آیا دفاع الهام از واریز نکردن 1 میلیارد دلار به خزانه مجلس و دیوارن محاسبات را قانع کرده است؟

پویا دبیری مهر:شاید اگر دیوان محاسبات می دانست که انتشار گزارش تفریغ بودجه سال 85 کل کشور،موجبات توپ و تشر نمایندگان مجلس و منتقدان دولت و وزرای دولت و حامیانش را فراهم می کند؛لااقل در این برهه زمانی این گزارش را منتشر نمی کرد.

پس از ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 85 از سوی دیوان محاسبات به مجلس و قرائت آن در صحن علنی،موجی از سوالات متعدد ذهن نمایندگان مجلس و مسوولان نطارتی کشور را پر کرد.در این بین هیچ مقام دولتی حاضر نشد به ابهام عدم واریز 1 میلیارد دلار درآمد نفت به خزانه پاسخ دهد.

در بند 3 گزارش دیوان محاسبات آمده بود که بخشی از سود سهم دولت ناشی از مازاد بهای نفت خام صادراتی معادل یک میلیارد و 58 میلیون دلار به حساب خزانه واریز نشده است.بعد از ارئه این گزارش که مثل یک بمب خبری در فضای رسانه یی کشور هم ترکید،این غلامحسین الهام؛سخنگوی دولت بود که بر خود دید تا روشنگری کند.

الهام در نشست خبری خود با خبرنگاران را متهم کردن دیوان محاسبات به "سیاسی کاری" گفت: مسأله واریز نشدن یک میلیارد دلار به صندوق ذخیره ارزی سیاسی است.وی تیغ انتقاد خود را بر گلوی مجلس نیز کشید و گفت:"تغییر در لوایح و مصوبات مجلس را عامل اصلی چنین گزارش‌هایی است."این اظهارات غلامحسین الهام بی جواب نماند و با واکنش برخی نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات مواجه شد.

مفتح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور در گفت و گو با "خبرآنلاین" در پاسخ به اظهارات الهام گفت:"بر اساس گزارش دیوان محاسبات که به مجلس ارائه شد و گزارش آن در صحن علنی هم خوانده شد، حدود یک میلیارد دلار از مازاد بهای نفت به خزانه واریز نشده است."

وی افزود:این گزارش قانونی است و نمی توان آنرا سیاسی دانست چون دیوان محاسبات منافعی پشت این گزارش ها ندارد.

دیوان محاسبات نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت ظهر روز یکشنبه،20 بهمن اعلام کرد: در تهیه گزارش‌های تفریغ بودجه سیاسی عمل نمی‌کنیم.

معاون فنی و امور حسابرسی شرکت‌های دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: این نهاد در تهیه گزارش‌های عملکرد و نیز تفریغ بودجه بر اساس اصول حرفه‌ای و مصون از رنگ و بوی سیاسی عمل می‌کند.

بیوک مردانی با بی‌اساس خواندن مطالب مطروحه درخصوص گزارش تفریغ بند (ه) تبصره 11‬قانون بودجه سال ‪1385 ‬تاکید کرد که مبنای کار در دیوان، اصول حرفه‌ای است.

وی گفت: گزارش‌های دیوان محاسبات کشور طی سال‌های گذشته به مقامات عالیرتبه نظام از جمله ریاست محترم جمهوری ارایه شده، نشان داده است که عملکرد دیوان بر اساس اصول حرفه‌ای بوده و از رنگ و بوی سیاسی مصون می باشد.

مردانی گفته است:گزارش تفریغ بودجه در بخش جزء یک بند (ه) تبصره 11 قانون بودجه نشان می‌دهد، از میزان ‪ 7/25 ‬میلیارد دلار مازاد درآمدهای نفتی ( مازاد 40 ‬دلار برای هر بشکه) ‪1/21 ‬میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز و مبلغ ‪5/3 ‬میلیارد نیز به حساب هزینه منظور شده است.

محمد رضا باهنر،نائب رئیس مجلس نیز در این خصوص گفت:"اینکه مجلس باید یا بله بگوید یا نه فقط در یک مورد سابقه دارد و آن موضوع قراردادهای بین‌المللی است، اما در سایر قوانین اعم از بودجه و قوانین دیگر، مجلس عموما اصلاح و سپس تصویب می‌کند، لذا اظهارات آقای الهام پایگاه حقوقی ندارد."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =