هر زائری که از ایران یا کشورهای دیگر به شهر نجف اشرف سفر کرده، در گذر از کوچه‌های اطراف مشاهد مشرفه، بدون تردید با وضعیتِ رقّت بار و نامطلوب بهداشتی و نظافتی مواجه شده است؛ صحنه‌هایی ناهنجار با مناظری مشمئز کننده که مشام هر تازه واردی را می‌آزارد و او را به تأمل وامیدارد، براستی چطور می‌شود، در شعاع یکصد متری حرم مطهّر امیرالمؤمنین علیه السلام، با اینکه این همه در کلمات دُرربار آن حضرت، به مقوله نظم، نظافت و بهداشت عمومی توصیه گردیده، اما در عین حال وضعیت بهداشت معابر و نظافت عمومی، اینگونه در این شهر، در سطح نازلی قرار دارد؟

زائري که به شهر زيارتي نجف اشرف سفر ميکند، نخستين چيزي که براي او آزار دهنده و ناراحت کننده است، وضعيت غمبار و ناهنجار انباشت زباله در معابر و کوچه‌ها و نيز فقدان کلّي بهداشت در کوي و برزن اين شهر مهم زيارتي است. مسأله نظافتِ عمومي و بهداشت معابر، در اين شهر در پايين‌ترين سطح خود، بلکه در حدّ صفر است، چيزي که براي يک شيعه زائر حرم اميرالمؤمنين عليه السلام، ابداً پذيرفتي نيست؛ وضعيت به گونه اي ناهنجار است که براحتي مي‌توان اذعان داشت، اين شهر سترگ و مهمّ شيعي جهان، نهاد و سازماني به نام شهرداري ندارد! زائراني که از کشورهاي اروپايي و امريکايي و مانند آنها، به اين شهر سفر کرده اند، برخي در سفرنامه‌ هاي خود به اين موضوع رقت بار فقدان نظافت و بهداشت عمومي در اطراف حرم اميرالمؤمنين عليه السلام در شهر نجف اشرف، اشاره کرده‌اند.
زباله در نجف

البته وضعيت بهداشت در عراق، ابداً قابل مقايسه با ايران نيست و با همه ضعف‌ها و اشکالاتي که در سيستم نظافت عمومي، امحاء و مشکل بازيافت مکانيزه زباله و مسائل پيراموني آن، در ايران اسلامي نيز وجود دارد، اما در عين حال، بايد اذعان داشت که سطح بهداشت و نظافت عمومي در ایران نسبت به بسياري از کشورهاي ديگر، از جمله کشورهاي عربي همچون عراق، مصر، تونس، لبنان، وضعيت مطلوب و نسبتاً پيشرفته‌اي دارد. نبايد از نظر دور داشت که مسأله عدم توّجه جدّي به نظافت عمومي و عدم رعايت بهداشت، به نظر ميرسد در ميان عربها، يک فرهنگ عمومي ريشه دار است، چنانکه در کشورهايي نظير مصر هم وضعيت، تا حدودي چنين است و با همه اين حساسيتي که ما ايرانيان نسبت به مسايل بهداشتي در کشور داريم، متأسفانه به همان ميزان، در کشوري، همچون عراف، نه از سوي دولت و نه مردم، چندان موضوع پر اهميت و پرطمطراقي تلقي نمي‌شود! مضافاً بر اين، نبايستي مسائل اساسي سياسي و امنيتي ناپايدار امروز عراق و مبارزه با جريانهاي تکفيري، و اولويتهاي دولتي را نيز از نظر دور داشت.

انباشت و تلنبار زباله در شهري فرهنگي، مانند نجف اشرف، چيزي نيست که بتوان به سادگي از کنار آن گذشت؛ چرا که در دل اين شهر کهن، بي‌نظيرترين انسان نظيفِ تاريخ اسلام و تشيع، يعني اميرالمؤمنين عليه السلام، آرميده است، کسي که در ميان کلمات گهربار و توصيه‌هاي دُرربارش در زمينه نظم و انضباط اجتماعي يا نظافت و بهداشت و رعايت حقوق عمومي مردم، تا آخرين ثانيه‌هاي حيات آن سترگ مرد تاريخ، مشاهده مي‌شود، در عين حال ميبينيم وضعيت بهداشت ونظافت عمومي اين شهر در چنين وضعيت ناهنجاري قرار دارد.

حال با توجه به وضعيتِ فرهنگي، اجتماعي، سياسي و امنيتي ناپايدار در عراق، براي پاکسازي اطراف حرم مطهر، در آينده‌ نزديک، برنامه و افق روشني، نسبت به رفع و حل معضل رقت بار زباله‌ها در مشاهد مشرفه از سوي خود عرافي‌ها، ديده نمي‌شود، از اين روي، به جهتِ اهميت فوق العاده اين شهر زيارتي، به شهرداري تهران، بخصوص شخص آقاي دکتر قاليباف، شهردار محترم تهران بزرگ، پيشنهاد ميکنيم، در صورت امکان، دستور فرمايند، مطالعه‌اي روي اين موضوع بشود، بلکه عزيزان در شهرداري تهران، بتوانند با ارائه راهکار و طرحي (در قالب يک پروتکل با مسؤولان وزارتين بهداشت و کشور عراق)، در يک حرکت نمادين، شهرداري تهران، رسماً مسؤوليتِ «نظافت و بهداشت عمومي و جمع آوري زباله از اطراف حرم مطهّر مولي الموحدين، اميرالمؤمنين علي بن ابي‌طالب عليهما السلام، تا شعاع يک کيلومتري حرم» را، به صورت تبرّعي، بر عهده بگيرد؛ بدان اميد که اين چهره زشت، ناهنجار، نامطلوب و  بسيار مشمئز کننده، که در تقابل آشکار با آموزه‌هاي صريح اين امام همام عليه السلام است، به زودي، از اين شهر سترگ فرهنگي شيعيان، زدوده و بر طرف گردد، ان شاء الله.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    25 8
    انجام این امور در صلاحیت دولتهاست نه شهرداری یک شهر
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
      7 0
      با نظارت دولتها برادر يا خواهر خواندگي بين شهرهاي دو دولت با توافقها امکان پذير و امري رايج است
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    85 27
    داداش هنوز خسارت جنگ را ندادند. بریم نظافتشون هم بکنیم. بیچاره ما ایرانیها
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
      30 14
      داداش اشتباه برداشت کرديد،مطلقا موضوع عراق نيست، موضوع نظافت اطراف حرم اميرالمؤمنين ع است، با توجه به وضعيت امنيتي و گرفتاريهاي دولت عراق يک محدوده بسيار ناچيز نزديک ده کيلومتر مربع اطراف حرم حضرت است
  • افشین A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    7 4
    علی رغم اینکه با نظر دوستمون درباره بحث خسارت و غرامت جنگ موافقم، اما با توجه به جمعیت بالای زائران ایرانی که در ایام مختلف سال به حرم امیرالمومنین ع مشرف می شوند، شاید قابل بررسی باشد. در نظر بگیرید اربعین سال جاری، شاید اگر بهداشت محیطی دست کم در همین شعاع شرایط مطلوبی داشت، شاید بسیاری از هم وطنان بیماریهای گوارشی و تنفسی را سوغات نمی اوردند. البته پیشنهاد دیگر هم می تواند اقدامات تهاتری و زیرساختی در شهرنجف به منظور توانمندسازی بلدیه این شهر باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    4 3
    مردم ابران تبرعی انجام دهند اونوقت دولت عراق فکر میکنم130 دلار پول ویزا از ایرانیها نمیگیرد
    • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
      2 1
      تو بندگی به شرط مزد مکن ...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 0
    از آنجايي که مشاهد مشرفه و حرمهاي نجف و کربلا، همه توسط شاهان و مردم شيعي ايران اسلامي بازسازي و تجديد بنا شده است، به نظر ميرسد تا ايرانيان قدمي براي زودون اين معضلات برندارند، حميتي در مردم عراق مشاهده نميشود، فکر صائب و ايده خوب و حرکتي سمبليکي است "تا شعاع يک کيلومتري حرم امام علي عليه السلام"، بلکه اين اقدام عراقيها را به تحرک وادارد الحق و الانصاف بنده به عنوان يک زائر از اين وضعيت زباله هاي دهشتناک غصه ام گرفت، بوي تعفن زباله هاي مانده در اطراف حرم، دل هر شيعه غيور را به درد ميآورد. دوستان به اين مساله به عنوان يک وظيفه ديني و فرا ملي بايد بنگريم، وقتي دولت و مردم عراق برنامه اي براي زدودن اين چهره کريه در اطراف حرم حضرت امير عليه السلام ندارند بايد دست روي دست گذاشت؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      0 0
      از خيابان سوق الحويش سري به کتابخانه علامه اميني ره زدم، سپس رفتم منزل امام خميني ره ديداري داشته باشم در اين محوطه آنقدر آشغال و زباله خيس گنديده تلنبار شده است که تهوعم گرفت، الحق پيشنهاد نابي است، من نميدانم اصلا شهر نجف شهرداري دارد؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 1
    "عدم توّجه جدّي به نظافت عمومي و عدم رعايت بهداشت، به نظر ميرسد در ميان عربها، يک فرهنگ عمومي ريشه دار است" می شه جنابعالی بگید این اطلاعات دقیق و تحلیل جامعه شناسی تون از کجا به دست آوردین. "فرهنگ عمومی ریشه دار" حرف ناربطی می زنید. شما شهر نجف رو به همه جهان عرب تعمیم می دهید. همه کشورهای عربی رو رفتید دیدید. حالا یکی بره تو محله های اونچنانی که پر از معتاد و هیرویینی بعد بگه همه مردم ایران معتادند. و اعتیاد در فرهنگ عمومی اونا ریشه داره. یعنی چه قبول می کنید؟
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      0 0
      بي خود از اب گل آلود ماهي نگير و جوگير نشود و موضوع را سياسي و بزرگ نکن عدم توجه جدي به نظافت عمومي، جز در کشورهاي اروپايي پيشرفته که البته گاهي مانند ايتاليا بحران زباله ه ها هم فراوان داريم، در همه ملل شرق جهان سومي اين مسأله "عدم توجه جدي به بهداشت عمومي" يک پديده و بليه عمومي است، چه چيزي را انکار ميکنيد؟ کشورهاي عربي، شرقي و هند و پاکستان و افغانستان هم همين است، تازه خود ايران هم تو همين پايتختش جوي آب کنار خيابانها، موشهاي بزرگ داره يا بريد شمال مازندران و گيلان تلبنار زباله و بريد اطراف شهر و جاده پر از زباله است اين مسأله يک معضل عمومي در همه کشورها هست ولي خب مشاهد مشرفه, به جهت تقدس مکاني طبعا همه وظيفه دارند اقدام کنند، اگر دولتي کوتاهي ميکند، عقلا بايد همه کمک کنند تا رفع شود
  • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 0
    واقعا آزاردهنده است. همش فکر میکردم چکار میشه کرد. با یه بودجه ی مختصر میشه مکانیابی و دفن بهداشتی زباله انجام بشه. فکر میکنم جزو باقیات صالحات باشه. شخصا وظیفه ی خودم میدونم هر کاری از دستم بر میاد انجام بدم. برای امیرالمونینم.
  • یاسین IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 1
    پیشنهاد خوبیه به شرطی که برای تامین بودجه این کار توسط شهرداری بیش از این بر موج ویرانگر و شومی بنام تراکم فروشی که امنیت و سلامت و حق نفس کشیدن شهروندان را با مخاطرات جدی روبرو خواهد کرد دامن زده نشود .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 2
    این آقا به چه حقی عدم توجه به نظافت را به فرهنگ عمومی عرب ها نسبت می دهند. واقعا رفتند در همه شهرهای عربی زندگی کردند تا این نتیجه رو رفتند. متاسفم که هنوزم که هنوزه زمزمه هایی از نژاد پرستی شنیده می شه. کمی به خودتون بیایید آقایون محترم.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام مشکلی که در مورد کفش داری ها درحرم امیرالمومنین علیه السلام وجودداشت نیز قابل توجه است. کفشداری ها با فاصله از ورودی قراردارند و بدون کفش باید مسافتی را که دیگران باکفش تردد میکند را طی کرد.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 1
    صحیح پیشنهاد خوبیه به نظرم باید در شورای شهر مطرح شه
  • محمد A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    4 3
    نظر این برادر مصداق کامل کاسه داغتر از آشه پدر جان شما نظافتو تو تهران رعایت کن لازم نکرده نظرات متمدنانه بدی در ضمن من به عنوان یه شهروند راضی نیستم یه قرون از پول مالیات و عوارضی که میدم هیچ جای دنیا غیر از ایران خرج بشه. چه معنی داره؟ ۲۰۰ میلیون شیعه تو دنیاس قرار نیست بار مسئولیت همه به گردن ما باشه. تقسیم کارم بد نیست...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
      0 0
      محمد آقاي گل گلاب بنده به عنوان يک دلباخته و شيعه امير المؤمنين ع انشاء الله که راست گفته باشم به والله و تالله و بالله حاضرم رسماً مقدار پولي که احتمالا قرار است از جيب "جنابعالي" براي نظافت اطراف حرم اميرالمؤمنين عليه السلام هزينه شود، به شرفم به عزتم سوگند، به شما برگردانم، ولي اين نوع رفتارهاي سبک و زشت برازنده يک شيعه نسبت به مولا اميرالمؤمنين ع درست نيست. بنده خدا کي از شما پول خواسته اينقدر خودزني ميکنيد؟ اصلا مگر قرار است پولي از شهرداري هزينه شود که راضي باشيد يا نباشيد؟ فعلا طرحي و پيشنهادي است، ان شاء الله که ريالي از شما هزينه نشود، نگران نباشيد براي خود نگهداريد مبارک خودتان و مطمئن باشيد خداوند "هر پولي" را براي اين نوع کارها نميپذيرد، عزت زياد
  • حسن از تبریز IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    4 1
    با سلام به دوستان عزیز به نظر من بایستی از لحاظ فرهنگی در نجف تبلیغات صورت بگیرد تا مردم شهر خودشان نسبت به اینکار اقدام کنند از اینجا فقط کار موقت میشه