۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶

سیستم تهویه مطبوع جدید با ترکیب سیستم خنک‌کننده‌ تبخیری و خشک‌کننده مایع، با مصرف انرژی 50 تا 90 درصد کم‌تر، بدون آزاد کردن گازهای آلاینده،‌ هوایی خشک، خنک و واقعا مطبوع بیرون می‌دهد.

بهنوش خرم‌روز: وقتی صحبت از راحتی درون خانه باشد،‌ برای تحمل هوای داغ تابستان هیچ دستگاهی به پای تهویه مطبوع نمی‌رسد. اما از آن طرف هم وقتی صحبت هزینه‌های مصرف انرژی باشد، باز هیچ دستگاهی به پای تهویه مطبوع نمی‌رسد.

اما بر اساس خبری که پاپ‌ساینس در این باره منتشر کرده، یک موسسه انرژی‌های تجدیدپذیر سیستم تهویه مطبوع جدیدی را اختراع کرده که در مقایسه با بهترین سیستم‌های قبلی، ‌50 تا 90 درصد کم‌تر انرژی مصرف می‌کند. سیستم تهویه مطبوع تبخیری با خشک‌کنندگی تقویت شده یا به طور خلاصه DEVap توانسته خنک کنندگی تبخیری را با خشک‌کننده‌های مایع به طوری ترکیب نماید که پیش از این هرگز اتفاق نیافتاده بود.

به گفته مهندس مکانیک این موسسه، ‌اریک کزوبال،‌ هدف نهایی ایجاد انقلابی در سیستم‌های خنک‌کننده بوده است به طوری که در عین حال، کربن کم‌تری هم وارد هوا بشود. این سیستم در یک مرحله هوا را خنک و خشک می‌کند. با خنک‌کنندگی تبخیری، هوا را روی یک سطح مرطوب می‌دمد تا تبخیر را بهبود بخشد. تا این‌جا هنوز اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. اما در مرحله بعدی این دستگاه تفاوت خود را نشان می‌دهد، وقتی که هوا را به دو جریان تقسیم می‌کند که با یک غشای پلیمری از هم جدا می‌شوند.

آب از یک جریان هوایی عبور می‌کند و آن را مرطوب‌تر و خنک‌تر می‌سازد. هوای خنک‌تر غشا را خنک می‌کند و غشا هم جریان هوای سمت دیگر خود را خنک می‌کند،‌ بدون این که هیچ رطوبتی به آن بدهد. سیستم دیگری که حتی هوا را خشک‌تر می‌کند، باعث می‌شود که این سیستم در مناطق بسیار مرطوب هم قابل استفاده باشد. بدین ترتیب نیازی به استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوعی که با مواد خنک‌کننده کار می‌کنند و بسیار پر مصرف هم هستند نخواهد بود. 

سیستم DEVap از یک خشک‌کننده مایع استفاده می‌کند، محلولی از کلراید لیتیوم یا کلراید کلسیم که 44 درصد حجم آن نمک است. اغلب مردم خشک‌کننده‌ها با به شکل بسته‌های کاغذی کوچک درون جعبه کفش یا کیف‌ها و لباس‌های نو می‌شناسند. غشای دیگری درون DEVap خشک‌کننده را از هوا جدا می‌کند و تنها اجازه می‌دهد که بخار آب از بین خلل و فرج میکرومتری آن عبور کند. بدین ترتیب،‌ خشک‌کننده رطوبت جریان هوا را می‌کشد و هوایی گرم و خشک به جا می‌گذارد. سپس در کانال دوم، آب تبخیر می‌شود تا جریان هوای دومی را خنک نماید که خود، جریان هوای اولی را که خشک شده بود، خنک خواهد کرد. نتیجه نهایی یک جریان هوای خشک و خنک خواهد بود.

البته ایده ترکیب خشک‌کننده و خنک‌کننده تبخیری جدید نیست،‌ فقط تا به حال کسی نفهمیده بود چه طور یک سیستم کارامد و البته ارزان‌قیمت بسازد. این سیستم انرژی کمی مصرف می‌کند و هیچ نیازی به مواد سردکننده‌ای که CFC و HCFC آزاد می‌کنند، ندارد. بنابراین به نجات زمین از گرمایش هم کمک می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =