۰ نفر
۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۵

صبح امروز، فوران شدیدی در پشت خورشید روی داد و ابری عظیم از ذرات باردار پرانرژی به سوی فضا رانده شدند. فضاپیمای سوهو موفق شد فیلمی از این فوران تهیه کند که در ادامه می‌بینید.

صبح امروز به وقت ایران (سه‌شنبه 8 دی، 29 دسامبر)، فوران عظیمی در تاج خورشید روی داد و توده‌ای از ذرات پرانرژی و باردار از پهلوی غربی خورشید به بیرون رانده شدند. تاج‌نگار فضاپیمای سوهو که به رصد خورشید می‌پردازد، توانست این توده کم‌سرعت را به ثبت کند. (این فیلم در قالب gif ارایه شده است)


تاج‌نگار، ابزاری است که با حذف نور شدید قرص خورشید، کسوفی مصنوعی ایجاد می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد که جزئیات اطراف خورشید را که در حالت عادی در نور شدید قرص آن محو می‌شوند، بتوان مشاهده کرد. در این تصویر، خورشید، همان دایره سفیدرنگی است که درون دایره توپر کدر قرار گرفته است. جسم پرنوری که در نزدیک خورشید واقع شده، سیاره ناهید است.

این ابر عظیم که جرم آن به یک میلیارد کیلوگرم بالغ می‌شود، خوشبختانه در مسیر زمین یا سیاره ناهید قرار ندارد. اگر این توده باد خورشیدی به زمین برخورد می‌کرد، اختلالاتی در عملکرد ماهواره‌ها ایجاد می‌کرد و بخصوص در مناطق قطبی (عرض‌های جغرافیایی بالاتر از 66.5 درجه) شفق قطبی ایجاد می‌کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =