۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۶

کاندیداهای ریاست جمهوری بیش از آنکه راجع به سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای سخن بگویند راجع به مسائل اقتصادی سخن می‌گویند.

محسن رضایی می‌گوید: متأسفانه در بخش‌هایی از زندگی و اداره کشور، هنوز کاستی‌ها و نارسایی‌های جدی‌ای هست که با وجود زحمات و تلاش‌های فراوانی که از سوی دولت‌های گذشته از آغاز انقلاب تاکنون صورت گرفته، ما هنوز در حوزه زندگی مردم و فرهنگ جامعه در وضعیت مطلوبی نیستیم.

رضایی بر همین اساس، کشور را شدیداً محتاج یک انقلاب بزرگ اقتصادی، تحول فرهنگی و اصلاحات سیاسی دانست. وی با اشاره به اینکه برای شعار دادن نیامده، بلکه برای پایان دادن به شعارزدگی به میدان آمده است، گفت: معضل بیکاری در کشور موجب بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی شده و شاهد آن هستیم که بیکاری در شهرستان‌ها، رشد بسیار یافته است و همین‌طور مشکلاتی نظیر نبود اشتغال و بحران‌های اقتصادی معضلاتی جدی هستند که باید با شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه مسائل متعدد از جمله به‌کارگیری بنگاه‌ها و کارخانجات و برنامه‌ریزی بر مبنای آنها مشکلات را مرتفع کرد.

رضایی می‌گوید: در حقیقت امروز در کشور ما فقر، بیکاری، گرانی، سالی هفت میلیون پرونده قضایی، مسئله مواد مخدر و نارسایی‌ها و کاستی‌ها نشان‌دهنده یک مشکل جدی در اداره جامعه ما طی 30 سال گذشته است.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راجع به برنامه‌های اقتصادی دولت ائتلافی خود اینگونه توضیح می‌دهد: دولت ائتلافی کارآمدی را از همه نخبگان کشور به‌وجود می‌آوریم و اولین کار ما نجات اقتصاد کشور از فقر و بیکاری و گرانی و عقب‌ماندگی‌هاست و پس از آن یک جهش اقتصادی را در کشور شروع می‌کنیم.

وی در مورد گرانی می‌گوید: من می‌دانم که بسیاری از مردم ما از گرانی ناراحت هستند و قدرت خرید آنها کم می‌شود و در حقیقت فقیرتر می‌شوند. وقتی گرانی به وجود می‌آید مردم فقیرتر می‌شوند. قدرت رقابت ایران در خارج به دلیل گرانی‌ها کاسته شده است. در سال 84 دولت با تورم 1/12‌درصدی شروع کرد و در سال 87 به 25‌درصد رسید و اقلام مورد احتیاج مردم در این چهار سال حدوداً دو برابر شد؛ در حالی که درآمد‌ها دو برابر افزایش پیدا نکرده است. تورم دنیا در سال 2007 تقریباً 4‌درصد بوده در حالی که در ایران 4/18‌درصد و در خاورمیانه 10‌درصد بوده است.

وی در مورد بیکاری هم می‌گوید: یکی از کارهای مهم ما بعد از مقابله با بیکاری، مسئله به کنترل در‌آوردن این گرانی است که اولاً هزینه‌های دولت را کنترل خواهیم کرد. جلوی فشار دولت را روی بانک مرکزی می‌گیریم که مرتب دستور بدهد پول چاپ شود و این پول‌ها به جامعه تزریق و اقتصاد را متورم کند. فشار دولت روی بانک‌ها را کاهش می‌دهیم و شورای‌عالی پول و اعتبار را مجدداً خیلی قوی‌تر تشکیل خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد تا از سیاست‌های انبساطی جلوگیری و هزینه‌های دولت و حجم دولت را متعادل کنیم.

محور بعدی طرح اقتصادی محسن رضایی مسکن است. محسن رضایی معتقد است که مسکن در ایران مسئله بسیار مهمی است؛ ولی مردم قدرت خرید ندارند و در همه دنیا بانک‌ها 70‌درصد به خانوارها می‌دهند و آنها با 30‌درصد هم که خودشان پول جمع می‌کنند، می‌روند در حقیقت خانه می‌خرند و در ایران بانک‌ها حدود 38‌درصد نیاز مردم را تأمین می‌کنند و این مسئله باعث شده که در حقیقت در ایران بعضی از اقشار باید 50 برابر حقوق سالانه خود را؛ یعنی به اندازه 50 سال کارشان کنار بگذارند تا بتوانند خانه بخرند؛ در حالی که متوسط نرم دنیا 7 تا 10 سال حقوق سالانه خود را کنار بگذارند، می‌توانند صاحب خانه شوند.

وی می‌افزاید: ما تسهیلات را حتماً اضافه می‌کنیم و یکی از دلایلی که توجه داریم این است که مسکن نه تنها مشکل رفاه مردم را حل می‌کند، بلکه در کاهش بیکاری و حتی کاهش تورم هم خیلی مؤثر است و البته به شکلی که ما عمل خواهیم کرد؛ زیرا که مسکن در حقیقت می‌توانیم بگوییم به 360 صنعت در کشور وابسته است.

سیمان، فولاد، کاشی، شیشه و حدود 360 صنعت وصل است به مسکن. رضایی می‌گوید: مسکن مثل لکوموتیوی می‌ماند که 360 واگن به آن وصل است و هر واگنی مثل فولاد‌سازی، شما در نظر بگیرید یا سیمان چقدر کارگر و اشتغال دارد؛ بنابراین وقتی ما مشکل مسکن را حل و فعال می‌کنیم با یک تیر سه نشان می‌زنیم. اشتغال را افزایش می‌دهیم، گرانی را کم می‌کنیم و مسکن مردم را در حقیقت تأمین می‌کنیم. رضایی در خصوص بازار پول و سرمایه هم می‌گوید: مسئله بعد مسئله بازار پول است که ما بازار پول را در حقیقت سر و سامان خواهیم داد و تلاش می‌کنیم که این بازار از این حالت محدود شدنش بیرون بیاید و بازار پول ایران واقعاً محدود است و سرمایه‌های خارجی بیشتری را ما وارد کشور خواهیم کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =