۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵

کارشناسان نشریه پاپ‌ساینس در اولین شماره نشریه خود در سال جدید، دورنمای فعالیت‌های مهم حوزه‌های مختلف دنیای علم را پیش‌بینی کرده‌اند. امروز به بررسی اوضاع محیط زیست در سال جدید می‌پردازیم.

الف) اولین سرشماری از زندگی آبزیان
دانشمندان تاکنون نزدیک به 250هزار گونه از جانوران آبزی را شناسایی کرده‌اند و در هر سال نیز 1400 گونه جدید بر این تعداد افزوده می‌شود. یک دهه پیش، ماهی‌شناسان برجسته دنیا که از حمایت مالی بنیاد آلفرد پی اسلون بهره‌مند بودند، سوار کشتی شدند تا ماموریتی غیرممکن را آغاز کنند: تهیه فهرستی از همه گونه‌های شناخته شده اقیانوس‌ها، نشان دادن جایی که آنها در آن زندگی می‌کنند و این که چه تعدادی از آنها در آنجا زندگی می‌کنند. و به این ترتیب بود که سرشماری زندگی دریایی (CoML) متولد شد.

این پروژه رشد کرد و امروزه به همکاری بزرگی تبدیل شده که در آن دوهزار دانشمند از 80 کشور دنیا حضور دارند و با بررسی موجودات دریایی در گذشته، حال و آینده؛ تعداد موجودات هر یک از این گونه‌ها، محل زندگی آنها و تنوع اشکال حیات گونه‌های اقیانوسی را تخمین می‌زنند. ماموریت CoML تا مهر 1389 به پایان می‌رسد و بعد از آن، نتایج این پژوهش‌ها در انستیتوی سلطنتی انگلستان در لندن به اطلاع عموم خواهد رسید.

دانشمندان CoML مدل‌های کامپیوتری ساخته‌اند تا با استفاده از آنها، آینده اکوسیستم اقیانوس را پیش‌بینی کنند و می‌آزمایند که تنوع ژنتیکی این گونه‌ها هر سال چگونه کاهش می‌یابد، و این‌که اگر ماهی‌گیری در دریاها با همین نرخ کنونی ادامه یابد، چه زمانی این گونه‌ها به کل ناپدید خواهند شد و چه زمانی ممکن است تپه‌های مرجانی در اثر اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و تغییرات آب‌وهوایی به کل از بین بروند.

بسیاری از این پژوهش‌ها با استفاده از تکنیک‌های جدیدتری مانند استفاده از ردیاب‌های صوتی قدرتمندی انجام شده که توانایی تشخیص میگو‌ها را در عمق 3 کیلومتری زیر سطح دریا دارد، و برچسب‌های فرستنده ماهوارهای که نشان می‌دهد ماهی تون در عرض کمتر از یک سال، سه بار عرض اقیانوس آرام را می‌پیماید، و همچنین تحلیل‌های دی.‌ان.‌ای که به سرعت می تواند تغییرات در تنوع زیستی اقیانوس‌ها را رصد کند.

دانشمندان از این یافته‌ها برای هدایت سیاست‌های حفاظتی و هم‌چنین کمک به اداره و مدیریت شیلات استفاده خواهند کرد. با وجود این‌که اقدامات CoML به تصویب هیچ قانونی در ایالات متحده منجر نشده ، ولی بر روی میثاق ملل متحد در مورد قانون دریاها تاثیر گذاشته است، تنها ساختار قانونی که برای حفاظت از آب‌های آزاد و اعماق دریاها وجود دارد. قبل از CoML این قوانین به دلیل نبود داده‌های متقن به تصویب نرسیده بود، اما هم‌اکنون، اطلاعات به دست آمده از این پروژه، اطلاعات کافی برای پیش‌برد جلسات قانون‌گذاری بین‌المللی را فراهم می‌کند. یک نتیجه مستقیم این سرشماری این است که مناطق وسیعی از آسیب‌پذیرترین اقیانوس‌های دنیا برای ماهی‌گیری ممنوع شده‌اند.

ب) قوانین سبز

سوخت زیستی، رسمی می‌شود
ماساچوست و پنسیلوانیا نیز به سه ایالت دیگر می‌پیوندند که مقرر کرده‌اند تمام سوخت دیزل فروخته شده در این ایالت‌ها، باید شامل دست کم 2 درصد بیودیزل باشند. هم‌زمان، تلاش‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای بسط قوانین قدیمی‌تر مانند برنامه استاندارد سوخت‌های تجدیدپذیر، برای جلوگیری از استفاده از مزارع جدید برای کشت دانه‌های سویای روغنی به منظور تولید سوخت به جای مصرف غذایی، خشم فعالان حوزه سوخت‌های بیودیزل و اتانول را برانگیخته است.

 

پاک‌سازی پرهزینه زباله‌های الکترونیک
ایالت ایندیانا به 18 ایالت دیگر می‌پیوندد که قوانین زباله‌های الکترونیکی را تصویب کرده‌اند و عوارضی برای بازیافت لوازم الکترونیک بعضا سمی در کارخانه‌های تولید وسایل و ابزار تصویب کرده‌اند. 7 ایالت همین امسال دریافت عوارض را شروع کرده‌اند و سازندگان نیز مجبور خواهند بود تا هزینه بازیافت زباله‌های الکترونیک را پوشش دهند، زباله‌هایی که شامل تلویزیون‌ها و تقریبا هر چیز دیگری می‌شود که یک صفحه نمایش با قطر دست‌کم چهار اینچی دارد. فقط در ایالات متحده وزن زباله‌های الکترونیک در هر سال به سه میلیون تن می‌رسد. قانون‌گذاران فدرال اما تا زمانی که مثمر ثمر بودن برنامه‌های ایالتی به اثبات نرسد، اقدامی نخواهند کرد.

نهایی شدن تجارت کربن؟ شاید!

بالاخره قانون پر مجادله تجارت کربن اجرایی خواهد شد و از شرکت‌ها خواسته خواهد شد تا در محدوده تعیین شده میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای باقی بمانند، با این حق انتخاب که بتوانند مقدار مجاز بیشتر از تولید واقعی خود را بفروشند یا نیاز بیشتر از مقدار مجاز خود را خریداری کنند. این قانون که در تیرماه سال گذشته به تصویب مجلس نمایندگان رسید، در اوایل سال به سنا ارسال شد؛ ولی با یک مشکل عمده مواجه بود: ایمی رایدنور، رئیس مرکز ملی پژوهش‌های سیاست‌گذاری عمومی می‌گوید: «قانون گذاران به طور کلی دوست ندارند که در سال‌های انتخابات اقدامات بحث برانگیز انجام دهند».

ج)چین و فعالیت‌های زیست‌محیطی

انرژی آبی بی‌ضرر
دوازده سد جدید هیدروالکتریک در رودخانه یانگ تسه، زیست بوم 188 گونه از ماهیان را نابود کرده‌اند. سازمان حفاظت از طبیعت و گروه شرکت‌های پروژه سه دره، یک برنامه ترمیمی برای آبخیزها و دشت‌های سیلابی آسیب دیده ترتیب داده‌اند تا از آبزیان مراقبت شود. اما نداشتن تایید دولت چین و جریان شدید آب در بالادست؛ اجرای این پروژه را با مشکل روبرو کرده است.

ساختمان سبز
ساخت و ساز تقریبا 2 میلیارد متر مربع در سال در این کشور، تقریبا 25 درصد از مصرف کلی انرژی در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. دو ساختمان در شرف افتتاح، ساختمان Parkview Green و مرکز ونکه در پکن، اولین کاندیداها در این کشور برای اخذ تاییدیه ساختمان سبز و کارآمدی انرژی هستند. شورای دفاع از منابع طبیعی اولین استانداردهای رده بندی و برچسب گذاری انرژی برای ساختمان‌ها در چین را تدوین کرد.
اما دولت چین تمایلی به بهره گیری از خدمات ارزیاب‌های ثالث برای انرژی ساختمان‌ها را ندارد، و ترجیح می‌دهد تا به کارمندان دولتی اعتماد کند، که احتمالا دچار کمبود نفرات هستند و در برخی از موارد نیز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

چوب‌های مصرفی
چین تولید کننده شماره یک مبلمان در جهان است؛ و از هر دو درخت مناطق حاره‌ای که در هر نقطه از جهان قطع می‌شود، یکی را می‌خرد. اتحاد جنگل‌های بارانی با IKEA همکاری می‌کند تا تعیین کند چوب مورد استفاده برای مبلمان تولید شده در چین این شرکت، از کجا نشات می‌گیرد و این که آیا از یک جنگل قانونی قابل بازسازی می‌آید یا خیر.
اما تنها یک سیستم نه چندان قوی برای رهگیری کنده‌های درخت در این کشور وجود دارد. در صورتی که باید با اصلاح این سیستم یک سیستم موثرتر ایجاد شود.

د) پروژه‌های انرژی جایگزین در سال جاری آغاز می‌شوند

• جذب پرتوهای خورشیدی
شصت بشقاب خورشیدی متمرکز (موثرترین در جهان در تغییر جهت دادن انرژی خورشیدی) در اوایل ماه جاری در آریزونا نصب خواهد شد و هر سال، برق مورد نیاز 202 خانه را تامین خواهد کرد. در ادامه سال نیز قرار است مجموعه‌های بزرگ‌تری در تگزاس و کالیفرنیا نصب شوند.

به دام انداختن گرمای اگزوز
ابزارهای ساخته شده از جنس مواد ترموالکتریک که در اگزوز خودرو قرار می‌گیرند، گرمای تلف شده را جذب کرده و آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند و با استفاده از این الکتریسیته در سیستم‌های برقی خودرو، هزینه سوخت را تا 8 درصد کاهش می‌دهند. بی‌اس‌اس‌تی در سال جاری این سیستم را روی یک بی‌ام‌دابلیو سری 5 و یک فورد فوکوس آزمایش خواهد کرد.

برداشت جلبک با ماهی
شش عدد ماهی می‌توانند همان اندازه آب مملو از جلبک را تصفیه کنند که یک دستگاه 250 هزار دلاری. روغن‌گیری هم ساده است: ماهی را بپزید و فشار بدهید تا روغن جلبک برای سخت دیزل به دست بیاید. و بعد از آن می‌توان ماهی را خوراک جانداران مزرعه کرد. این ماهی گیاه‌خوار هم‌چنین می‌تواند کربن را از جو بگیرد و گل‌های جلبک را نیز بخورد. لایوفیولز امیدوار است تا بتواند اولین تاسیسات تالابی خود را برای اثبات این ایده در سال جاری افتتاح کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =