آقای سفیر با سکانس کلمات و حدیث نفس می​آید

«بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران»، «سکانس کلمات»، جلد دوم از مجموعه «حدیث نفس» و «آقای سفیر» تازه​ترین کتاب​های نشر نی هستند که مراحل چاپ را می​گذرانند و به زودی به بازار کتاب عرضه می​شوند.

 

به گزارش خبرآنلاین، «آقای سفیر» تازه​ترین کتاب این ناشر است که گفت​وگویی خواندنی با محمدجواد ظریف، سفیر پیشین کشورمان در سازمان ملل است. این کتاب به همت محمدمهدی راجی تهیه و تدوین شده است. محمدجواد ظریف در خانواده تاجر مذهبی سنتی به سال ۳۸ در تهران متولد شد. دبستان و دبیرستان علوی استعداد سخنوری او را شکوفا کرد و به‌رغم خواست خانواده و رسم مدرسه علوی مانند بسیاری دیگر از محصلان این مجموعه دینی ـ آموزشی به سیاست روی آورد. پیش از پایان تحصیلات دبیرستانی راهی امریکا شد و پس از اتمام کالج به تحصیل در رشته کامپیوتر پرداخت. در امریکا به انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی شمال امریکا در برکلی پیوست. پس از پیروزی انقلاب رشته روابط بین‌الملل را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. در همان ایام تحصیل ابتدا به ضرورت ماه‌های اول انقلاب در کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو و سپس به صورت کارمند محلی و بعدها در قامت دیپلماتی تمام‌عیار فعالیت دیپلماتیک خود را تا مقام سفارت در نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک دنبال کرد.

مصاحبه پرویز راجی با دکتر محمدجواد ظریف که اینک به صورت کتاب منتشر می‌شود بیوگرافی کاملی به حساب می‌آید که زیر و بم زندگی شخصی، سیاسی و کاری این دیپلمات برجسته را بازمی‌نماید. مباحث این کتاب به دلیل قرار گرفتن بر بستر پرفراز و فرود سیاست خارجی ایران و نیز بازخوانی صادقانه کامیابی‌ها و ناکامی‌های ظریف در جایگاه دانشی و تجربی مشرف بر گذشته و حال وی، می‌تواند برای دانشجویان روابط بین‌الملل و علاقه‌مندان سیاسی خارجی ایران جذاب و مفید باشد.

 

بنابراین گزارش، جلد دوم از مجموعه «حدیث نفس» نوشته حسن کامشاد نیز به زودی روانه بازار نشر می​شود. در توضیح ناشر برای این کتاب آمده است: «نوشتن به زندگی شور و روشنی می‌بخشد. علت اصلی نوشتن، بیش‌تر آن است که نویسنده نمی‌تواند ننویسد. این خاطره‌های رسته از فراموشی که سالیان سال در کنه ذهن من خفته بود، در پیرسالی به خلجان درآمد و خود خود را نویساند. نوشتن در این حال بیش‌تر گوش‌دادن بود تا سخن‌گفتن و دستاورد هم، چنان‌که خواهید دید، یکسره مکاشفه است و بدون موعظه و مبالغه. نویسنده به جای آن‌که چیزی بیندیشد، درباره چیزی که می‌اندیشد می‌نویسد. ندانسته‌ای به قلم نیامده، اما دانسته‌ها هم، به دلایل آشکار، همه به قلم ننشسته ـ که جای تأسف است. آن‌چه نوشته شده، به هر صورت، در هشتادوچند سال عمر بر نویسنده گذشته است، و ای‌بسا که او در این بازنگری به گذشته، ناخودآگاه می‌خواسته خود را بهتر بشناسد... مگر نه که آفتاب به لب بام رسیده؟»

 

همچنین این ناشر کتاب «سکانس کلمات» مجموعه‌ نثر‌های زنده یاد سید حسن حسینی را در دست انتشار دارد. این اثر را فریدون عموزاده‌ خلیلی تدوین کرده است و دربرگیرنده‌ مجموعه‌ای از ترجمه‌ها، نامه‌ها، یادداشت‌های روزانه و خاطر‌ه‌های این شاعر و منتقد فقید است.

دیگر کتابی که به زودی منتشر می​شود «بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران» نوشته مسعود چلبی است. فرهنگ هر جامعه به‌صورت مکتوب و غیرمکتوب نظام نمادین آن را در سطح کلان تشکیل می‌دهد و تولید و بازتولید آن عمدتاً در پهنه تعاملات اجتماعی صورت می‌گیرد. اما بازتاب آن را، کم‌وبیش و با احتیاط، می‌توان در مخرج مشترک شخصیت‌های اعضای جامعه ردیابی کرد. این کتاب نتیجه کوشش اولیه‌ای است برای شناخت نسبی «منش» و شخصیت ایرانی. سه مجموعه داده شواهد تجربی این پژوهش را تشکیل می‌دهند. یکی منابع ثالث است، شامل روایات مکتوب غربی، عربی و ایرانی در مورد «منش ایرانی»؛ دیگری منابع ثانویه، یعنی پژوهش‌های درخوری است که دیگران در این مورد انجام داده‌اند؛ مجموعه اصلی، منابع اولیه‌ای است که از طریق پیمایش ۲۰۲۱ نفر ساکنان هفده سال به بالای شهرهای استهبان، تبریز، تهران، کرمان و مشهد جمع‌آوری شده است. پیمایش اجتماعی مزبور بر مبنای مفهوم چهاربعدی از انسان، یعنی انسان اقتصادی، سیاستی، شناختی و اجتماعی انجام یافت.»

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =