آمار عجیب ورود سالیانه چندصد میلیون متر مکعب خاک به سدهای کشور

ایرنا نوشت: مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: به دلیل فرسایش و رعایت نکردن اصول حفاظت از منابع، سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک وارد سدهای کشور می شود.

«هوشنگ جزی» روز چهارشنبه در آیین آغازبکار عملیات اجرایی طرح آبیاری قطره ای جنگل های حاشیه سد مهاباد افزود: استفاده نکردن از روش های مناسب حفاظت از خاک باعث می شود که هر ساله بخشی از خاک بر اثر بارش باران و برف فرسایش پیدا کند و وارد سدهای کشور شود.

وی اضافه کرد: این فرسایش علاوه بر از بین بردن منابع، در بلند مدت نیز از حجم سدهای کشور که با هزینه های بالا احداث شده است، می کاهد.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه برای شروع طرح های آبخیزداری در کشور، گفت: در قالب این برنامه پنج ساله ۱۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور اجرا می شود و اعتبار امسال اجرای آن در حدود هفت هزار میلیارد ریال است.

«جزی» گفت: هم اکنون طرح های آبخیزداری در ۶۴۹ حوضه آبریز کشور و در بیش از ۳۴۲ شهرستان در دست اجراست و اجرای موفقیت آمیز آنها می تواند نقش مهمی در حفاظت از منابع آب و خاک داشته باشد.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به هزینه بر بودن طرح های آبخیزداری، افزود: استانداران در مناطق مختلف کشور نیز در این زمینه پرداخت پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال را برای اجرای طرح های آبخیزداری از منابع داخلی خود تعهد داده اند.

«جزی» اظهار داشت: مشارکت انجمن های مردم نهاد در طرح های آبخیزداری و تبدیل این طرح ها به مطالبه عمومی می تواند نقش مهمی در اجرای موفقیت آمیز آنها داشته باشد.
به گزارش ایرنا عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت های حفاظت از اراضی ملی و بخش های جنگل و مرتع است؛ این فعالیت ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک به شمار می رود و می تواند عامل مهمی در توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی باشد.

۶۰۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =