رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی می‌گوید: قرص‌های موجود در عطاری‌ها می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیر و غیرقابل برگشتی به جا بگذارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران برگزار شد. در این نشست رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی، مهمترین عامل پیشگیری از چاقی و درمان آن در حال حاضر را اصلاح سبک زندگی دانست و گفت: میزان تغذیه و فعالیت بدنی هم در این امر دخیل است و مسائل روانی و استرس نیز دخالت دارند اما میزان کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

عزیزی به عمل جراحی به عنوان یکی از پیشرفت‌های موجود برای درمان چاقی نام برد و گفت: عمل جراحی برای آن دسته افراد دیابتی و چاق صورت می‌گیرد که به هیچ وجه دیابتشان قابل کنترل نیست یا نمایه توده بدنی بالای 40 دارند و به چاقی مفرط مبتلا هستند که عوارض چاقی در این دسته از افراد از عوارض عمل جراحی بیشتر است.

او درباره موفقیت‌آمیز بودن این اعمال جراحی گفت: موفقیت‌آمیز بودن این اعمال زیاد است، البته این عمل‌ها 10 تا 20 درصد هم عوارض دارند و حتما لازم است که توسط پزشک متخصص و همچنین پزشک غدد توصیه شود.

عزیزی سپس به قرصهای لاغری که در بازار وجود دارند اشاره کرد و گفت: قرص‌های غیر طبی که از چین یا کشورهای دیگر وارد می‌شوند با عوارض زیادی همراه هستند اما در عین حال قرص‌هایی در ایران وجود دارند که مورد تائید وزارت بهداشت هستند و بین 3 تا 5 کیلو از وزن می‌کاهند که عوارض کمتری دارند و البته مصرف آنها هم باید توسط پزشک تجویز شود.

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی در ادامه با بیان این که قرص‌های موجود در عطاری‌ها می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیر و غیرقابل برگشتی به جا بگذارند، به استفاده افراد از گن‌های لاغری، گوشواره لاغری و چسب‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای برای کاهش وزن هم اشاره کرد و گفت: استفاده از آنها اثرات زیادی در کاهش وزن ندارند و اگر هم کاهش وزن به دنبال داشته باشند اثرشان موقتی است و عوارضی خواهد داشت.

او همچنین به مطالعات انجام شده در افراد بالای 30 سال در کشور اشاره کرد و گفت: 17 میلیون نفر از افراد بالای 20 سال در کشور دچار اضافه وزن هستند و 7 میلیون نفر چاقند که در این میان حدود 43 درصد را مردان و 57 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

عزیزی درباره افزایش وزن کودکان هم گفت: چاقی در کودکان رو به افزایش است و به طور کلی 15 درصد از کودکان چاق هستند که این آمار در برخی از استان‌ها به 23 درصد هم می‌رسد.

به گفته او 18 درصد کودکان تهرانی چاق هستند که این آمار در استان‌های مختلف متفاوت بوده و بین 3 تا 23 درصد است که استان ایلام و سیستان و بلوچستان با 3 درصد در پایین جدول قرار گرفته‌اند و استان‌های شمالی و شهرهایی که وضع اقتصادی بهتری دارند در بالای جدول هستند و 23 درصد کودکان و نوجوانانشان چاق هستند و هرچه از روستا به شهر نزدیکتر باشیم و زندگی شهری و رفاهی بیشتر باشد این آمار بیشتر است.

عزیزی درباره علت اضافه وزن نگران کننده کودکان هم گفت: کم تحرکی، در دسترس بودن مواد غذایی و نشستن مداوم برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری به افزایش وزن در کودک منجر می‌شود.

او با اشاره به این که توده بدنی بالای 40 در افراد چاق احتمال ابتلا به بیماری و مرگ و میر را در این افراد 2.5 تا 3 برابر بیشتر می‌کند، به مطالعات این انجمن روی 15 هزار نفر در شهر تهران و در محدوده زمانی 13 سال اشاره کرد و گفت: با مداخلاتی که در شیوه زندگی افراد در گروه‌های سنی مختلف انجام داده‌ایم توانسته‌ایم مصرف سیگار و دخانیات را تا یک سوم کاهش دهیم و عوامل خطر و دیابت و افزایش چاقی را نیز کاهش دهیم. البته ما عامل اجرایی نیستیم و فقط برنامه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم که حالا قصد داریم این برنامه‌ها را که باعث تغییر در شیوه زندگی و کاهش عوامل خطرساز شده است به وزارت بهداشت و درمان توصیه کنیم.

500 میلیون نفر در دنیا اضافه وزن دارند
همچنین در این نشست، دکتر حسین دلشاد دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان این که چاقی معضل امروز جوامع صنعتی است، گفت: در دنیا ۵۰۰ میلیون نفر اضافه وزن دارند، یا چاق هستند و حدود ۴۰۰ میلیون نفر هم دیابت دارند پس می‌توان گفت چاقی و دیابت اپیدمی دوقلوی قرن ۲۱ هستند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم به سیاستهای انجمن علمی چاقی اشاره کرد و گفت: برگزاری کنگره‌های پیشگیری و درمان چاقی از جمله اهداف انجمن است که بر پایه آن چهارمین کنگره از 13 تا 15 آذرماه در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد که به طور کلی می‌توان گفت ما هر دو سال یک‌بار کنگره برگزار می‌کنیم.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران به اهداف کنگره چهارم اشاره کرده و گفت: آشنا کردن همکاران جوان با تازه‌های علمی در زمینه پیشگیری و درمان چاقی از جمله این اهداف است به طوری که مباحث علوم پایه، تغذیه، فعالیت بدنی، اعمال جراحی مختلف در درمان چاقی، درمان دارویی، عوارض چاقی، مؤلفه‌های اجتماعی ارتباط با چاقی و سیاست‌گذاری در سطح کلان از جمله محورهای چهارمین کنگره پیش‌گیری و درمان چاقی است.

قرار است این نشست از 13 تا 15 آذرماه جاری در سالن همایشهای امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شود.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =