با گسترش شبکه‌های هوشمند برق، اختلال در مهم‌ترین انرژی مصرفی مردم به هدف جدید مجرمان سایبری تبدیل شده است. برای مقابله با این تهدید جدی و ارتقای امنیت این شبکه‌ها ، قرار است 21 میلیارد دلار هزینه شود.

فاطمه محمدی‌نژاد: به گزارش Pike report ، قرار است شرکت‌های رفاهی سراسر جهان تا سال 2015 / 1394 مبلغ 21 میلیارد دلار برای بهبود امنیت سایبر در سیستم برق شبکه هوشمند دنیا هزینه کنند.

در حالی که صنعت، شبکه‌های هوشمند را بصورت گسترده برای کنترل و تنظیم بهتر انرژی برق توسعه می‌دهد، حملات سایبری نگرانی‌های بیشتر را به‌وجود آورده است. خطرات پراکنده از حملات تروریستی و هکرها گرفته تا تصادف‌ها و بلایای طبیعی همه می‌توانند خسارات قابل توجهی بوجود آورند.

برای حفاظت بهتر از شبکه، شرکت‌‌ها مجموع 21 میلیارد دلار طی پنج سال آینده صرف خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود بخش تجاری که به این بازار خدمات ارائه می‌دهد، در مقایسه با این 21 میلیارد دلار تا سال 2015 سالانه مبلغ 3.7 میلیارد دلار رشد سوددهی داشته باشد.

کلینت ویلاک، از نویسندگان این گزارش در بیانیه‌ای عنوان کرد:« هیچ شرکتی در این زنجیره دوست ندارد حلقه ضعیف باشد. نگرانی‌ها در مورد آسیب‌پذیری شبکه باعث شده است که فناوری‌های رفاهی از نزدیک با تولیدکنندگان سیستمی، متصدیان سازمانی و هیات‌های استاندارد کار کنند تا از این طریق بتوانند چارچوبی مستحکم برای امنیت سایبر شبکه‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف تهیه کنند.»

نگرانی‌ها در مورد تسهیلات و سیستم‌های نیروی برق از سال‌ها پیش افزایش یافته است. از زمانی که شرکت‌ها مدرن شده و تجهیزات و خدمات خود را به شبکه هوشمند منتقل کرده‌اند، این نگرانی‌ها بیشتر شده است. سال گذشته پس از تلاش گروهی از هکرها برای عبور از امنیت شبکه برق آمریکا، امنیت سایبر شبکه هوشمند تیتر نخست رسانه‌ها شد.

بر اساس گزارش پیشین Pike report تا سال 2015 حدود 200 میلیارد دلار در بخش شبکه‌های هوشمند سرمایه‌گذاری خواهد شد.

اما مشکلات باقی است. شرکت‌ها برای رشد ارتباطات، سامانه‌های هوشمندی را نصب کرده‌اند که از شبکه‌های دو طرفه استفاده می‌کنند و همین، آن‌ها را در مقابل هکرها آسیب‌پذیرتر می‌سازد. شبکه‌ها نیز یکپارچه‌تر شده‌اند که این هم آسیب‌پذیری در مقابل حملات سایبری را افزایش می‌دهد.

گزارش پایک خاطرنشان ساخت: «از آنجا که شرکت‌های زیادی در شبکه هوشمند حضور دارند، رسیدن به استانداردهای مشترک امنیت شبکه دشوار است. برای افزایش امنیت، شرکت‌ها به فناوری‌های پیوسته امنیتی نیاز دارند که بتواند در مناطق مختلف جغرافیایی کار کند. دولت آمریکا از موسسه ملی استاندارد و فناوری درخواست کرده است تا استانداردهای مشترک را برای توافق شرکت‌های شبکه هوشمند وضع کند.

طی پنج سال آینده، هزینه‌های امنیت به احتمال زیاد سنگین‌ترین هزینه‌ها در حفاظت از تجهیزات و مدیریت خواهند بود. اما مبالغی نیز برای امنیت بیشتر توزیع سامانه‌های هوشمند و خودکار مورد نیاز خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =