۴ نفر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
داوطلبان آزمون کاراموزی وکالت ، مراقب باشند

زمان تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب76را می توان مبداءتاریخی تفکیک و شناسایی شیوه ی ورود داوطلبان به حرفه وکالت دانست.

فارغ التحصیلانی که پیش از تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت متقاضی ورود به  این حرفه  بودند صرف ثبت نام در کانون وکلا و تقدیم تقاضای صدور پروانه کارآموزی، در نوبت صدور پروانه قرار می گرفتند اما حکایت دانش آموختگانی که از سال76به بعد متقاضی ورود به  این حرفه می شدند،قصه ی مفصلی دارد.

برای دانش آموختگانی که از سال 76 به بعد قصد ورود به حرفه وکالت داشتند رسیدن به رتبه قبولی در آزمون کارآموزی وکالت برابر بود با برآورده شدن یک رویای دست نیافتنی،آن زمان نه خبری از موسسات آموزشی بود نه فضای مجازی و لوح فشرده آموزشی و بودجه بندی،تنها منبع آموزشی در دسترس داوطلبان کتب دانشگاهی و مجموع قوانینی بود بدون تشریح و تفصیل های امروزی،نه خبر از قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی بود نه محشای قانون مجازات. فرقی نداشت که داوطلب آزمون فارغ التحصیل دانشگاه تهران باشد یا مثل من فارغ التحصیل دانشگاه آزاد جنوبی ترین شهر استان فارس(لارستان)، هر چه بود همت و تلاش شخص داوطلب و توکلش به خداوند مهربان.

 کمتر از یک دهه از تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نگذشته بود که سر و کله موسسات آموزشی به بهانه ی آماده کردن داوطلبان برای آزمون وکالت به تقلید از کلاس های آمادگی کنکور سراسری دانشگاه ها پیدا شد و تا به امروز کمتر کسی می داند فلسفه ی وجودی چنین موسساتی چیست؟بنا بر کدام فلسفه ی آموزشی ضرورت تاسیس این موسسات احساس شد؟با احترام به مدرسان بزرگوار و مدیران موسسات مورد اشاره،معیار و ملاک انتخاب کادر آموزشی این موسسات،تعداد داوطلبان هر کلاس آموزشی،منابع و جزوات درسی معرفی شده در این مجموعه ها  و...بنا بر کدام استاندارد و دستور العمل آموزشی تعریف شده است؟کدام مرجع آموزشی و بنا بر چه معیارهایی مجوز فعالیت چنین موسساتی را صادر کرده؟آیا کانون های وکلا در بررسی و سنجش کیفیت آموزشی این موسسات نباید نقش داشته باشند؟

این سوالات  و ده ها سوال مرتبط با شیوه ی آموزش و اداره موسسات مورد بحث درصد اندکی از ابهاماتی است که  ذهن داوطلبان عزیز آزمون کارآموزی وکالت را به خود مشغول کرده،مشخص نیست کدام مرجع و نهاد آموزشی- حاکمیتی مکلف به پاسخگویی است.

برخلاف الگوبرداری که در تاسیس وطراحی چنین مراکزی از موسسات آمادگی کنکور سراسری صورت گرفته باید اذعان کرد هیچ سنخیت و هخوانی بین استانداردهای آموزشی لازم جهت آمادگی در آزمون کارآموزی وکالت با شیوه های آموزشی،منابع درسی، مدرک تحصیلی و تجربه مدرسان و حتی توانایی داوطلبان کنکور سراسری  وجود ندارد.افرادی که به عنوان داوطلب آزمون کارآموزی وکالت به چنین موسساتی ورود می کنند حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بوده،یک دوره دانشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته در قامت یک کارشناس حقوق دارای توانایی بالقوه ایست که خودش را لایق ردای مقدس وکالت دانسته جهت رسیدن به این هدف تمام قد تلاش می کند.

غالب همقطارانی که با گذراندن آزمون کارآموزی، این مسیر پرتنش و طاقت فرسا را تا پوشیدن ردای مقدس وکالت طی کرده اند متفق القول بر این امر اذعان دارند که  در مقطع زمانی پیش از آزمون در راستای رسیدن به چنین هدفی شبانه روز خواب و استراحت را بر خود حرام کرده ساعت ها به مطالعه و نکته برداری مشغول بوده اند این اهتمام و تلاش خالصانه ی دارای هدف به همان اندازه که قابل ستایش و تقدیر است نیازمند مراقبت و هدایت است چراکه همواره هستند اشخاصی که در کمین نشسته تا در چنین موقیت حساسی دام گسترده  از استرس ها و دلشوره های جوانان سوء استفاده کرده با دور زدن و فریب جوانان  حساب بانکی اشان را پرپول کنند و در رسیدن به این هدف کثیف از هیچ کوشش نامشروع و غیراخلاقی دریغ نکرده به طرق مختلف حقیقت را قلب و به خورد جوانان می دهند.

چنین حالتی می تواند به پاشنه آشیل  آینده ی شغلی وحتی زندگی جوانان عزیز بدل شود ،چه بسیار داوطلبانی که در این مسیر با وعده های دروغینی مانند فروش سوالات، رساندن تقلب درجلسه آزمون و ...فریب خورده  کل سرمایه خانواده ی خویش را با خواهش وتمنا تقدیم چنین شیادانی کرده، پس از فاش شدن حقیقت حداقل آسیب وارده بر چنینی شخصی  سرخوردگی در ادامه ی تلاش ومشکلات روحی-روانی که مانع تمرکز و آمادگی ذهنی مجدد داوطلب برای شرکت مجدد در آزمون است،همین حداقل آسیب احتمالی  ضرورت   نظارت مراجع قانونی بر موسسات و اشخاص فعال در برگزاری کلاس های آموزشی را به موازات آگاهی بخشی متقاضیان  ایجاب می کند.

اگرچه قصه ی نظارت بر موسساتی از این دست محدود به مراکز آمادگی آزمون کارآموزی وکالت نشده لازم و ضروری است مراجع حاکمیتی چتر نظارتی خویش را بر چنین موسساتی گسترده کنند اما موقعیت خاص داوطلبان آزمون کارآموزی وکالت لزوم چنین نظارتی را صدچندان می کند.چراکه افرادی در این مجموعه حضور دارند که دیر یا زود متصف به صفت شایسته سرباز عدالت شده قرار است به حول و قوه الهی در قامت وکیل مدافع،مدافع حق و مبارز ظلم باشند .حال چنانچه چنین شخصی در دوران آمادگی آزمون ورودی شاهد و ناظر انواع بی عدالتی ها و منفعت طلبی های شخصی باشد،پایه های ابتدایی تربیت حرفه ای-اخلاقی وی با تزلزل بنا نهاده شده،هدایت کردن این مسیر پر غلط به سمت و سوی طریق صواب و ثواب امری است دشوار در حالیکه کافی است همان روزهای آغازین حرکت در این مسیر هدایت و مراقبت های لازم نسبت به ایشان مصروف شود تا ضمن رسیدن به سر منزل مقصود فرد مورد نظر با کمترین آسیب روحی،اخلاقی مواجه شده از همان ابتدا  طریق عدالت و حق طلبی را مشق کند.لذا با آرزوی موفقیت برای داوطلبان عزیز به عنوان برادر کوچکتر ایشان توصیه موکد می کنم پیش از انتخاب طریق و مسیر آمادگی، از سلامت اخلاقی-علمی مجموعه مورد نظر یا مشاور خویش با تحقیقات مقتضی کسب اطلاع کند.

وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =