به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مناظره» برای ما ایرانی ها همیشه یادآور فضای بحث های سیاسی و یا انتخاباتی است؛ اما بیشتر کشورها تجربه های دیگری از مناظره هم دارند. این مسابقه که تبدیل به روش مهم آموزشی در دنیا شده عمری نزدیک به صد سال دارد.
در ایران، اولین دوره مسابقات ملی مناظره از سوی «سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی» اردیبهشت سال ۹۱ و در دانشگاه تربیت مدرس با حضور ۱۶ تیم از دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علم و صنعت، علامه طباطبایی، مذاهب اسلامی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.
اکنون هم، مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان (نشان خواجه نصیرالدین طوسی)، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از شنبه تا دوشنبه هفته آینده با شرکت دوازده تیم از استانهای مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام و با همکاری جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر، در این دانشگاه برگزار میشود.
مسیح مهاجری: شیعه و مسلمانیم اما فرهنگ مناظره نداریم
مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامۀ جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ما هنوز فرهنگ مناظره نداریم، بر ایجاد چنین بستری تاکید کرد و همچنین گفت که اصول مناظره باید هم در میان مناظره کنندگان و هم مخاطبان ترویج پیدا کند.
حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در دیدار با اعضای هیئت اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: با اینکه مسلمانیم و شیعه هستیم و امام صادق(ع) ما با دهریهای آن زمان به آرامی صحبت میکردند و حرفها را میشنیدند و جواب میدادند ما این فرهنگ مناظره را نداریم. اصلا این فرهنگ را نداریم و مناظره برای ما کاری لغو عبث محسوب میشود.
ابتدا با مناظره شهید بهشتی با کیانوری مخالف بودیم
وی با ذکر خاطراتی از شیوه مناظره شهید بهشتی گفت: از سال های ۵۹ و ۶۰ که کیانوری دبیرکل حزب توده پیشنهاد مناظره با دبیر کل حزب جمهوری اسلامی را داد، آقای بهشتی این موضوع را در شورای مرکزی حزب مطرح کردند. با توجه به اینکه در حزب آقای بهشتی عضوی هم رتبه و هم سان با دیگر اعضای حزب نبودند و ما هم شاگرد او بودیم اعتقاد داشتیم هر تصمیمی که او بگیرد، درست است اما با این حال از ما نظر خواست.
مهاجری اضافه کرد: من در مورد این مناظره گفتم که مخالف هستم وقتی دلیلش را پرسیدند گفتم که من با اصل مناظره حزب جمهوری اسلامی و حزب توده مخالف نیستم. من با اینکه شما با کیانوری مناظره کنید مخالفم. شاگرداهای شاگردهای شما باید با او مناظره کنند. دیگران هم نظرات خود را گفتند و جمع بندی صحبتهای همه جز ایشان این بود که در مناظره شرکت نکنند.
وی در ادامه عنوان کرد: اما شهید بهشتی پاسخ داد که آقای کیانوری از شخص او خواسته در مناظره شرکت کند. بعد از اینکه شهید بهشتی در مناظره شرکت کرد و مناظره از تلویزیون پخش شد متوجه شدیم حضور شهید بهشتی در مسابقات تصمیم صحیحی بود. نکتۀ اصلی این است که شهید بهشتی با تمام عظمت و بزرگیاش حاضر شد با کیانوری مناظره کند. با بررسی که انجام دادم متوجه شدم شهید بهشتی در ۱۸ مورد در مباحث مختلف اجتهاد داشت. امّا با وجود جایگاه علمی و سیاسی که داشت حاضر به شرکت در مناظره شد. به علاوه با همه این احوال با سعه صدر و به راحتی به همه افراد دیگر که در سطح خیلی پایین تری بودند میدان میداد و به حرفشان گوش میداد و هیچ توهین و تحقیری به هیچ کس نمیکرد. همچنین بسیار علمی به همه سوالات پاسخ میداد.
مهاجری اضافه کرد: آیه شریفۀ "ادع الا ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه" اشاره به مناظره کردن با علم دارد و شهید بهشتی با پشتوانۀ علمی مناظره میکرد. اینها اصول مذاکره شهید بهشتی بودکه در جلسات عمومی مناظره استفاده میکرد. او حتی در گفتوگوهای خصوصی و داخلی نیز این اصول را رعایت میکرد. حتی در آن سالهایی که بنی صدر سخنرانیهای تندی علیه آقای بهشتی انجام میداد، او پشت سر بنی صدر حتی در جلسات شورای مرکزی حزب هیچگاه کوچکترین بیادبی نمیکرد و نمیگفت «بنی صدر» و همواره مقید بود بگوید «آقای بنی صدر». هعمین اخلاق بود که باعث میشد افراد بزرگی که در شورای مرکزی حزب و مؤسسان آن بودند مثل آقایان خامنهای، هاشمی، باهنر، موسوی اردبیلی به ایشان احترام فوق العادهای بگذارند. این احترام صرفاً به خاطر علم ایشان نبود، چون مثلاً آقای موسوی اردبیلی که الآن مرجع تقلید هستند از لحاظ علمی از ایشان کمتر نبودند امّا احترام فوق العادهای نسبت به ایشان داشتند و به حرفهایشان توجه ویژهای میکردند.
مدیر مسئول روزنامه جمهوری در ادامه عنوان کرد: اگر ما الآن این اخلاقیات را رعایت کنیم بسیاری از مشکلاتمان حل میشد و جناحهایی که امروز داریم بسیار راحتتر میتوانستند با هم کنار بیایند. ضمن اینکه جناح بندیهای امروز خیلی نزدیک تر از فاصله جناحهای اول انقلاب است. چپی که امروز به کار میبریم بسیار متفاوت است با چپی که اوّل انقلاب به معنی مارکسیستها و ماتریالیستها و بیخداها بود، امّا الآن منظور از چپ، گروهی است که به گروه دیگر انتقادهایی دارد ولی مسلمان خداپرست نماز خوان، حتی گاهی نمازشب خوان است. پس این دو جناح که هر دو معتقد به انقلاب و اسلام و وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند نباید با هم دعوا داشته باشند و سر هم را بشکنند، یا عمامه هم را زمین بیاندازند. این رفتارها نه با اسلام جور در میآید نه با مناظره و نه با اخلاق. متأسفانه امروز در کشورمان میبینیم که اگر در جایی مناظره باشد و مناظره کنندگان با هم دعوا نکنند، عده ای هستند که مراسم را به دعوا بکشانند.
اصول مناظره هم در میان مناظره کنندگان و هم مخاطبان باید ترویج شود
مهاجری با اشاره به رعایت آداب مناظره توسط مناظره کنندگان و شنوندگان آنها اظهار کرد: یکی از نکاتی که شما در برگزاری مناظرات باید رعایت کنید این است که به این بپردازید که به غیر از مناظره کنندهها، شنوندگان چه آدابی را باید رعایت کنند. حتی اگر مناظره کنندهها بسیار خوب مناظره کنند؛ یک مستمع بد ممکن است با شلوغ کردن و تشویقهای بیجا و سوت و کف زدنها مناظره کننده را تحریک و تهییج کند که از کوره در برود و بالأخره حرفی بزند که با اصول مناظره جور در نیاید. پس اصول مناظره هم در مناظره کننده و هم در مخاطبین باید ترویج شود.
مدیر مسئول روزنامۀ جمهوری اسلامی با اشاره به روایات قرآنی و همچنین سیرۀ اهل بیت(ع) اظهار کرد: در قرآن کریم هم در آیات مختلفی به مناظره اشاره شده است که میفرماید: "ادع الی ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه" و یا در جای دیگر که میفرماید: "فقولاً له قولاً لینا"، آیات دیگری که به پیامبر(ص) میفرماید یا یهود و نصاری به صورت ملایم و با مدارا حرف بزند. سیرۀ پیامبر(ص) در صحبت با نصارای نجران که دنبال محکومیت پیامبر(ص) بودند، امّا پس از دیدن صحنهای حضور پیامبر(ص) با خاندانش(ع) تسلیم شدند. امّا متنی که پیامبر(ص) پس از آن تسلیم طرف مقابل نوشتند بسیار ملایم و با رعایت حقوق آنها و فوق العاده درس آموز است. اینها نشانههای خلق عظیم پیامبر(ص) است.
وی در پایان با اشاره به منابع و آثار مربوط به مناظره نیز گفت: کتاب مرحوم آقای احمد میانجی، مکاتیب الرسول(ص) در دو جلد را پیشنهاد میکنم، برای مناظره بسیار آموزنده است. نامههای امام علی(ع) و امام حسن(ع) که به معاویه نوشتند. مذاکرههایی که امام حسین(ع) با دشمنان داشتند. مذاکرات امام رضا(ع) و امام صادق(ع) بسیار مهم است. این مجموعۀ مناظرات و مذاکرات اهل بیت(ع) میتوانند الگوی خوبی برای چگونگی شروع و پایان و انجام مناظرهها باشند. و بعد مناظراتی که علمای ما داشتند، مثلاً کتاب المراجعات را شهید بهشتی به من پیشنهاد کردند که بخوانم مکاتبات شرف الدین با سلیم البشری است. این کتاب از مناظرههای علمای شیعه و اهل سنت است. حتی اگر بخواهیم از مثالهای امروزه استفاده کنیم، مناظرات و مباحثاتی که آقای ظریف و همکارانشان با ۱+۵ داشتند میتواند الگوی خوبی برای اصول مناظره باشند. من مطالعۀ همه این منابع از قدیم و جدید را برای به دست آوردن اصول مناسبی برای یک انجام یک مناظره خوب و مناسب پیشنهاد میکنم.
دیدار اعضای تیم های مسابقات مناظره با حجت الاسلام سید حسن خمینی
تیم های برتر شرکت کننده در مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دیروز(جمعه) برای بازدید از حسینیه جماران و تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی(ره) به دیدار حجت الاسلام سید حسن خمینی رفتند.
به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، اعضای تیم های برتر شرکت کننده در مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، برای بازدید از حسینیه جماران و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل به حسینیه جماران رفتند.
پس از اقامه نماز و عشا، حجت الاسلام سید حسن خمینی دقایقی برای حضار به صحبت پرداخت.
همچنین دکتر سعید پور علی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مهندس مهدی کاظمی، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به ارایه گزارشی در مورد مسابقات ملی مناظره پرداختند. دو نفر از اعضای گروه های شرکت کننده در مرحله کشوری نیز به ارایه دیدگاه های خود پرداختند.
در این دیدار، حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز حضور داشت. مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره از شنبه تا دوشنبه در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می شود.
این دوره از مسابقات با شعار "مناظره، فرصتی برای یادگیری" برگزار می شود.
47304
نظر شما