، پیگیری و اجرایی خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش مؤثر رسانه‌ها در ایجاد فضای دوستانه و همراه با تفاهم بین دو کشور گفت: موضوع تقویت ارتباطات رسانه‌ای بین دو کشور نیز از محورهای مذاکرات طرفین بود.

پاک‌آیین با اشاره به تعلق دو کشور به جهان اسلام اظهار داشت: تقویت ارتباطات اسلامی و مقابله مشترک با اسلام ستیزی که یک تهدید جدی برای مسلمانان جهان است نیز در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفت.

وی دیدار و مذاکرات وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتاهای آذری خود را از دیگر نکات مثبت سفر و موجب شناخت زمینه‌های همکاری‌های سیاسی، بین‌المللی و فرهنگی دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =