۴ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۳

مراقب «اثر زیگارنیک» باشید

مهدی حاج‌محمودعطار
مراقب «اثر زیگارنیک» باشید

"بلوما زی گارنیک" روان‌شناس و دانشمند روس، بر اساس مطالعاتی که در دهه ۱۹۲۰ انجام داده بود، دریافت که انسان‌ها بیشتر دنبال تمام کردن کارهایی هستند که شروع کرده‌اند و چنان‌چه کاری را نیمه تمام بگذارند، ذهنشان درگیر این کار معوق خواهد ماند. شاید قابل تامل باشد که در فرهنگ ما نیز ضرب‌المثل معروفی داریم به این مضمون که "کار را که کرد، آن‌که تمام کرد."

این مثل ملی ایرانیان نیز میتواند با ظرافتی خاص این مورد را گوشزد کند. حدود نیم قرن بعد نیز دانشمندانی از جمله کنت مک گرا این مطالعات را ادامه داده و تقریبا با نتایج مشابهی مواجه شدند. همین امر سبب شد تا در علم روان‌شناسی موضوعی با عنوان "اثر زی گارنیک" متولد شود. تعریف این اثر به زبان ساده این است که انسان‌ها چیزهایی را که تمام نشده‌اند بیشتر به خاطر می‌آورند. (شما نیز می‌توانید امتحان کنید، مثلا فیلم‌هایی را که نیمه‌کاره رها کرده‌اید بیشتر از فیلم‌هایی که تمام دیده‌اید به خاطر می‌آورید) و این یعنی رویدادها، خاطرات و چیزهایی که در طول زندگی ناتمام گذاشته‌اید، ذهن شما را به طور ناخودآگاه درگیر کرده است.

حال برای مقابله با این اثر فرسوده کننده ذهن که در بلندمدت می‌تواند آثار مخربی بر جای گذارد و با اتلاف بیش از حد انرژی مغزی شما، باعث کندی شدید در روند پیشبرد کارهایتان شود، راهکارهایی را که دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند معرفی می‌کنیم:

گام نخست، سرعت بخشیدن به اتمام کارهای نیمه‌تمام جاری است. این کار سبب می‌شود انرژی‌های شما بیشتر معطوف به حل مشکلات و کارهای مهم‌تر شما شود. بهترین کار برای هدفمند کردن مصرف انرژی همان زمان‌بندی و اولویت‌بندی مسائل است این کار سبب می‌شود در طول مسیر زندگی کارهای مهم را هم‌زمان به پیش نبرید و آن‌ها را یکی یکی حل و فصل نمایید. چرا که تداخل در هم‌زمانی پیشبرد کارها اثر زیگارنیک را افزایش داده و سبب اتلاف انرژی شما می‌شود. هم‌چنین یادمان باشد همیشه کم‌رنگ‌ترین نوشته‌ها، از تیزترین ذهن‌ها نیز موثرتر است، بنابراین، یاداشت نمودن موارد، بسیار بهتر و کاراتر از به ذهن سپردن آن‌هاست. تا آن‌جا که می توانید کارها را بنویسید و از روی نوشته پی‌گیری کنید و کم‌تر از ذهنتان برای حفظ آن‌ها استفاده نمایید.

لازم است در جریان باشید از تاثیرات این اثر برای پیشبرد اهداف جهان معطوف به سود نیز بسیار استفاده می‌شود، مراقب باشید در دام برخی بازاریاب‌ها و یا فروشندگان در این حوزه گرفتار نشوید. آن‌ها با ترفندهای مختلف سعی در درگیر کردن ذهن شما با محصولات خود را دارند، و می‌دانند که اثر زیگارنیک کاملا ذهن شما را مدت‌ها درگیر اهداف آن‌ها خواهد نمود. هم‌چنین سعی کنید برای تاثیر و نفوذ بیشتر کلامتان در ذهن مخاطبان، با صمیمیت و شفافیت تمام حرف‌ها و منظور خود را منعکس نمایید، این کار سبب می‌شود ذهن طرف مقابل شما درگیر منظورهای کامل بیان نشده نشود و انرژی بیشتری را برای فهم کلام و منظور شما مصرف نکند. خستگی ذهن سبب می‌شود ندانسته از روی موضوعات رد شویم.

* پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =