اتحادیه اروپا در اجلاس کپنهاگ اعلام کرده که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به کشورهای در حال توسعه بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک خواهد کرد.

سران و نمایندگان عمده کشورهای جهان در کپنهاگ دانمارک گرد آمده‌اند تا برای تغییرات اقلیمی، گرم‌شدن زمین و کاهش گازهای گلخانه‌ای راهی پیدا کنند. در این گردهمایی اتحادیه اروپا اعلام کرده که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به کشورهای در حال توسعه بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک خواهد کرد.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست و استاد این حوزه در دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی، یادآوری می‌کند: کشورهای در حال توسعه از زمان اجلاس کیوتو، یعنی از ۲۰ سال پیش، مدعی هستند که کشورهای توسعه یافته مقادیر بسیار زیادی انرژی را برای توسعه خود صرف کرده‌اند، به عنوان مثال ایالات متحده حدود ۳۳ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید کرده است، همین طور چین و روسیه و حالا که نوبت توسعه و پیشرفت کشورهای درحال توسعه است، این مسئله به عنوان بهانه پیش آمده که ما را عقب نگه دارند.

این فعال حمایت از محیط زیست می‌پرسد: کشورهایی که این صندوق را تشکیل داده‌اند و به اصطلاح جان فشانی می‌کنند و این مبالغ را با منت در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‌دهند، خودشان دراین جهت چه کرده‌اند؟ آیا از زمانی که اجلاس کیوتو برگزار شد یک گام برداشتند؟

اسماعیل کهرم می‌پرسد: وقتی این‌ها خودشان اقدام درستی انجام نمی‌دهند، چطور از کشورهای درحال توسعه انتظار دارند که میزان آلاینده‌های خود را کاهش دهند.

متن کامل این گفت‌وگو را این‌جا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =