۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۳

در پس ادامه روند نزولی شاخص های بورس تهران سهامداران ناراضی به هنگام افتتاح سیستم معاملاتی جدید وزیر اقتصاد را مورد اعتراض و بی احترامی قرار دادند.

گروه اقتصاد: رکود در بورس تهران تا جایی پیش رفته است که امروز ارزش معاملات به کمتر از 2 میلیارد تومان رسید. البته با لحاظ معامله عمده 4 میلیون و 760 هزار سهم شرکت انفورماتیک ارزش معاملات 56 میلیارد ریال برآورد شد. آخرین باری که بورس چنین ارزشی را داشت 4 دی 86 بود که درآن روز استثنایی 14 میلیارد ریال سهم و حق تقدم معامله شدو پس از آن بورس چنین ارزشی را تجربه نکرده بود.
کارشناسان بر این باورند که تداوم افت قیمت سهام و ریزش شاخص ها رکورد تمام سالهای بورس را خواهد شکست. امروزقیمت سهام فولاد مبارکه به جایی رسید که با یک افت سه درصدی به قیمت روز عرضه می رسد. این در حالی است که بازارهای مالی در دنیا از رشد نسبی برخوردارند.امروز فوتسی لندن بیش از 5/5 و کک پاریس و دکس فرانکفورت فراتر از 6 درصد رشد ارزش را تجربه کرده اند. فضای مثبت حاصل از اعلام برنامه اقتصادی اوباما از دلایل جو مثبت امروز بازارهای بورس اروپا و آسیا بوده است. قیمت فلزات اساسی نیز در آخرین برآورد با رشد 50 تا 150 دلاری روبه رو شدند.

 
اعتراض سهامداران به وزیر اقتصاد
سامانه جدید معاملات شرکت بورس اوراق بهادار تهران امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به طور رسمی افتتاح شد.در این مراسم که رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ، مدیران شرکت بورس اوراق بهادار و فعالان بازار سرمایه حضور داشتند،سهامداران با حضور وزیر اقتصاد با توجه به وضعیت کنونی بورس اعتراض کردند.
محدودیت در تعداد معاملات، محدودیت نظارتی، عدم نظارت کافی مقام ناظر بر بازگشایی نماد شرکت‌ها، پذیرش محدود دستور خرید و فروش و ماندگاری پایین اطلاعات در سیستم معاملاتی از مهم‌ترین بهانه های خرید سیمتم معاملاتی جدید بود که به اعتقاد کارشناسان، کارآیی و روان بودن بازار را تحت‌تاثیر قرار داده بود.

شرکتهای مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی
بر اساس این گزارش در معاملات امروز نماد شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، گل گهر، صنایع ملی مس ایران، پتروشیمی خارک، سیمان شرق به دلیل صف فروش سنگین بدون اعمال محدودیت حجم مبنا معامله شدند. بیشترین تاثیرمنفی بر شاخص ها نیز توسط این شرکت ها صورت گرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =