سسنا نمونه تازه‌ای از Citation X را تولید و آماده وارد بازار کرده که می تواند با حداکثر سرعت 0.935 ماخ و سرعت کروز 976 کیلومتربرساعت، عنوان سریع‌ترین جت تجاری جهان را از گلف‌استریم G650 باز پس بگیرد.

محبوبه عمیدی: شرکت هواپیماسازی سسنا ساخت و توسعه Citation X را از سال 1990/1369 آغاز کرد و و پس از معرفی این هواپیما در سال 1996/1375 موفق شد با به‌جا گذاشتن رکوردهای متعدد، آن را به سریع‌ترین جت تجاری جهان تبدیل کند. در آخرین ماه‌های سال 2012/ پاییز 1391 جت تجاری گلف‌استریم G650توانست با گرفتن گواهینامه FAA (سازمان هوانوردی فدرال) رکورد سرعت Citation X را بشکند؛ اما Citation X جدیدی که هفته گذشته برای اولین‌بار از آشیانه خارج شده، می‌تواند عنوان سازنده سریع‌ترین جت‌های تجاری جهان را به سسنا برگرداند.

این شرکت در سال 2010/1389 اعلام کرد تصمیم دارد نمونه جدیدی از Citation X را که احتمالا Citation Ten نامیده خواهد شد، تولید کند؛ اما در نهایت نام Citation X جدید برای این نمونه تازه تأیید شد. پیش‌نمونه تولیدشده از این جت تجاری جدید اولین‌بار در ژانویه 2012/دی 1390 به پرواز درآمد و پس از آن دو هواپیمای آزمایشی بیش از 675 ساعت پرواز را ثبت کردند.

کابین Citation X جدید نسبت به نمونه پیشین 38 سانتی‌متر کشیده‌تر است، حدود 2 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری دارد و طول بال‌ها در آن 1.7 متر بلندتر شده است. حداکثر وزن این هواپیما در هنگام پرواز نیز به 16601 کیلوگرم افزایش پیدا کرده و در نهایت می‌تواند مسافتی در حدود 3242 مایل‌دریایی (معادل 6004 کیلومتر) را در هر پرواز طی کند.

در انتهای بال‌های این هواپیمای تازه زوائد بیضی‌شکلی شبیه به دو بالچه کوچک تعبیه‌شده که به گفته مهندسان این شرکت می‌تواند بهره‌وری سوخت و کارآیی هواپیما را در هنگام برخاستن از زمین در ارتفاعات و روزهای گرم افزایش دهد. پیش از این از این شکل از طراحی تنها برای بازارگرمی استفاده می‌شد؛ اما در نمونه جدید به جزئی از طراحی استاندارد تبدیل شده است.

اسکات ارنست، مدیرعامل سسنا می‌گوید: «سرعت همیشه کانون توجه سازندگان هواپیماها بوده و انگیزه ساخت را در آنها ایجاد کرده است. این قضیه از زمانی که کلاید سسنا در سال 1927/1306 ساخت هواپیماهای خود را آغاز کرد تا زمان حال کاملا صادق است. Citation X می‌تواند برای خریداران بهترین انتخاب باشد، آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با بهره‌وری سوخت بالا و حداکثر سرعت ممکن به مقصد خواهند رسید».

حداکثر سرعت این هواپیما 0.935 ماخ معادل 1155 کیلومتربرساعت اعلام شده که می‌تواند از گلف‌استریم G650 با سرعت نهایی 0.925 ماخ یا 1133 کیلومتربرساعت سریع‌تر پرواز کرده و عنوان سریع‌ترین هواپیمای شخصی تولیدشده در جهان را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این Citation X جدید با سرعت ثابتی معادل 976 کیلومتربرساعت، بالاترین سرعت پیمایش (کروز) را در گروه خود خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود این نمونه تازه هم بتواند مانند تولید پیشین سسنا در ارتفاع 51هزار پایی (15500 متری) پرواز کند و در فضایی بالاتر از ترافیک هوایی تجاری و هوای نامساعد به پرواز ادامه دهد.

اولین نمونه از این هواپیمای تازه در کارخانه‌ متعلق به سسنا در ویچیتا، کانزاس تولید شده و یکی از شش نمونه هواپیمای جدیدی است که این شرکت تصمیم دارد در سال 2013/1392 وارد بازار کند.

سسنا امیدوار است طی ماه‌های آینده بتواند تأییدیه FAA را دریافت کند. تحویل هواپیماهای جدید به خریداران اندکی پس از دریافت این تأییدیه آغاز خواهد شد.

 53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید AE ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    6 8
    چقدر شبیه فوکر 100 خودمونه.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      3 2
      آره تقریبا شبیهن اما اف 100 باریکتر و درازتره.
    • بدون نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      8 1
      حالا مگه فوکر بده؟ قراضه بودن بد هست. مثلا همین ایران ایر بدون هیچ تردید قراضه ترین ناوگان هواپیمایی دنیاست. ایرباس و بویینگ هم داره.
  • Tehrani IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    7 0
    حیف که از طراحی و رنگش خوشم نیومد وگر نه یکی می خریدم.