اعتماد نوشت:

معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه نخستین جلسه کارگروه تسهیلات روادید در ماه جاری برگزار می‌شود، اعلام کرد فهرست کشورهایی که در این کارگروه برای تسهیلات و لغو روادید آنها تصمیم‌گیری می‌شود تا پایان سال به دولت اعلام خواهد شد، فهرست کشورهایی که از دوره‌های پیش و در دولت پیش، از لغو روادید با آنها سخن به میان آورده بود و تنها در حد حرف و سخن بود و تا این دوره رنگ عملیاتی شدن به خود نگرفت.

روادیدی که از نگاه رییس فعلی میراث فرهنگی قرار نیست با همه 60 کشور اعلام شده لغو شود و درباره برخی کشورها تنها تسهیلاتی اتفاق می‌افتد تا ورود آنها را به کشور تسهیل کند. اما مرتضی رحمانی موحد، که حدود یک ماه است به سمت معاونت گردشگری سازمان میراث انتخاب شده، هم اعلام اسامی کشورهای لغو یا تسهیل روادیدی را به پایان سال موکول کرد. تشکیل کارگروه تسهیلات روادید از دیگر سخنان این معاون گردشگری بود، کارگروهی که به گفته او از وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و رییس سازمان توسعه تجارت هم در آن شرکت می‌کنند.

قرار است در این کارگروه بر کشورهای هدف گردشگری تمرکز شده و درباره تسهیلات و رونق ورود گردشگران تصمیم‌گیری شود، کارگروهی که در ماه جاری تشکیل خواهد شد. رحمانی همچنین از بررسی 3 بازار هدف خبر داد و گفت: 3 بازار را مورد بررسی قرار دادیم.

ابتدا کشورهای همسایه ثانیا چین و شرق آسیا و بعد از آن هم بازارهای سنتی در امریکای شمالی. رحمانی موحد همچنین به رتبه نزدیک به صد ایران در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: «رتبه‌های تک رقمی که در بحث جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در دنیا داریم در کنار عملکرد اقتصادی در گردشگری که رتبه 98 را دارا هستیم باعث تاسف است.»

استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشوراز دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که البته آقای معاون حساب معاندان و مخالفان نظام را جدا کرد و گفت‌: «در این بررسی ظرفیت، معاندان و مخالفان نظام را حساب نمی‌کنم اما همه ایرانیان خارج از کشور به وطن‌شان علاقه‌مند هستند.»

اما آماری که هر مفصل و شاید هر ماه از سوی معاونت گردشگری اعلام می‌شد از نگاه معاون جدید، در ادامه سخنان رییس سازمان، آمار دقیقی از ورود و خروج گردشگر در کشور وجود ندارد. او در این خصوص گفت: «هر برنامه‌ریزی در هر صنفی شاکله‌اش بر برآورد آمار صحیح است که اگر به صورت علمی سنجیده نشده باشد محصول و خروجی‌اش آمار خشک، فرآیند نشده و بدون تجزیه و تحلیل می‌شود. از برنامه‌های جدی بنده که در این معاونت پیگیری خواهم کرد اجرای نظام اقماری است.»

رحمانی موحد درباره آمارهای متناقض از گردشگر خارجی هم اعلام کرد: «ما آمار خام از پلیس مهاجرت دریافت می‌کنیم که ورودی 8 ماهه سال 92 حدود 5/3 میلیون نفر است و نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد را نشان می‌دهد اما باید دنبال آماری باشیم که به طور مستقیم فرآیند گردشگری را مورد خطاب قرار می‌دهد.»

معاون گردشگری کشور درباره اینکه در منشور شهروندی تنها دو بند به بحث گردشگری اشاره شده که آن هم در حد سرگرمی و تفریح است، گفت: «فعلا منشور شهروندی در حد پیش‌نویس است اگر از ما نظرخواهی کنند نظرمان را اعلام می‌کنیم.»

این معاون تقریبا جدید سازمان که به نظر می‌رسد خیلی اهل رسانه و گفت‌وگو نباشد، در نخستین نشستش به نوعی دور از دسترس بودن خود را اعلام کرده است، آنقدر که به صراحت اعلام کرد قرار نیست شماره همراهش را در اختیار خبرنگاران قرار دهد و مورد پرسش آنان قرار گیرد.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دیوید A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    35 3
    برای اینکه ایران گردشگری بشه : 1- حکم اعدام برای هرگونه حمل و هر مقدار مواد مخدر 2- تامین امنیت صد در صد 3- آزادی حجاب : این باعث میشه خود مردم ایران هم از لحاظ روحی و روانی درست بشن . 4- ی دستی به هتلها بکشن و سرویسهایی که هتلها باید بدن مثل سرویس تور شهری و ... 5-یک دستی به فرودگاه ها و زیباسازی شهرها بزنن . 6-کار کردن روی فرهنگ مردم که وقتی 4 تا توریست می بینن رم نکنن . 7-میشه ی هزینه ای بابت ورود بگیرن . مثلا 10 دلار . آقا این کارا کنید به خدا توریست های خارجی دیگه نمیرن ترکیه و امارات و میریزن میان ایران . شما برو گمرک پست ببین طرف 1 کارتن ساده یا ی کیف لباس معمولی براش میاد چه وضعیه . بعدش میخوائید توریست بیاد داخل ؟
    • واقع بين باشيم IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 1
      اينها كه گفتي خواب و روياست، محاله، حداقل تا 50 سال آينده، يه دفعه بگو ايران ايران نباشه عوض بشه ديگه!
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    3 0
    شاید زمانی درآمد توریست در ایران از درآمد نفتیمون بالاتر بشه.به امید آنروز.