۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳

عزت‌الله سحابی

گروه اقتصاد: عزت اله سحابی، کارشناس اقتصاد سیاسی در ارزیابی خود از عملکرد اقتصادی دولت نهم گفت:"تاکید افراطی بر تداوم واردات لجام گسیخته با هدف کنترل تورم که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده، در عمل منجر به بهره مند شدن تجار از سود بیشتر و افزایش فشار بر فقرا به دلیل دامن زدن دولت بر تزریق نقدینگی و رشد تورم شده است."

سحابی که سابقه مدیریت سازمان برنامه و بودجه سابق را در کارنامه خود دارد در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت:"آقای احمدی نژاد با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره فقرا رییس جمهور شد ولی سیاست های اقتصادی او دهک های پایین درآمدی را تحت فشار مضاعف قرار داده است."

او در توضیح دلایل ادعای خود گفت:"زمانی که دولت در یک سال بیش از 50 میلیارد دلار واردات انجام می دهد به این معناست که بین 15 تا 30 درصد سود این حجم از واردات نصیب تجار می شود. در مقابل کشاورزان ایرانی و فعالان صنایعی همچون نساجی با زیان قابل توجه مواجه می شوند."

سحابی افزود:"همچنین تزریق بی سابقه حجم بالای نقدینگی، تورم را به زیان دهک های پایین درآمدی افزایش داده است. در همین حال اجرای شتابزده طرح تحول اقتصادی هر چند در وادی امر موجب بهبود درآمد دهک های پایین می شود ولی تزریق نقدینگی یارانه ها و واقعی شدن قیمت ها تورم کمر شکنی را به اقشار کم درآمد تحمیل خواهد کرد."

این کارشناس با سابقه اقتصاد سیاسی در خصوص راهکارهای اصلاحی در شرایط فعلی گفت:"جلوگیری از هزینه کرد بودجه عمرانی مصوب در بخش جاری، حفظ استقلال حساب ذخیره ارزی، شفاف سازی حساب های دولتی، حفظ استقلال مرکز آمار ایران و احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی از مهمترین مسایلی است که دولت آینده چه رییس جمهور آن آقای احمدی نژاد باشد چه فرد دیگری باید دستور کار باشد."

سحابی رفع این مسایل را نیازمند حفظ جایگاه مجلس دانست و تاکید کرد:" نمایندگان مجلس باید با قاطعیت مانع بی انضباطی مالی دولت شوند."

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود:"تجربه نشان داده که دولت حتی در خصوص لایحه مصوب مجلس در مورد بودجه سالانه کشور چندان به رای مجلس توجه نمی کند، کما این که سال گذشته هم با وجود افزایش دستگاه های دولتی از 39 به 262 دستگاه برای تخصیص بودجه، رییس جمهور ابلاغ بودجه 87 را به همان 39 دستگاه مندرج در لایحه دولت انجام داد. بنابراین در روند بررسی، تصویب و نظارت بر اجرای قوانین ثوه مقننه باید نقش واقعی خود را در مقابل قوه مجریه ایفا کند تا جلوی وارد آمدن خسارت بیشتر بر اقتصادایران گرفته شود."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۴
    0 0
    آخه آدم قحظي شده كه با كسي كه مخالف سرسخت اصل ولايت وفقيه است مصاحبه كرده و ايشان را در جامع مطرح مي كنيد .....
  • ستوده IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۴
    0 0
    حدود سی سال است که به گناه متفاوت بودن چنین افراد متخصص و ارزشمندی از صحنه خارج شده اند. همین طور بسیار افراد ناشناخته که ترک وطن کردند و هنوز هم دانشجویان نخبه فضایی برای رشد و زندگی مطلوب در ایران نمی یابند و زندگی در غربت را ترجیح میدهند، تا کی باید این روند ادامه داشته باشد، مگر ایران برای همه ایرانیان نیست؟؟؟
  • دکتر حق گو IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۴
    0 0
    به نظر من مهم نیست چی کسی حرف میزند مهم اینست که مفهوم حرف وی چیست، نظر آقای سحابی نظر بسیاری از اقتصادانان اعم از جناح راست و چپ می باشد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۸
    0 0
    انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم از شاهکارهای دولت نهم بود .واقعا آقای سحابی درست میگوید.
  • حميد IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
    0 0
    آقاي ياخانم بي نام وقتي كه آقاي دانش جعفري در كابينه تحمل نمي شودومسئولين اقتصادي پشت سرهم عوض مي شوندمعلوم است كه دردولت نهم قحط الرجال اقتصادي است حتما شمافرد ناآگاهي هستيد كه سوابق وخدمات شايسته مهندس سحابي رانمي دانيد؛حداقل مواضع ايشان رادرمورد ولايت فقيه درهنگام تنظيم قانون اساسي ازبزرگترهايتان بپرسيد.
  • بی نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۱
    0 0
    دكتر احمدي نژاد الفباي اقتصاد را هم نميداند .نقذ وي جدي گرفتن وي است. اگر جائي براي نقد وجود داشته باشد،مجلس است كه با دولت مماشات ميكند.