۳ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

دانشمندان با به عقب برگرداندن ساعت تحولی رشد سلول‌های عصبی مغزی- نخاعی،‌ موفق شده‌اند سیستم بازداری بازسازی این سلول‌ها را متوقف کرده و مجددا آن‌ها را ترمیم کنند و توانایی حرکت را به فرد برگردانند

بهنوش خرم‌روز: آسیب نخاعی،‌ یکی از آسیب‌های نه چندان نادر سیستم عصبی مرکز است که اغلب به دلیل قطع ارتباط اعصاب حسی یا حرکتی که از درون ستون مهره‌ها می‌گذرند با مغز، باعث ایجاد ناتوانی حرکتی و معلولیت می‌شود. در واقع دراغلب موارد، آسیب نخاعی غیرقابل درمان خوانده می‌شود و وقتی به کسی می‌گویند آسیب نخاعی دیده، ‌انگار تمام دریچه‌های امید را به روی او و خانواده‌اش می‌بندند. اما به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند این آسیب دیگر این طور وحشتناک و ناامیدکننده نباشد.

بر اساس گزارشی که گیزمگ منتشر کرده، گروهی از پزشکان و محققین دانشگاه‌های ایروین،‌ سن‌دیگو و هاروارد مدعی شده‌اند که می‌توانند سلول‌های عصبی آسیب دیده نخاعی را ترمیم کنند. آن‌ها می‌گویند که می‌توانند سلول‌های عصبی کنترل کننده ماهیچه‌های حرکات ارادی را از نو بازسازی کنند. اگر این ادعا درست باشد، برای اولین بار در زمینه مطالعات پزشکی روشی ابداع شده که به واسطه آن دیگر آسیب نخاعی به معلولیت منتهی نخواهد شد.

این محققین در مطالعه خود ساعت تحولی مربوط به رشد دسته تارهای عصبی مغزی- نخاعی را به عقب برگرداندند. دسته تارهای عصبی مغزی- نخاعی، مجموعه‌ای از آکسون‌ها (دنباله بلند سلول‌های عصبی که مسئول انتقال پیام‌های عصبی به سایر سلول‌های عصبی است)‌ هستند که از قشر مغزی تا نخاع کشیده شده‌اند و مسئول انتقال پیام‌های حرکتی مغز به ماهیچه‌های ارادی بدن می‌باشند.

اما آن‌ها چه طور توانستند ساعت رشدی این تارهای عصبی را به عقب برگردانند؟ این محققین آنزیمی به نام پی.تی.ای.ان را حذف کردند، آنزیمی که کنترل مسیر رشدی سلول‌ها را بر عهده دارد. در اوائل تولد، آنزیم پی.تی.ای.ان در بدن ما خیلی کم است و بدین ترتیب به سلول‌ها امکان تکثیر و زیاد شدن می‌دهد. اما بعد، وقتی رشد ما کامل شد، مقدار این آنزیم در بدنمان بالا می‌رود و از طریق بازداری مسیر رشدی سلول‌ها، باعث می‌شود که رشد متوقف شود و سلول‌تازه دیگری ساخته نشود. بدین ترتیب، حذف این آنزیم به معنای این است که دیگر مانعی درونی برای بازسازی سلول‌ها وجود ندارد، درست مثل اوائل تولد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =